Hangrobbanások Miskolc felett?

Gripen
Gripen
Miskolc, Budapest – A honvédség gépei ez ellenőrizetlen légtérben repülnének..

Újra alacsonyan húzhatnak el a fejünk fölött a honvédség vadászrepülői, ugyanis a pilóták kiképzése érdekében a honvédség kismagasságú légifolyosók kijelölésére készül. Az ezer kilométeres óránkénti sebességgel száguldó Gripenek és C-17-es szállítógépek felbukkanására Miskolc és Eger térségében is számítani kell – adta hírül az Index.


Alkalmi légifolyosókon

A hírportál beszámolt róla, hogy a honvédség tervei szerint a Gripen vadászbombázók és a C-17es szállítógépek hamarosan kimerészkednek a katonai légtérből, mert kiképzési feladatokat fognak végrehajtani az alkalmi légifolyosókban. A kismagaságú repüléshez a nem ellenőrzött folyosókat fogják igénybe venni, amelyeket eddig szabadon használhatta a menetrenden kívüli kisgépforgalom, a mezőgazdasági repülők és a sportrepülők, köztük vitorlázógépek, hőlégballonok, sárkányrepülők, siklóernyősök. Katonai légifolyosók kijelölésére eddig is volt mód, ám az ott előírt 250 csomós (460 kilométeres) sebesség alacsony ahhoz, hogy egyes manővereket a Gripenek biztonságban végrehajthassanak. A tervezett új szabályok értelmében 570 csomóra (1050 kilométer/órára) emelkedne a sebességhatár. A kijelölendő folyosók a talajtól kilencszáz méteres magasságig, tíz kilométeres szélességben húzódnának, kijelölésükkor figyelembe vennék, hogy lehetőleg ne legyen a közelben kisgép-reptér.


Mire jó ez?

A C-17esek a segélyszállítmányok célba juttatását gyakorolnák, a Gripenek pedig a felszíni és légi célok elleni bevetést szimulálnák. A harci gépek olyan sebességgel repülnek (másodpercenként 300 métert tesznek meg), hogy egy esetleg eléjük tévedő kisgépet vagy ejtőernyőst a pilóták képtelenek lennének kikerülni, ezért annyiban kívánják módosítani a szabályokat, hogy felszállás előtt a sportolóknak kötelességük legyen meggyőződni arról, tervez-e az adott időpontban gyakorlórepülést a kérdéses körzetben a honvédség, ehhez azonban szükség lenne még egy könnyen áttekinthető és bárhonnan elérhető információs rendszerre is.


Válaszokra várva

A hírrel kapcsolatban feltettük kérdéseinket a Honvédelmi Minisztériumnak, ahonnan egyelőre mé nem érkezett érdemi válasz. Arra voltunk kíváncsiak, mikortól várható, hogy vadászgépek húznak el karmagasságban a fejünk fölött, s hogy mivel jár majd ez, valamint hogy milyen következményei lehetnek a szabályváltozásnak a sport- és mentőrepülésre nézve? Felmerült, hogy a katonai légifolyosók kijelölésekor „környezetvédelmi szempontokat” is figyelembe vesznek, megkérdeztük hát: a Bükki Nemzeti Park ebből a szempontból élvez-e valamiféle védettséget – vagy csak madárvonulások idején a Hortobágyra vonatkozik ez, ahol egészségtelen pár bakarasszal a föld fölött surranni, mert a Gripen röpképességét is jelentősen rontja, ha beül a pilóta mellé egy daru vagy szürke gém.

Mivel az ellenőrizetlen légteret Miskolc környékén sokan siklóernyővel, illetve motoros sárkányrepülővel használják, így megkérdeztük: rájuk nézve rejtenek-e veszélyt a katonai gyakorlórepülések, illetve hogyan lehet ezeket minimalizálni? Ha megkapjuk a honvédelmi tárca válaszait, az ügyre még visszatérünk.

ÉM-SZP








hirdetés




hirdet�s