Helyi közélet

2009.02.21. 10:18

Sok a tanár, de mégis kevés

<p>Novajidr&#225;ny, P&#225;lh&#225;za, T&#225;llya -<br /> Van, ahol a f&#246;ldrajztan&#225;r tan&#237;tja a<br /> biol&#243;gi&#225;t, a k&#233;mi&#225;t, de<br /> m&#233;g a technik&#225;t is.</p>

Nem tudunk minden tanórára

szaktanárt biztosítani. A

kémiát, a biológiát

és a technikát az egyik földrajz

szakos tanáruk tanítja, az éneket

és rajzot 5. osztályban az alsós

tanítók, a felső évfolyamokon

pedig a magyartanár – meséli

lapunknak Takács Eszter, a

novajidrányi Kölcsey Ferenc

Általános Iskola

igazgatóhelyettese. – Nyáron pedig

meghirdettük az állásokat. Egy

biológóiatanár

jelentkezett volna, de túl messze lakik a

településünktől. Ez azért

baj, mert a pedagógusok

utazását nekünk kell fizetnünk,

pénzünk viszont nincs. A

földrajztanár lelkiismeretesen

felkészül minden órára,

így nem éri hátrány a

diákokat – vélekedett az

igazgatóhelyettes.

Azt kérdeztük tőle,

próbáltak–e közeli

települések

iskoláiból óraadó

szaktanárt keresni. Mint mondta,

próbáltak, de a közeli

iskolák tanárainak megvan az

óraszámuk. Különös

problémát okoz a

kémiatanárok hiánya, mert

azt szinte lehetetlen találni kisebb

településeken.

Nem változtattak

Pálháza ugyan kisváros,

de itt sem tart a helyi általános

iskolában minden órát

szaktanár, tudtuk meg Kocsis

Éva igazgatótól. A

technika és a rajz szakos tanár

hiányzik. Az 5. és 6. osztályban

alsós tanítók, a 7. és 8.

osztályban földrajz és

biológia szakos tanár tanítja a

technikát és a rajzot.

– A jövő tanévtől

már tudjuk biztosítani a teljes szakos

ellátást – mondta lapunknak az

igazgató. – 2008

szeptemberében ugyanis csatlakozott

hozzánk Füzérkomlós

iskolája, és onnan majd

áttanítanak a szaktanárok.

Érdeklődtünk, ezt miért nem

lehet megoldani már ebben a tanévben? Az

igazgató úgy indokolt: amikor

kiderült, hogy a

füzérkomlósiak mégis

csatlakoznak, már elkészült

mindkét iskolában a

tantárgyfelosztás, tanév

közben pedig nem akartak ezen változtatni.

Ezenkívül ki kell találni azt is,

hogy az ingázó tanárok

miként közlekednek majd a két

település között.

Szerencsés helyzetben

Szerencsés helyzetben van a

tállyai általános iskola,

mert itt minden tantárgyat

szaktanár tanít, és

minden tanárnak megvan az

óraszáma. Ezt úgy tudták

elérni, hogy az alacsony

óraszámú tantárgyak

tanárai délután

szakköröket,

felzárkóztató vagy napközis

foglalkoztatásokat tartanak. Segít az is,

hogy az iskola

művészetoktatási

intézmény, így a rajz–

és énektanárnak is megvan a

megfelelő óraszáma, mondta el

lapunknak Ujjné Muhi Melinda

igazgató.

„Nem lehet

aggasztó”

Általánosnak mondható–e a

probléma, és milyen hátrány

érheti emiatt a kisiskolákban

tanuló diákokat, kérdeztük

Hideg Imrétől, a

megyeháza Oktatási és

Művelődési

Főosztályának

főosztályvezetőjét. Mint

fogalmazott, az utóbbi években nagyon sok

kisiskola megszűnt, a 180–190

főnél alacsonyabb

létszámú

intézményeket nem is igen tudják

fenntartani az önkormányzatok. Ezért

a főosztályvezető úgy

véli, nem lehet aggasztó a helyzet a

szakos ellátottság terén. Mint

mondta, arra azonban valóban lehet

példát találni, hogy egy–egy

fizika–, matematika– vagy

informatika–tanár hiányzik. A

törvény azonban lehetővé teszi

az „utazó tanárok”

alkalmazását. A szaktanár

hiánya a diákok

továbbtanulását

nehezítheti, tette hozzá a

főosztályvezető.

Képesítés

nélkül

Az oktatási minisztérium

tájékoztatása szerint:

Borsod–Abaúj–Zemplén megyei

általános iskoláiban

2008–ban:

738 fő oktatott magyar nyelv és irodalmat,

ebből 15–nek nem volt

képesítése

752 fő oktatott matematikát, ebből

21–nek nem volt

képesítése

574 fő oktatott testnevelést, ebből 25

–nek nem volt

képesítése

359 fő oktatott földrajzot, ebből 13

fő–mek nem volt

képesítése

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában