online kereskedelem

2021.04.08. 17:30

Robbanás előtt a hazai e-kereskedelem

Bőven van még hely és tér a honi online piactér bővülésére.

Forrás: Shutterstock

Fotó: Shutterstock

A hazai internetes kereskedelem az elemzők szerint 2020-ban három évet lépett előre, ellenben még így is el van maradva más feltörekvő országokkal összehasonlítva. Míg Magyarországon jelenleg 15-20 ezer webáruház működik, addig például a lakosságszámban hasonló Csehországban 45-50 ezer. Bőven van ezért még hely és tér a honi online piactér bővülésére.

Döntés-előkészítés

Tizenöt évvel ezelőtt az e-kereskedelem egy kecsegtető opció volt a kereskedőknek, akik új értékesítési csatornát kerestek. Napjainkra viszont nem vonhatja ki magát egyikük sem az online értékesítés alól, különben menthetetlenül alulmarad a vásárlókért folytatott versenyben.

Webáruházat üzemeltetni azonban nem csak azért fontos, mert azon keresztül majd vásárolni fognak, bár ez nyilvánvalóan az elsődleges cél. Ugyanilyen fontos, hogy segítségével olyan termékekről is tájékozódni lehessen, amelyeket nem tipikusan az interneten keresztül szoktak megvásárolni.

Minél drágább és bonyolultabb egy termék, a fogyasztó annál jobban fél attól, hogy rossz döntést hoz. Szeretne az áruval a valóságos üzletben is találkozni, ám mielőtt elindulna, a legtöbbször már az interneten is utánajárt az árunak, átolvasott fórumokat, megismerte mások véleményét és tapasztalatait. Mindez nem azt jelenti, hogy az e-kereskedelemben az értékesítésről a tájékoztatásra helyeződött volna át a hangsúly, hiszen soha nem látott mértékben nő az online áruforgalom.

A világháló döntés-előkészítő szerepe viszont alapvetően fölerősödött, azok is itt hasonlítják össze a termékeket, akik korábban ezt más formában tették meg.

Indíts webáruházat

– Az e-kereskedelem virtuális tere és a fizikai valóságban is elérhető üzlet találkozása az alapja a multi channel, azaz többcsatornás értékesítésnek. Ez egy kis- és középvállalkozás számára azért lehet jó, mert olyan területen nyithat az online piactér felé, amiben otthonosan mozog. Ráadásul a tapasztalatok szerint azok az áruházak tudnak igazán jól működni, amelyek tulajdonosai a saját piacuk, termékük szakértői – fogalmazza meg Kulcsár István Róbert, a Shoprenter egyik alapítója, vezető tanácsadója. Ő az előadója a Hogyan indítsunk webáruházat? című online rendezvénynek, amelyet a kkv-k számára április 13-ra hirdetett meg a megyei iparkamara, a BOKIK.

Mint mondja: egyre nagyobb „kereskedelmi zaj” veszi körül a fogyasztót, egyre több webáruház nyílik, ami azt jelenti, hogy aki most lép be az online értékesítésbe, annak szinte biztosan van már konkurense. Sokan ebből azt a téves következtetést vonják le, hogy nem kell webáruházat nyitniuk, hiszen már úgysem tudnak betörni a piacra. Ez azért helytelen gondolkodás – fogalmazza meg –, mert egyre inkább a digitális csatornákra helyeződik át az áruforgalom súlypontja, ami egyre több kereskedőt, jövőbeli konkurenst vonz be, ezzel emelve meg az e-kereskedelem belépési küszöbét. Így évről évre egyre több munkába és pénzbe kerül egy webáruház piaci bevezetése, ezért – meglátása szerint –, aki döntésre jut, mielőbb lépnie kell.

 

Egyszerű alapítás

– Webáruházat nyitni jogi szempontból viszonylag egyszerű. Üzemeltetni céges formában, egyéni vagy társas vállalkozási formában lehet. A kereskedelmi tevékenységet be kell jelenteni a székhely szerint illetékes önkormányzatnál. Más kötelezettség nincs, és speciális iskolai végzettség sem szükséges az alapításhoz – ismereti Kulcsár István Róbert. – Az adatkezeléssel kapcsolatban számos szabálynak kell megfelelni, de ezek jogi dokumentációs részét a webáruház-szolgáltatók pár tízezer forintért le tudják venni a vállalkozók válláról. A pénzügyi és szállítási műveletekhez vannak fizetési megoldást szolgáltatók és logisztikai partnerek. Az üzemeltetést ez nem drágítja, hiszen ennek az árát a vásárló fizeti meg, ott is, ahol bizonyos összeg felett ingyenes szállítást biztosítanak, oly módon, hogy ezen költségek beépülnek a termék vételárába.

Számolni kell a ráfordítással

A bérelhető, azaz a készen elérhető webáruház-alkalmazásoknak köszönhetően elenyésző anyagi ráfordítással indítható el egy online üzlet. A jelentősebb befektetést inkább az üzemeltető részéről ráfordított idő és energia jelenti.

– Az áruház piaci bevezetése és felfuttatása a legtöbb esetben azonban szakértelmet igényel – hívja fel a figyelmet a szakember. – Egy keresőoptimalizációs kampány, egy Google Ads-kampány rengeteg időt tud felemészteni, ha ezt valaki magának akarja megcsinálni, ezt érdemesebb inkább kiszervezni – tanácsolja. Hozzátéve: mindezzel együtt egy új webáruház körülbelül a hatodik hónapban kezdi el azt a forgalmat termelni, amit a tulajdonosai az első napon vártak volna tőle. Fél éven belül láthatóvá válik, hogy jó-e az irány, egy éven belül pedig általában már egészen biztosan látszik, hogy sikerült-e bevezetni az áruházat a piacra.

Egymillió, egy évre

– Ha a tulajdonos a saját erőforrásait nem számolja bele, egy éven belül nagyjából egymillió forintot mindenképpen érdemes ráfordítani egy új üzlet bevezetésére. Ez alatti befektetésnél nagyon nehéz sikert elérni – állítja Kulcsár István Róbert. – Hibázni abban lehet – teszi hozzá –, ha nem megfelelően kidolgozott az indulási stratégia, és/vagy nem megfelelő a kivitelezés. Utóbbiban a legtipikusabb gondot az jelenti, ha online marketingre egyáltalán nem, vagy nem megfelelő erőforrást fordítanak. A keresőoptimalizálás meglehetősen sokba kerül, ráadásul bizalmi dologról van szó, mert az eredményére hónapokat kell várni. Viszont rossz döntés nem költeni erre, mert a halogatás egyre nagyobb versenyhátrányt okoz – teszi hozzá –, hiszen a konkurensek áldoznak arra, hogy minél hatékonyabban találják meg a vásárlók a webáruházukat.

(A borítóképen: Vásárlás az interneten – a világháló döntés-előkészítő szerepe is fölerősödött. Itt hasonlítják össze a termékeket a vevők)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!