Autó

2020.01.06. 17:30

Nem könnyű a téli úton

A téli körülmények között sokkal nagyobb odafigyelést igényel az autóvezetés.

Néha a legkisebb hóréteg is képes jégpályává alakítani az utakat

Forrás: ÉM

Az őszi és téli időszakban nem növekszik meg kiemelkedően a személyi sérüléssel járó közlekedési balesetek száma, inkább a baleseti okok változnak, több ilyenkor a pályaelhagyásos és az úgynevezett utoléréses közlekedési baleset. Az őszi és téli időjárásra sok vezető vezetéstechnikailag nem készül fel, és ez a felszabadult, valamint nem megfelelő vezetési stílus, illetve a jármű nem megfelelő felkészítése eredményezi a legtöbb balesetet.

Óvatosan a fékkel!

Az őszi-téli időszakban kedvezőtlenebbek az út- és a látási viszonyok, amelyekhez minden közlekedőnek alkalmazkodnia kell. A kora reggel és este tapasztalható pára, valamint köd miatt lecsökken a látótávolság. A száraz útburkolatot pedig egyre gyakrabban – az őszi esőzések és lecsapódó pára miatt – a csúszós útburkolat váltja fel, ami nem váratlan és rendkívüli esemény, legfeljebb különleges vezetési körülmény, az évszak velejárója – hívja fel a figyelmet a rendőrség.

A tapasztalat azt mutatja, hogy havas, jeges úton a fékezéssel még nagyobb galibát okozhatunk. Tehát fékezni csúszós úton veszélyes. Főleg a hátsó meghajtású autókkal. A kapaszkodók előtt azt a sebességet kell megválasztani, amivel autónk fel tud jutni a dombra. A lejtőn sebességet váltani nem szabad, mert irányíthatatlanná válhat az autó. De a sík terepen is ügyelni kell a sebességváltásra, az előzésre, a kormánykerék hirtelen elmozdítására, mert könnyen megpördülhet a gépkocsi.

Ha megcsúszik az autónk, semmiképp ne essünk pánikba, ilyenkor kell leginkább észnél lenni. Első teendő: vegyük le lábunkat a gázpedálról! A kormányt fordítsuk a csúszás irányába, hogy megtaláljuk az egyensúlyt. Ne fékezzünk, mert akkor tovább pörgünk.

Téli vezetéstechnika

A megfelelő öltözet és helyes testtartás a kényelmes, nyugodt vezetés előfeltételei. Az utazás időtartamának növekedésével ajánlatos egyre gyakrabban pihenni. Az útviszonyok a szintkülönbség növekedésével gyorsan változnak, vegyük figyelembe ezt a tényezőt is.

Az útviszonyoknak megfelelő sebesség és a nagy követési távolság a legfontosabb. A vezetésmód az abroncsok néhány négyzetcentiméteres felfekvési felületétől függ. Havas vagy jeges úton csak megfelelő vezetési technikával tudjuk a meghajtóerőt az útra vinni.

A síkos utakon való fékezés mindig teljes összpontosítást követel a vezetőtől. Ha a kocsiban nincs blokkolásgátló (ABS), a kerekek gyorsan leblokkolnak, a jármű kormányozhatatlanná válik és kicsúszik. Ilyenkor csak az segít, ha a lábunkat levesszük a fékről, egyenesbe hozzuk az autót és csak akkor fékezünk, mikor az autó újra a kívánt irányba állt.

A Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Balesetmegelőzési Bizottság felkérésére Aranyosi Péter Karinthy-gyűrűs miskolci humorista kipróbálta a csúszós, jeges utat szimuláló SKIDCAR elnevezésű rendőrségi autót. Érdemes megnézni, hogyan tudja a humorista kezelni a csúszós utat, ahogyan azt is, miként cserél gumit az autón. A videó megtalálható a PoliceHungary YouTube-csatornáján " target="_blank" rel="noopener noreferrer">Fut, robog a kicsi kocsi, benne ül az Aranyosi… címmel.

Választások - 2024. június 9. Helyi önkormányzati választások,
Nemzetiségi önkormányzati választások
és Európai parlamenti választás
Tovább a választási hírekhez
Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában