Ha nem sült a meglepi…

Nagy volt a forgalom a ruhás boltokban
Nagy volt a forgalom a ruhás boltokban - © Fotó: Bujdos Tibor
Miskolc – Sokan startra készen várták, hogy három nap után kinyissanak a boltok, lehessen cserélni az ajándékot.

Két egyforma pulcsi, kisebb méretű nadrág, nem működő kávéfőző. Volt, ahol ez volt a karácsonyi ajándékok mérlege, vagy egyszerűen csak nem tetszett, amit a fa alatt találtak. Ezek után nem volt más teendő, mint visszavinni a boltokba a meglepetéseket. Éppen ezért, voltak, akik szenteste után alig várták, hogy újra kinyissanak az üzletek és lehessen cserélni.

Hiába várta…

„Ezt a kávéfőzőt kaptam, de nem tudtuk bekapcsolni” – mutatta Anita, akinek első útja szombat reggel az egyik műszaki áruházba vezetett. „Nagyon vártam, hogy kinyissanak, van ugyan blokkom, de jobb a reklamáción minél előbb átesni” – tette hozzá. A kávéfőzőt a családtól kapta, de szenteste kiderült, hogy nem működik. „Azért az ünnepet nem rontotta el, de jobb lett volna, ha ma nem ezzel kell kezdenem a napot” – bosszankodott.

Nemcsak a műszaki áruházakban, de a ruhás üzletekben is volt forgalom. Volt, aki csere miatt érkezett, két egyforma pulóverrel lepte meg a család. „Remélem, az egyik árát le tudom majd vásárolni. Ez az idén így alakult, de nem bosszankodtam. A blokk megvan, csak nem lesz gond…” – mondta Szabó Edina.

„Akad, aki csere miatt jön, de nem ez a jellemző” – ezt már Ágnes mondta, az egyik ruhás üzlet vezetője. „A nők nem szeretnek várni, a karácsonyra kapott vásárlási utalványokat szeretik gyorsan beváltani. Így az ünnep után leginkább ebből van forgalom. Vagy, ha valaki pénzt kapott karácsonyra, az bejön és elkölti valamilyen alkalmi, szilveszteri ruhára” – sorolta.

Erikával éppen a szilveszteri ruha váráslása közben találkoztunk. „Kaptam a páromtól egyet karácsonyra, de az nem tetszett, most azért jöttem, hogy becseréljem. Ő nem örült neki, de annak nincs értelme, hogy ne hordjam, ott álljon a szekrényben” – panaszolta.

Egy másik üzletben azt tapasztaltuk, felkészültek arra, hogy az ünnepek után cserebere lesz. „Mindig ez van, vagy a méret kicsi, vagy éppen nagy, vagy egyszerűen csak nem tetszik az ajándék. A férfi vásárlók már jó előre bebiztosítják magukat, megkérdezik, kicseréljük-e, ha gond van a termékkel. Természetesen, ha van blokk és jó állapotban, nem használtan hozzák vissza a ruhát, akkor le lehet vásárolni az árát. De sokszor ajánljuk, vegyenek inkább vásárlási utalványt, azzal nem tévedhetnek” – mondta a kereskedő.

ÉM-NSZR

A fogyasztóvédelmi hatóság tanácsai

  • Megtévesztő, ha a forgalmazó olyan tájékoztatást ad, hogy szavatossági igény érvényesítéséhez szükséges az eredeti csomagolás, mivel az nem követelhető a vásárlótól.
  • Hibás lábbeli esetében a fogyasztó a vásárlástól számított két éven belül érvényesítheti szavatossági igényeit.
  • Kötelező jótállás alá eső termék esetében, ha a vásárlástól számított három munkanapon belül érvényesítjük csereigényünket, a kereskedő nem hivatkozhat arra, hogy a terméket javítani tudja, hanem köteles kicserélni, ha a hiba a rendeltetésszerű használatot akadályozza.
  • Leértékelt terméknél is érvényesíthetőek a szavatossági jogok, kivéve, ha a kereskedő felhívta figyelmünket a termék valamely hibájára, amely a leértékelés oka volt, így ezzel a hibával kapcsolatban nem élhetünk minőségi kifogással.
  • Ha nem üzletben vásárolt (például internetes vásárlás, termékbemutató), speciális jogok illetik meg a vásárlót, így például ha meggondolta magát, a termék kézhezvételétől számított 14 napon belül indoklás nélkül elállhat a szerződéstől, akkor is, ha a termék hibátlan.
  • Minőségileg kifogástalan terméket (csak azért, mert nem tetszik a színe, vagy nem megfelelő a méret) a kereskedő nem köteles kicserélni. Természetesen önként dönthet úgy a vállalkozás, hogy ezen kéréseknek is eleget tesz, de ezen lehetőségről érdemes már előre tájékozódni.








hirdet�s