Helyi közélet

2010.03.18. 09:38

Honnan lesz elég szalma?

<p>Budapest, Szerencs - A szerencsi szalmaerőmű ellenzői szerint az is a beruházás ellen szól, hogy nem terem elegendő fűtőanyag a környéken.</p>

Már egy az országgyűlés környezetvédelmi bizottsága részére 2007-ben összeállított szakmai anyagban is megállapították, hogy az erőmű működtetéséhez a környéken nem áll rendelkezésre elegendő fűtőanyag (szalma), így azt jelentős távolságokról (például Mezőkeresztes: 74 kilométer, Mezőcsát: 93 kilométer, Görbeháza: 78 kilométer, Hajdúdorog 98 kilométer Hajdúnánás: 92 kilométer) kell beszállítani, igen jelentős módon tovább növelve a világörökségi terület közlekedési terhelését, ami napi szinten 198, éves szinten pedig 50 000 gépjármű plusz forgalmát jelenti a területnek.

A fele is túl nagy

F. Nagy Zsuzsanna, az Ökológiai Intézet a Fenntartható Fejlődésért Alapítvány munkatársa által rendelkezésünkre bocsátott szakértői vélemény még a korábbi elképzelésere,a 49,9 megawatt teljesítményű erőműre vonatkozott, amelyett kifejezetten nagynak és túlméretezettnek minősítettek és az a világ legnagyobb ilyen típusú erőműve lett volna, ha elkészül. Mint ismeretes, ma már csak fel ekkora erőművet terveznek Szerencsre, ám – a szakmai anyag szerint – a biomassza erőművek kívánatos mérete a szerencsi erőmű beruházással ellentétben legfeljebb 5-20 megawattos méretű.

„A hosszú beszállítói útvonal miatt elhasznált dízel és az égetéshez felhasznált 10 százaléknyi földgáz rendkívül magas fosszilis energia felhasználást jelent – momndta F. Nagy Zsuzsa. – Ez alapján a szerencsi szalmatüzelésű erőmű – ellentétben a beruházó állításával – nem tekinthető „megújuló energiaforrásokat hasznosító környezetvédelmi beruházásnak”.

Húsz milliárd az MFB-től

Mint lapunkban is foglalkoztunk vele, kezdetben egy japán hitelintézet finanszírozta volna a szerencsi erőmű építését, ám ők visszaléptek. „Ezek után éveken keresztül nem talált a beruházó megfelelő befektetőt, mivel gazdaságtalan is lenne az erőmű. Szerencsen nem sok szalma terem, a fűtőanyagot száz kilométeres körzetből kellene beszállítani. Ráadásul évente 22 ezer kamionnyit, mivel ez a világ legnagyobb szalma-erőműve lenne.” Ezt már a korábbi cikkeinkben is idézett Takács András, a Tokaj-Hegyalja Fejlődéséért Szövetség ügyvivője mondta. Mindez azért került újra napirendre, mert kiderült, Varga István nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszter döntése nyomán a Magyar Fejlesztési Bank állami pénzből fogja kifizetni az erőmű megépítéséhez szükséges 20 milliárd forintot.

Varga István egy február végi levélben fejtette ki: semmilyen jogi akadály nem áll útjában az építkezés megkezdésének és kijeleti, hogy az erőmű nem fogja károsítani a környezetet. Takács Andrásék erre a következőket monmdják: „Nem is attól félünk, hogy szennyezett lesz a levegő, hanem a forgalomnövekedéstől, és attól, hogy az erőmű megépítésével a Hegyalja nem felel majd meg a világörökségi követelményeknek, így Drezdához hasonlóan visszaveszik tőlünk a címet.”

Megfogalmazott ellenvetések

1. Szerencs és Mezőzombor beruházásban érintett területe (az építési terület és a hatásterület egyaránt) a Tokaji Történelmi Borvidék Kultúrtáj Világörökségi Terület része.

2. A beruházás ellentétes A Magyar Köztársaság Tokaji Borvidék Kultúrtáj Világörökség Kezelési Tervvel, amely többek közt kimondja: a beruházásoknál és fejlesztéseknél különös tekintettel kell lenni a táj- és természetvédelem szempontjaira, a borvidék tájképi szempontból igen érzékeny területein korlátozni kell a beépítést, különösen a zöldmezős beruházásokat és a területpazarlást, a tájképet nem szabad elcsúfítani villanyvezetékekkel vagy egyéb műszaki létesítményekkel, a szállítási és közlekedési rendszer nem károsíthatja, legfeljebb javíthatja az egyedülálló kultúrtájként jellemezhető Tokaji borvidék életének és környezetének magas minőségét.

3. A kezelési terv kimondja továbbá, hogy a közlekedési és szállítási rendszer alakításában a régió egyedülálló jövőbeli potenciáljainak kihasználására és a régió fenntartható fejlődésének elősegítésére kell törekedni, az ipari forgalom és nehézgépjármű forgalom káros – forgalmi, vibrációs, zaj, por és emissziós – hatásaitól mentesíteni kell a világörökségi terület településeit és ültetvényeit – elkerülő utak, kamionstop, stb.

4. A beruházás a világörökségi területen jelentős mértékben tájképromboló.

Az agorán írták...

Kovács Attila: Száz kilométeres körzetben nincs annyi szalma, amit a jószágok alá rakhatnának. Egyébként ha én lennék a beruházó, már régen arrébb vittem volna pár kilométerrel az erőművet, oszt meg van oldva.

Szathmáry Tamás: Inkább a „sóval bevetett” cukorgyárat építenék vissza, amiből az egész környék élt...

Majoros László: Abba kellene már hagyni ezt a műbalhét. Ebben az országban már semmit nem lehet – főleg élni. A bazsarózsa többet ér mint a biztonságunk, egy pár borász miatt nem termelhetünk energiát. Szerencsen sokkal több szennyező forrás szűnt meg – sajnos – mint amit az erőmű termelne. A sorok között elégetett venyige, a felgyújtott tartló sokkal nagyobb szennyezést csinál, mint ez az erőmű. Nem lehetne egy icipicit józanul gondolkodni? Nem kéne rezervátumot csinálni a Zemplénből – már így is az vagyunk lassan.

Szádváry Gyula:Reménykedtem, hogy vége van már ennek az őrületnek, de sajnos nincs. A nagymarosi erőmű megépítése helyett rendszert váltottunk. Energiaéhségünk nagy, ennek ellenére a szivattyús erőmű is megbukott. Ott néhány ezer négyzetméteres területen valóban kiirtásra kerülnének védett növények. Azzal számolt e valaki, hogy hány védett és fokozottan védett odulakó madár pusztul el az erdők letarolása során. Hatalmas területeket kell tarrá vágni, hogy kielégítsék egy hőerőmű tűzifa igényét és ez folyamatos. A környezetvédők ebben az ügyben vagy csőlátók,vagy néhány ember személyes érdekéről van szó.

Bartos Sándor:Munkalehetőséget a véget nem érő kamionáradat vezetőinek biztosítana, de nem a helybélieknek. Tovább romlana a közlekedési helyzet és az úthálózat.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában