Havonta ezer közlekedési szabálysértés is előfordul Miskolcon

A napokban, a Szeles utcán történt balesetben is piroson hajtott át az egyik autós.
A napokban, a Szeles utcán történt balesetben is piroson hajtott át az egyik autós. - © Fotó: ÉM
Miskolc – Megnőtt a forgalom, miközben figyelmetlenebbek és agresszívebbek is a közlekedők. Egyre több a piroson áthajtók és a gyalogos elütések száma.

Balesetveszélyes helyek helyett inkább balesettípusokról, szituációkról érdemes beszélni Molnár Emil szerint. A Miskolc Városi Rendőrkapitányság közlekedésrendészeti osztályának vezetője azt mondja, ugyan az olvasók némely felvetésével egyet tud érteni, de nem lehet egy kereszteződésről konkrétan kijelenteni, hogy balesetveszélyes lenne.

El sem fogadják

– Útszakaszok kapcsán már meg lehet ezt említeni, de én úgy fogalmaznék: azok a balesetveszélyesebb útszakaszok, ahol nagy a forgalom. Ehhez járul még hozzá a közlekedési csúcs, némi figyelmetlenség és már meg is történik a baleset. A koccanások száma például jelentősen megnő 14 és 18 óra között a délutáni csúcsban – magyarázza.

A különböző időszakoknak is megvan a maga balesettípusa, így télen például az időjárási körülmények és a csúszóssá váló út, azonban az osztályvezető itt is hangsúlyozza: sokszor az a gond, hogy nem az útviszonyoknak megfelelően vezetnek az autósok, ebből lesz baj.

A baleset típusok között megnőtt az utóbbi időben a gyalogos elütések száma, sajnos ezek között sok történt a kijelölt gyalogátkelőhelyeken, amellyel kapcsolatban a szakember megjegyezte: illene tudni azt, hogy a gyalogosnak elsőbbsége van, és megfelelő módon kellene megközelíteni a gyalogátkelőhelyeket. A figyelmetlenség mellett a párhuzamos közlekedés is gyakran okoz balesetet, amikor az egyik sávban megáll, lassít az autós a gyalogátkelő előtt, míg a másik sávban érkező elüti a gyalogost.

Szinte érthetetlen

– Ha egyszerre zöld a jelzés a gyalogátkelőhelyen és a kanyarodó autósnak, szintén előfordulnak balesetek. Bár mind a gyalogos, mind a jármű lassan közlekedik ilyenkor, mégis van elütés, ami szinte érthetetlen – mondja Molnár Emil. – Azt tapasztaljuk, hogy inkább az autósok a felelősek a gyalogátkelőknél történt baleseteben, gyakran nincsenek tisztában azzal, hogy a gyalogosnak van elsőbbsége, van, hogy az intézkedést sem akarják elfogadni. Az átkelőknél, ahol baleset történt vissza-vissza térnek a kollégák ellenőrizni, vagy csak megfigyelni, érdekes módon a jelenlétük nagyobb jogkövetést eredményez – teszi hozzá.

Már bűncselekmény

Szintén megnőtt Miskolcon a tilos jelzésen áthajtások száma, amely már balesetet is eredményezett nem egyszer, büntetőeljárás is van ilyen esetnél folyamatban. A Miskolci Rendőrkapitányságon indított szabálysértési ügyek nagy része egyébként közlekedési ügy, havonta a több százat, akár az ezret is eléri.

Megnőtt agresszivitást is tapasztalnak a város rendőrei az utakon a közlekedőknél. Egyre többször fordul elő olyan eset, amikor az autósok egymást leszorítva, egymás elé bevágva, ráfékezve vesznek revansot vélt, vagy valós sérelmeik miatt. Egy ilyen esetnek nemrég gyalogos volt a szenvedője Diósgyőrben, akit elütött az egyik erősködő autós – persze a gyalogátkelőhelyen.

– Ma már szinte mindenhol kamera van a városban, ezek az ügyek gyakran bizonyíthatóak. Elég csak fékezésre kényszeríteni valakit, nem kell, hogy baj legyen belőle, és már az is bűncselekménynek számít, ez a közúti veszélyeztetés. Ezeket az ügyeket minden esetben szigorúan kezeljük, tehát nem éri meg – hívta fel a figyelmet Molnár Emil. Hozzátette: csak egy kis odafigyelésre, és türelemre lenne szükség egymás iránt, és a balesetek, valamint a szabálysértési ügyek száma is jelentősen csökkenne.

Ma már meglehetősen sok kamera van a városban, ezek az ügyek egészen könnyen bizonyíthatóak.” Molnár Emil

Így látják az olvasók

Olvasóink között némi vita támadt az ügyben, hogy a gyalogosok, vagy az autósok okolhatóak-e gyakrabban a balesetekért, balesetveszélyes helyzetekért. A legbalesetveszélyesebbnek a Búza tér és a Miskolc Plaza környékét találták. Ehhez csatlakozott szavazatszámban a Baross és a József Attila utca, illetve a Baross és Bajcsy-Zsilinszky utca kereszteződése is. Utóbbi kapcsán a vélemény, hogy a villamosvezető tudja csak, hogy neki van elsőbbsége. A Dayka és Petőfi utcák kereszteződésével kapcsolatos vélemény az volt: „A párás tükörben nem lehet látni, hogy jön-e valaki. Ötven-ötven százalék: vagy jön, vagy nem…”

– Horváth Imre –