Ha éjszaka is dolgozni kell…

Az éjszakai munkavégzés során megváltozhat például a tobozmirigy, pajzsmirigy, mellékvese, petefészek működése is, melynek számos káros következménye lehet, de a testi bajok mellett lelki zavarok is felléphetnek.

Az éjszakai munkavégzés során megjelenő fokozott stressz, a rendszertelen étkezés, a túlzott kávéfogyasztás hatására a szervezetben egyidejűleg több folyamat veszi kezdetét, ezek a tényezők több betegség szempontjából meghatározó jelentőségűek – tudtuk meg Szabó Zoltán, belgyógyász szakorvostól.

A megváltozott terhelés, a fényhatás hiánya az idegrendszer mellett befolyásolja a napszakonként változó, az emberi szervezet működését összehangoló hormonális szabályozást, így megváltozhat például a tobozmirigy, pajzsmirigy, mellékvese, petefészek működése, melynek számos káros következménye lehet.

Dr. Szabó Zoltán
Testi és lelki tünetek

Az egészségestől eltérő körülmények miatt különböző testi tünetek jelentkezhetnek: fejfájás, izomfájdalom, szívdobogásérzés, vérnyomásingadozás, mellkasi fájdalom, haspuffadás, émelygés, kézremegés – figyelmeztet az orvos. Ismert, hogy a pszichés stressz, a krónikus fáradtság következtében megváltozhat a nők normális menstruációs működése, rendszertelen vérzést, vagy annak teljes elmaradását eredményezve.

A testi bajok mellett lelki zavarok is felléphetnek, melynek tünetei lehetnek például az idegesség, körömrágás, alvászavar, fokozott étvágy, alkoholfogyasztási- és dohányzási szokások megváltozása. A szellemi teljesítőképességre is károsan hat az éjszakai munkavégzéssel járó stressz: koncentrációzavart, feledékenységet, döntésképtelenséget eredményezhet.

Hosszú időn át fennálló stresszes élethelyzet hatására súlyos lelki betegségek, szorongás, sőt depresszió is kialakulhat, illetve fennáll az elszemélytelenedés veszélye, mely a dolgozó társas kapcsolatainak gyengülését, megszűnését jelentheti.

Megelőzés, életmódváltás

A műszakban, éjszaka dolgozók testi és lelki betegségeinek megelőzésére a szakember szerint nagy hangsúlyt kell fektetni. Ennek alapja egy olyan munka- és pihenési rend kialakítása, mely arányos munkavégzést biztosít: az egymás után ledolgozott műszakok száma nem haladhatja meg azt a határt, melytől kezdve a nappalok és az éjszakák egyensúlya felborul.

Fontos, hogy az éjszakai műszakot követően az alváshiány kiegyenlítéséhez elegendő pihenőidő jusson, a hétvégi pihenőnapok pedig különös jelentőséggel bírnak.

Nem csak az éjszakai műszakban dolgozóknak javasolt a rendszeres testmozgás, mivel hatására olyan anyagok szabadulnak fel a szervezetben, melyek jó közérzetet, jobb álló- és alkalmazkodóképességet biztosítanak. A mozgás mellett a rendszeres étkezés is nagyon fontos az emésztési zavarok, betegségek megelőzésében. A gyakran túlzott kávéfogyasztás, dohányzás szívritmuszavarokhoz és ingadozó vérnyomáshoz vezethet.

Az éjszakai műszakban dolgozók testi és lelki egészségének megőrzésének, betegségek megelőzésének kulcsfontosságú pontjai a megfelelő pihenőidő biztosítása mellett az életmód megváltoztatása és a társas kapcsolatok ápolása.

S.A.A.








hirdet�s