Tízmilliók az útfelújításra, de az autósok csak bosszankodnak – Miben van hiba?

Akt.:
Simára és Baskóra a kátyúk miatt lassan lehetetlen eljutni...
Simára és Baskóra a kátyúk miatt lassan lehetetlen eljutni...
Miskolc – Hiába a sok kátyúzás, az útfelújítás és az arra költött tízmilliók.

Hiába, mert az átlag autós sokszor kénytelen bosszankodni az utak rossz minőségén. Ezért azt kérdeztük először a Magyar Közút illetékesétől, hogy miért rosszabbak az utak itthon, mint például Ausztriában vagy éppen Lengyelországban?

Többféle körülmény

– Az utak állapotát a következő körülmények, adottságok határozzák meg elsősorban: a forgalmi terhelés, éghajlati, időjárási, domborzati viszonyok, az útfelújításra és fenntartásra fordított források mértéke – válaszolta Velkei Lilla, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályvezetője. – Az országok eltérő útállapotait a fenti körülményekből, adottságokból adódó különbségek okozzák.

Hogy milyen technológiákkal dolgozik a Közút? Például hidegaszfalttal kátyúznak. Ezt jellemzően télen alkalmazzák, illetve ha sürgős, gyors beavatkozásra van szükség. A javítás ideiglenes jelleggel történik, nem eredményez tartós megoldást, általában néhány hét után újbóli javítás szükséges. Kátyúzás melegaszfalttal: jellemzően tavasztól a téli időszak kezdetéig alkalmazzák, az aszfaltkeverők nyitása után. Tartósabb eredményt hoz, mint a hidegaszfaltos javítás. A harmadik megoldás a kátyúzás újrahasznosított aszfalttal. Ez jellemzően az alsóbbrendű úthálózaton használják, kis forgalmú összekötő és bekötőutakon, de tartóssága hasonló a melegaszfaltos kátyúzáséhoz. A követező technika a nagy felületű kátyúzás melegaszfalttal, ami jó alépítmény és alsóbb szerkezetek esetén többéves, akár évtizedes megoldást nyújt. A végére a szórásos technológia maradt, amiről megtudtuk, hogy kis forgalmú főutakon, mellékúthálózaton alkalmazzák. A repedezett útburkolat kátyúsodását lehet vele megelőzni, akár évekkel meghosszabbítható az útburkolatok élettartama.

Van-e garancia a kátyúra?

Kiderült: útfelújítások során a kivitelező általában 3–5 év garanciát vállal az általa végzett munkára. Az időtartam hosszúsága függ a közbeszerzési eljárás során kért vagy megajánlott értéktől. Ezalatt az időszak alatt évente garanciális bejárás keretében kerülnek a hibák felvételre. A kivitelező kötelessége a garanciális javításról gondoskodni.

– Tavaly a gyorsforgalmi hálózaton 242 506 694 forint, fő- és mellékúthálózaton 901 747 238 forint értékben végeztek a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Igazgatóság munkatársai burkolatfenntartási munkákat – mondta Velkei Lilla, a kommunikációs osztály vezetője. – Idén hasonló nagyságrendű munkavégzést tervez társaságunk a megyében a 301 km gyorsforgalmi és 2496 km megyei országos közúthálózatra: várhatóan több mint 43 km hosszan, mintegy 3,94 milliárd forintból újulnak meg főutak. A megye területén összesen 24 útszakaszon kezdődhet meg hamarosan a felújítási munka.

– Juhász-Léhi István –


Baskói út, ami nem is út

„A Baskó–Sima közötti 6 km-es útszakasz 7 éve járhatatlan. Az országgyűlési képviselőnktől kezdve, a KPM szikszói kirendeltségétől keresztül egészen a közlekedési minisztériumig minden lehetséges fórumon segítséget kértünk, de még ígéretet sem kaptunk a megújításra. A faluban nincs élelmiszerbolt, orvos csak hetente egyszer jön. Mióta ilyen az út, azóta a mozgóboltos-járat is erősen megritkult, sőt azt mondta, hogy nem is fog jönni, míg ilyen az út” – írja lapunknak Hanák Mária. De nemcsak ő írt a baskói „útról”, hanem mások is…









hirdetés