Helyi közélet

2016.02.21. 15:44

„Az ügyvezetést eddig is társadalmi munkában, nulla forintért végeztem”

<p class="interju subheadline no-marker">Miskolc - Kesselyák Gergely lemondott a miskolci operafesztivál ügyvezetői posztjáról, de nem sok változás történik. Interjú: Kesselyák Gergellyel, a miskolci operafesztivál művészeti vezetőjével</p>

Miskolc - Kesselyák Gergely lemondott a miskolci operafesztivál ügyvezetői posztjáról, de nem sok változás történik. Interjú: Kesselyák Gergellyel, a miskolci operafesztivál művészeti vezetőjével

Az új ügyvezető Pálfi Gábor lesz, aki a Művészetek Palotájának volt a külkapcsolati vezetője. Kesselyák Gergely azonban marad művészeti vezető. Már körvonalazódik a fesztivál idei programja, de nehézséget jelent, hogy a megígért 300 milliós állami támogatásról még nem kapta meg a fesztivál vezetése a hivatalos, írásos nyilatkozatot.

Olyan műveket válogattunk, amelyek elnyerik majd a közönség tetszését. -Kesselyák Gergely

Miért mondott le az ügyvezetői posztról?

Kesselyák Gergely: Én 2011-ben eleve azzal jöttem ide, hogy az operafesztivál ügyvezetését nem szeretném vállalni, csak a művészeti vezetői részét. Aztán egyszer csak úgy alakult, hogy mégis az én feladatom lett az ügyvezetés is, de már akkor elmondtam, hogy ez a szerepvállalás csak ideiglenes. Szorgalmaztam, hogy keressük meg azt a nemzetközileg elfogadott, a nemzetközi színtéren tárgyalni és ügyet intézni tudó ügyvezetőt, aki azt a művészi koncepciót, amit én elképzeltem, azt végre tudja hajtani. Elárulom, hogy nem könnyű ilyen kaliberű, tudású és megfelelő ismeretségi körrel rendelkező ügyvezetőt találni. De mostanra sikerült. Én tehát lemondtam, mert úgy lehet új ügyvezetőt kinevezni, ha az előző lemond. Hadd emlékeztessem az olvasókat arra, hogy az ügyvezetést társadalmi munkában, nulla forintért végeztem, és eddig is művészeti vezetői szerződésem volt, ami ezután sem változik. Tehát annyi történik, hogy a társadalmi munkában végzett ügyvezetői feladatot, amit ideiglenes jelleggel vállaltam, azt most leadom. Talán nem titok, hogy az ország egyik legfoglalkoztatottabb karmestere vagyok. Emiatt rendkívül megterhelő számomra a fesztivállal járó 24 órás rendelkezésre állás. Főleg, hogy minden bizonnyal növekszik a rendezvény központi támogatása.

Ki lesz az operafesztivál új ügyvezetője?

Kesselyák Gergely: Az új ügyvezető Pálfi Gábor lesz, aki a Művészetek Palotájának külkapcsolati vezetője volt. Onnan sikerült megnyerni az operafesztivál számára. Tulajdonképpen a Művészetek Palotájának a külföldi kapcsolatai nagyrészt az ő munkájának köszönhetően születtek meg. Van egy zeneakadémiai hangszeres diplomája, és szintén akadémián elvégezte a menedzserképzőt is. Úgyhogy kiváló szakember, aki nemcsak tapasztalati úton szerezte a tudását, hanem nemzetközi zenei menedzser­nek tanult. Most, hogy az operafesztivál támogatása rendben lesz, és remélhetőleg nagyobb rendezvényt tudunk majd szervezni, kell egy ember, aki bármikor külföldre tud utazni, megnézni egy-egy előadást, letárgyalni valamit, beszámolni nekem. Mert bár ő lesz az ügyvezető, de a fesztivál művészeti arculatát az én koncepcióm alapján fogja alakítani. Pálfi Gábor többször úgy nyilatkozott, hogy ő az általam megpályázott, megnyert és általam elindított koncepciót szeretné diadalra vinni az ő ügyvezetői eszközeivel. Egyébként március 15-én áll munkába.

Kicsit megijedtünk azért, hogy itt hagyja a fesztivált. Tudna ilyet tenni, hiszen ön az egyik alapítója a miskolci operafesztiválnak, majd 2011-ben az arculatának a megváltoztatója?

Kesselyák Gergely: Nem hagyom itt az operafesztivált semmiképpen, és az én szerepvállalásom sem fog csökkenni. Most már csak a művészeti vezetésre koncentrálhatok.

Említette, hogy több állami forrás áll majd a fesztivál rendelkezésére, 300 millió forint. Ez a pénz már biztos? Hiszen egyelőre csak egy szóbeli bejelentést hallottunk a minisztertől, ami épp Miskolcon hangzott el.

