Hamarosan megszületik a Grand Tokaj Zrt.

Szappanos Péter vezérigazgató (balra) és Áts Károly, a Grand Tokaj Zrt. főborásza
Szappanos Péter vezérigazgató (balra) és Áts Károly, a Grand Tokaj Zrt. főborásza
Tolcsva – Változott a szemlélet, most pedig változik a név is.


Május közepétől a Grand Tokaj Zrt. nevet viseli a „Nemzet Borászataként” is ismert Tokaj Kereskedőház Zrt., ezzel az idén lezáruló teljes megújulási folyamat egyik fontos mérföldkövéhez érkezett a cég.

Fontos volt, hogy rövid, kifejező és lehetőleg elegáns legyen. Szappanos Péter

Új irányhoz új név

– Egyáltalán nem egy ad hoc gondolatról van szó – magyarázza Szappanos Péter, Grand Tokaj Zrt, Grand Tokaj Zrt. nevet viseli a „Nemzet Borászataként” is ismert Tokaj Kereskedőház Zrt, a május közepétől Grand Tokaj Zrt. néven működő állami vállalat vezérigazgatója a döntést. – Bár a korábbi menedzsmentek fejében is megfordult a névváltoztatás gondolata, 2014-re vált világossá, hogy az új irányhoz egy új névre is szükség van, mert ekkor fordult a cég a tömegtermelés irányából a minőségi borkészítés felé. A „kereskedőház” kifejezést itthon nem kellett különösebben magyarázni, részben indokolt is volt, mivel a cég évtizedeken keresztül vette át a szerződésben álló termelőktől a szőlőt, majd az abból készített édes vagy édesített borokat értékesítette.

– Azonban ez ma már nem elég – mutat rá Szappanos Péter. – Ha komolyan jelen akarunk lenni a nemzetközi borpiacon, akkor ez az elnevezés nem szerencsés, például a „kereskedőház” kifejezés a bordeaux-i borvidéken azt jelenti, bort veszünk és eladunk. Emellett idegen nyelvterületen a rengeteg ékezet miatt ki sem tudják mondani a „kereskedőház” szót, ha pedig lefordítjuk TradeHouse-nak, akkor sem azt kapjuk, amit a cég képvisel.

Szempontok

– Egy új nevet kitalálni nem könnyű, amennyiben minden sajátságos szempontot figyelembe veszünk. Például az új név kitalálásánál – többek között – arra kellett figyelni, hogy könnyen kimondható legyen – mondja a vezérigazgató. – Ezenkívül ugyanilyen fontos volt, hogy rövid és kifejező legyen, ne félrevezető, hanem lehetőleg elegáns is. Ezeket a szempontokat a Grand Tokaj elnevezés egytől egyig képviseli. Mi az angolszász kiejtésnek megfelelően grandnak ejtjük, talán a francia nyelvterület az, ahol a d-hangot elhagyják, de ott is ugyanazt jelenti.

Ugyanakkor annak is megvolt a pontos oka, miért nem a névváltással indult a folyamat.

– A leendő Grand Tokaj Zrt. korábbi éveit a teljes szemléletváltás bevezetése mellett egyfajta nem túl szerencsés közelmúlt is jellemezte, ezért a cég vezetése úgy látta, először induljunk neki annak az útnak, amit elterveztünk és ha már látunk biztató jeleket, fel tudunk mutatni konkrét eredményeket, akkor jöjjön a névváltás. Ez a lépés tulajdonképpen a megkoronázása annak az elmúlt hároméves periódusnak, amely mögött nagyon komoly háttérmunka áll. Például ma már nyugodtan mondhatjuk, hogy a boraink sokkal jobb minőségűek, mint korábban. Régebben nagy mennyiségben érkezett nem teljesen egészséges szőlő a céghez, túl sokféle szőlőből készültek a boraink, azonban mostanra bekövetkezett egy olyan technológiai, módszertani és állományi változás, amely garantálja a jobb minőséget. Az ültetvényellenőrök a vegetációs időszakban 3–4 alkalommal végigjárnak minden egyes parcellát, és ha szükséges, akkor tanácsokat adnak. A szüret napján pedig ellenőrzik, hogy még valóban a tőkéken van-e a gyümölcs és beérkezéskor is megvizsgálják a szőlő minőségét. Miután ma már mi is sokkal tudatosabban tervezzük meg borainkat – például azonos borhoz lehetőleg azonos vagy közel azonos adottságú területekről kerüljön be hozzánk a gyümölcs –, ezért sokkal magabiztosabban tudjuk előállítani azokat a borkülönlegességeket, amelyek tovább erősíthetik a jövőbeni Grand Tokaj Zrt. hírnevét – tette hozzá Szappanos Péter.

– Bánhegyi Gábor –








hirdetés