GPS-re vált a BKV

Műholdas forgalomirányító és utastájékoztató rendszert tesztel november óta a BKV, mert a jelenleg használt technikai eszközök elavultak. Áprilistól a járműveken, májustól a megállókban is kipróbálják az új rendszert, amely egyebek mellett pontosan közli az utasokkal, hogy merre halad a jármű amit várnak, és hogy mikor ér a megállóba – mondta el a közlekedési társaság forgalomirányítási szolgálatvezetője hétfői sajtótájékoztatóján. Pontos menetrend, gyorsabb közlekedés, gazdaságosabb üzemelés, jobban tájékoztatott, elégedettebb utasok. A BKV ezekre számít az új rendszer bevezetésével – közölte Madák Pál.

A műholdas alapú GPS-es (Global Positioning System, Globális Helymeghatározó Rendszer) rendszerrel a forgalomirányítók sokkal jobban, 3 méteres pontossággal látják, hogy merre haladnak a jeladóval felszerelt járművek, szemben a 10 éve használt rádiós megoldással, ami 100 méteres pontossággal üzemel – közölte Madák Pál. December óta 16 Volvo autóbuszon, a 86-os vonalán tesztelik a rendszert – tette hozzá a szakember.

A GPS az utastájékoztatásban is komoly változásokat hoz. Május végétől a 86-os busz 4 nagyobb forgalmú megállójában olyan tájékoztató egységeket, például LCD-képernyőket, vagy LED-es kijelzőket szerelnek fel, amelyeken látható lesz, hogy merre jár a busz, milyen messze van a megállótól, és hány perc múlva ér oda – mondta a BKV forgalomirányítási szolgálatvezetője. Ezek az információk nem csak a megállóban és a járművön, hanem interneten és WAP-on is hozzáférhetőek lesznek – közölte Madák Pál. Március végétől a buszok “zöld út” kérését is tesztelni fogják. A Budafoki út és a Bertalan Lajos utca kereszteződésében az oda érkező buszok zöld lámpát kérhetnek maguknak, ha késében vannak – ismertette a rendszer egyik új elemét a szolgálatvezető.

A földrajzi helymeghatározás térképes megjelenítése mellet a rendszer alkalmas menetrendi öszehasonlításra és még számos adat közlésére a járművel kapcsolatban – mondta Madák Pál. Például azt is jelzi, hogy üzemel-e a klíma a buszon, de a jármű kihasználtságára is tudnak következtetni a központban a beküldött súlyadatokból – tette hozzá. Az adatokat egy GSM-modul, GPRS-kapcsolat segítségével juttatja be a központba.

A tavaly novemberben indult tesztidőszak október végén zárul le. Ezt követően értékelik a tapasztalatokat, majd kiírják a közbeszerzési eljárást az eszközök beszerzéséhez – közölte a BKV illetékese. A 2500 jármű átállítását 8 év alatt hajtanák végre fokozatosan. Először a villamosokkal és trolikkal kezdik, mert ezeken még rádiós helyazonosítás sem működik – mondta Madák Pál. Ezután a legrégebbi technológiával, az URH-kapcsolattal felszerelt buszok következnek. A metrón és a HÉV-en nem építik ki a GPS-es rendszert, mert nem tartják szükségesnek – közölte a szolgálatvezető.

A 2500 jámű felszerelése a BKV számításai szerint 5 milliárd forintba kerülne, és ebben még nincs benne az utastájékoztató képernyők kiépítése. Egy ilyen egység 1 millió forintba kerül, ezért az nem várható, hogy mind a 4700 megállót felszerelik ezzel – ismertette a terveket Madák Pál. Körülbelül 2-300 nagyobb forgalmú, illetve belvárosi megállóban építik ki az új rendszert – tette hozzá a BKV illetékese. Arról még nincs döntés, hogy a járművekre is szereljenek-e LCD-kijelzőket a meglévő tájékoztató rendszerek mellé. Ez attól is függ, hogy milyen lehetőségek nyílnak a reklámbevételekre – mondta Madák Pál.








hirdet�s