Hazatért az Antarktiszról a Hósárkány nevű kínai jégtörő

Hazatért az Antarktiszról a Hósárkány nevű kínai jégtörő
Hazatért az Antarktiszról a Hósárkány nevű kínai jégtörő
Peking – Visszatért sanghaji báziskikötőjébe a kínai Hósárkány (Hszüelung) elnevezésű jégtörő, amely 158 napos antarktiszi expedíciója során körülbelül 30 ezer tengeri mérföldet (55 560 km) tett meg 277 kutatóval a fedélzetén – számolt be a helyi média szerdán.

A hajó, illetve legénysége legutóbb akkor hallatott magáról, amikor egy elakadt orosz kutatóhajó megsegítésére sietve 2014 januárjában maga is egy kis időre az antarktiszi jégmező fogságába esett.

A Hósárkány több mint 80 kutatóintézet munkatársait szállította Kína 32. tudományos célú expedícióján. A Déli-sarkvidéken egyebek mellett tengeri környezeti vizsgálatokat végeztek, és megerősítették azt is, hogy ott húzódik a világ eddig ismert legnagyobb, több mint ezer kilométer hosszú, 1500 méter mély kanyonja.

A kínai szakemberek 630 darab meteoritot gyűjtöttek, amivel Kína készlete 12 ezer darabra nőtt. E gyűjtemény a harmadik a világon, egyedül Japán és az Egyesül Államok rendelkezik nagyobbal.

A csaknem féléves küldetés során először próbálták ki élesben a Hó Sas 601 nevet kapott merevszárnyú repülőgépet, amelyet sarkvidéki repülésre terveztek. Összesen 47 alkalommal szállt fel és 264 órát töltött a levegőben 80 ezer kilométert megtéve. Távérzékelési és szállítási feladatokat látott el. A tapasztalatok segíteni fogják egy antarktiszi repülő egység létrehozását.

A beszámolók szerint 33 ember a Csangcseng és a Csungsan állomásokon maradt további kutatási feladatok elvégzésére.

Kínában már korábban bejelentették, hogy az ország egyetlen, Ukrajnából vásárolt és több mint 20 éve szolgáló jégtörőjét hamarosan egy újabb, korszerűbb és “intelligensebb” hajó váltja majd fel. A mobil kutatóközpontként is szolgáló, laboratóriummal felszerelt vízi jármű az eddiginél kiterjedtebb tudományos kutatást tesz majd lehetővé.

Az új jégtörőt a finn Aker Arctic Technology tervezte, de Kínában építik. Az eredeti tervek szerint még idén elkészül és mintegy 600 millió dollárt költenek rá.

– MTI –