Hazatért az öreg halász

Az Öreg halász újra látható
Az Öreg halász újra látható - © Fotó: Vajda János
Miskolc – Csontváry Kosztka Tivadar Öreg halásza most épp olyan, mint amikor a művész megfestette.

Az Öreg halász révbe ért. Ez volt a címe annak az ünnepségnek, melyet pénteken rendeztek a Herman Ottó Múzeumban annak alkalmából, hogy restaurálása után visszahelyezték a képtárba Csontváry Kosztka Tivadar Öreg halász című, világhíres festményét. A múzeum tavaly januárban, a Magyar Kultúra Napján indított kampányt azért, hogy közös összefogással összegyűljön annyi pénz, ami a festmény megújításához szükséges.

A műalkotás restaurálására azért volt szükség, mert „megfáradt”, vízszintes repedések keletkeztek rajta, és a szakemberek attól tartottak, hogy a festék lepereg róla. A festményt egyébként 1964-ben restaurálták utoljára, a mostani munkák forrását cégek, intézmények, különböző szervezetek, valamint a Nemzeti Kulturális Alap támogatás biztosította.

Utazó nagykövet

Az ünnepségen Kiss János, Miskolc alpolgármestere köszöntőjében hangsúlyozta: az Öreg halászt Miskolc utazó nagyköveteként is szokás emlegetni, hiszen olyan sok múzeum kéri kölcsön, hogy szinte bejárta az egész világot.
– Mi nemcsak megőriztük Csontváry remekművét, hanem tettünk is azért, hogy az utókor láthassa még 100 év múlva is – hangsúlyozta.

Fotó: Vajda János Fotó: Vajda János ©

Kiemelte, példaértékű az az összefogás, ami lehetővé tette az átfogó restaurálást, bár a kulturális adakozás nem példa nélküli Miskolc történetében. Hiszen annak idején a Zenepalotát is a miskolci magánszemélyek adományaiból építették föl.

– Miskolcon folytatódik a kulturális beruházások sora, hamarosan új szárnyat kap a Herman Ottó Múzeum, hogy még több kincset tudjon bemutatni – tette hozzá.

Tóth Arnold, a múzeum igazgatója azt emelte ki, nagy öröm számára az a hatalmas összefogás, ami megmentette az Öreg halászt. Jelezte: a megújult festmény január 7-éig tekinthető meg a képtárban.

Fotó: Vajda János Fotó: Vajda János ©

A festményt Dicső Ágnes restaurálta, aki arról beszélt, hogy az Öreg halász kritikus állapotba került. A vászon egyenetlen, gyűrött és hullámos volt, a festékben pedig mély repedések húzódtak. A hordozóvászon károsodásai restaurátori beavatkozás nélkül további problémák sorát okozták volna, ha a múzeum nem dönt időben a restaurálás mellett.

Végül Bellák Gábor, a Magyar Nemzeti Galéria művészettörténésze beszél Csontváry sok talányt rejtő munkásságáról és az Öreg halászról.

Hegyi Erika