Kesselyák Gergely: Igen, a bejelentés valóban megtörtént, azóta a miniszter többször személyesen is megígérte a támogatást, amit azt gondolom, hogy őt ismerve senkinek nincs joga megkérdőjelezni. Ugyanakkor tény, hogy írásos dokumentumunk még nincs a pénzről, ami lassan nagyon hiányzik, mert a kötelezettségvállalást mint ügyvezetőnek, egyelőre nekem kellene megtennem, később pedig Pálfi Gábornak. Úgyhogy nagyon reméljük, mielőbb megkapjuk írásban is az ígért támogatást. Én Balog Zoltán miniszter szavát biztosnak tekintem, csak hivatalos iratok hiányában jogilag mégsem tudunk lépni.

Az írásos dokumentum hiánya konkrétan milyen problémákat okoz a program tervezésében?

Kesselyák Gergely: A tervezés csúszott emiatt, de most már nagyjából végleges formát öltött. Igazából a tervezést nem gátolja a dokumentum hiánya, hiszen a papír mindent elbír, inkább ott kell ügyesen mérlegelnünk, hogy meddig lehet egy-egy társulatot hitegetni. Mert addig nem szerződtethetünk, amíg nincs a kezünkben az írás. Ha túl sok helyen kérünk árajánlatot, vagy ha a fesztivál előtt néhány hónappal keressük meg a vendégtársulatot, az nem vet ránk túl jó fényt. Az az igazság, hogy a komoly fesztiválok már a 2017-es programjukat tervezik. Nekünk is azt kellene.

Mi lesz az idei operafesztivál különlegessége?

Kesselyák Gergely: Sok konkrétumot még nem mondanék, épp azért, mert még nem végleges a programunk. De azt hiszem, hogy mindenkinek nagy örömet szerzünk azzal, hogy az Ezrek operája sorozatot újra visszavisszük az utcára, és különböző miskolci helyszíneken rendezzük meg a Carment. Az még hadd maradjon meglepetés, de nagyon jó helyszíneket találtunk a darab előadására, úgyhogy egy különleges Carmen várható különböző helyszíneken az utcán és aztán egyben is. Ez utóbbi most nem a Jégcsarnokban, hanem szintén egy nagyon érdekes szabadtéri helyszínen látható majd.

A modern kortárs operák közül melyeket ismerhetjük meg az idén?

Kesselyák Gergely: Lesz magyar kortárs operabemutató és úgy néz ki, hogy külföldi ősbemutatót is hozunk, bár ez még az említett okok miatt nem biztos. Továbbra is azt tartjuk szem előtt, hogy a nagyközönség által befogadható műveket hozzunk. Szeretnénk eloszlatni a kortárs operáról azt a véleményt, hogy az csupa hallgathatatlan zenéből áll. Ezért olyan műveket válogattunk, amelyek elnyerik majd a közönség tetszését.

Nem fog hiányozni a Nyári Színház? Hiszen problémák vannak a tetőszerkezetével.

Kesselyák Gergely: A Nyári Színházat fogjuk használni, tervezünk oda programsorozatot. Azt azért hozzá kell tenni, hogy nemzetközi társulat előadását nem tudjuk ide tervezni, hiszen nincs teteje a színháznak, emiatt esőnapot kell ide biztosítanunk. Ha pedig esőnap, akkor a 200–300 fős társulatok szállását két napra kell kifizetni, akár esik, akár nem. Ez viszont anyagilag igencsak megviselné a költségvetésünket. Persze létezik a világon olyan szabadtéri színház, ahol a színpad fedett, a közönség pedig zuhogó esőben, átlátszó esernyők alatt nézi az előadást. De én úgy gondolom, hogy ezt a miskolci közönség nem szeretné.


Névjegy: Kesselyák Gergely

  • Született: 1971, Budapest
  • Érettségi: 1989, Budapesti Piarista Gimnázium
  • Zenei tanulmányok: cselló, nagybőgő, zongora, zeneelmélet
  • Diploma: 1995, Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem
  • Zenei pályája:
  • 1995–1997: a Magyar Rádió Ifjúsági Zenekarának vezetője

    1997–2002: a Miskolci Nemzeti Színház operatagozatának alapítója és zeneigazgatója

    2001–2003: a Bartók+… Nemzetközi Operafesztivál alapító zeneigazgatója

    1994–2001: a Magyar Állami Operaház vendégkarmestere

    2001-től a Magyar Állami Operaház karmestere

    2002-től a Budafeszt Nemzetközi Operafesztivál művészeti vezetője

    2005-től a Szegedi Szabadtéri Játékok művészeti vezetője

    2005–2006: a Magyar Állami Operaház főzeneigazgatója

  • Jelenleg:
  • A Magyar Állami Operaház karmestere

    A Bartók Plusz Miskolci Operafesztivál ügyvezetője (március 15-ig), művészeti igazgatója


    Ezek is érdekelhetik

    Hírlevél feliratkozás
    Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

    Rovatunkból ajánljuk

    További hírek a témában