Hagyjuk meg a pillanatot az utókornak!

Akt.:
Manapság egyre elterjedtebb a szabadban való fotózás, a fényképek előhívásuk után albumokból, falinaptárakról köszönnek ránk
Manapság egyre elterjedtebb a szabadban való fotózás, a fényképek előhívásuk után albumokból, falinaptárakról köszönnek ránk - © Fotó: AFP
Debrecen – A legbiztosabb, amikor a fénykép az albumban van, a képek hamar „szárnyat növeszthetnek”.

Szeretjük, habzsoljuk az életet, minden, ami megadatik számunkra, természetesnek vesszük. Viszont elvesztése olyan hatalmas űrt hagyhat maga után, amit soha nem gondoltunk volna. Manapság imádjuk megörökíteni a pillanatokat, folyamatosan képeket készítünk a telefonunkkal, mégis sokszor kerülünk abba a helyzetbe, hogy nem tudunk magunkról egy friss, kézzel fogható fotót sem felmutatni – vajon miért?

Borza János fényképész átélte a fotóművészet minden korszakát, szerinte napjainkban betemetett bennünket a fényképhegy. A mának élés korában sokan nem gondolnak bele, hogy mi lesz esetleg 30 év múlva, mit tudunk majd felmutatni az utókornak.

Annak idején, ha látni akartuk a nyaralós képeket, elő kellett hívatni őket, most pedig csak feltöltjük a laptopra és már nézegethetjük is. Ha a kényelem társulhat hátránnyal, akkor itt most találkozhatunk vele, egyszerűen eltűnt a képnézegetés élménye. Elkészítjük a képeket, sokszor vissza sem nézzük, mert másnap újra lefotózzuk magunkat, csak éppen egy másik szögből, amelyek eltűnnek a többi néhány száz kép között, így nincs meg a valódi érték”

– kezdte lapunk tájékoztatását Borza János.

A legbiztosabb adatmentés

A fényképész a számokat tekintve úgy vélekedik, hogy igaz, a telefonnal készített képek és a szelfik nagyon elterjedtek, mégis bővült a fényképkészítés utáni igény. Szerinte többeket elért már az adatvesztés réme, márpedig, aki egyszer megégeti a száját, annak gondja lesz rá a jövőben.

– A számítógépet használók 40 százaléka már találkozott az adatvesztés-jelenséggel, ami egyáltalán nem meglepő szám, gondoljunk csak bele, a fénykép ugyanolyan adat, mint bármilyen hang, mozgókép. Digitális adatot minimum két helyen tároljunk, akkor nagyobb a túlélési esély, a legbiztosabb adatmentés, amikor a fénykép a fotóalbumban van. A papírkép, bármilyen meglepő is, ideális tárolás között akár 100 évig is élhet. A megfelelő elhelyezés alatt értendő, hogy nem tesszük ki UV-fénynek, sötétben, szobahőmérsékleten, átlagos páratartalomban tartjuk – fűzte hozzá a fotográfus.

borza-janosfoto-maganarchivumBorza János | Fotó: Magánarchívum

Esküvői képre sem telt

A fényképek ára régen sokkal drágább volt, ma már szinte fillérekbe kerül. Nagyobb becsben tartották a fotókat, sokkal kevesebb volt belőlük, most szinte minden egyes rezdülést lefényképezünk, az éttermi ételektől kezdve a kisállatokon át mindent.

– Átéltem a fényképészet minden rezzenését, a ’80-as évek után jutott a nagyközönség a fotókhoz, ettől az időszaktól kezdve lehetett színes képeket laboráltatni. A mai viszonyokhoz képest nagyon elrugaszkodott volt a fotó ára, 16 forintba került darabja, ami akkoriban sok gombóc fagylalt ára volt, most kis híján 50 forintért lehet hozzájutni egy fényképhez. Emlékszem, a praxisomban anno egy helyi tehetős ember rendelt először színes képet.

Napjainkban a legszegényebb emberek is tudnak néhány képet készíttetni, annak idején a hátrányos helyzetű embereknek még esküvői képre sem telt.”

– A pályám elején gyakran volt, hogy felkerestek kopott, gyűrött fotókkal, azt szerették volna, hogy készítsek belőle páros képet, manapság azért ilyen kérés nem sűrűn érkezik – hangsúlyozta a fényképész.

Bővülő piac

Borza János szerint az igazi mélypont az volt, amikor szinte csak a monitort nézegették az emberek, ami nem más, mint egy plexilap, ahol bitek kergetőznek az áramkörökben, tehát nem lehet képként tekinteni rájuk.

– A fényképészetnek voltak hullámvölgyei, ma már bővülő piacként jellemezhetjük, viszont volt visszaesés, Amerikában anno a fotókidolgozó laborok mintegy 60 százalékát bezárták. Napjainkban sokkal jobb a helyzet, hatalmas tömegekben készülnek képek. Imádják a szabadtéri fotózásokat az emberek, harmonikus, szép környezetben készülnek a családi képek, amelyekből bátran naptárakat is megálmodhatnak a megrendelők. Úgy vélem, nem szabad hátat fordítanunk a nyomtatott képeknek, hiszen a fiatalok is megöregszenek egyszer. Nyilván abból a hatalmas fényképhegyből nem könnyű kibogarászni azokat, amelyeket szeretnénk meghagyni az utókor számára, viszont egyszer fontos lehet majd az unokáknak „kezükben tartaniuk” minket, amikor mi már nem leszünk – tette hozzá.

– Nagy Emese –


Megfelelő fényben

A szakértő szerint a mai mobiltelefonok már felveszik a versenyt egy kompakt géppel. A mostani magasabb kategóriás készülékek már készítenek olyan képet, mint egy néhány tízezer forintos kompakt fényképezőgép. Borza János azt tanácsolja, aki mobillal fotózik, az mindig ügyeljen az optika tisztaságára. A zsebpiszok és a por nagyon rontja a kép brilianciáját, tehát tartsuk mindig tisztán, egy egyszerű szemüvegtörlővel nyugodtan megtisztítható a lencse. Emellett nélkülözhetetlen a megfelelő fény, a fotó készítésnél mindig ügyeljünk a megfelelő fényviszonyra, szürkületben, homályban hamar képzajosra, szemcsésre sikeredhet a kép.


Budapest, Debrecen, Vámospércs – Cívisvárosi születésű alkotó, Fátyol Viola nyerte vámospércsi témájú fotósorozatával a Capa-nagydíjat, melyet az idén osztottak ki második alkalommal. A Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ a magyar fotográfia területén kiemelkedő teljesítményt nyújtó alkotók m...