Fõváros: A megvalósíthatósági tanulmányokra szükség van

Megvalósíthatósági tanulmány nélkül nem jöhet létre semmilyen komolyabb állami vagy önkormányzati beruházás és nem nyerhetõ el uniós támogatás sem – így reagált a fõpolgármesteri hivatal arra, hogy a Fidesz kedden kifogásolt több ilyen dokumentumot is. Papcsák Ferenc ellenzéki politikus szerint ugyanis a tanulmányok jogi, pénzügyi és szakmai szempontból is aggályosak.

A megvalósíthatósági tanulmány célja, hogy a döntéshozók elegendõ információhoz jussanak: a tervezett projekt valós probléma megoldását célozza és minden szabálynak megfelel – szögezte le a Független Hírügynökséghez eljuttatott közleményében a fõváros. A közlemény kiemeli: az adott beruházást elõkészítõ pénzügyi, jogi, mûszaki szakértõk, mérnökirodák nem kizárólag a tanulmányban leírtakért kapják díjazásukat, hanem a sok száz vagy sok ezer munkaórányi mérnöki, jogi és pénzügyi tervezésért, azaz az adott beruházás szakmai megalapozásáért. Nem véletlen, hogy a megvalósíthatósági tanulmányok elkészítéséhez is igénybe vehetõ uniós támogatás.

A közlemény kitér arra is, hogy uniós beruházásoknál kötött formai szabályai vannak ezeknek a tanulmányoknak. Az úgynevezett törzsdokumentum nem lehet hosszabb száz oldalnál és csak a lényegi információkat tartalmazhatja. A mellékletek viszont gyakran meghaladják az ezer oldalt, és általában több tucat szakember több hónapos vagy akár több éves munkájának eredményeit tükrözik. A díjakkal kapcsolatban pedig a Magyar Mérnöki Kamara ajánlásait használják.

A fõváros a közleményben azt is leszögezi: a Fõvárosi Közgyûlés a megvalósíthatósági tanulmányok alapján dönt az egyes beruházásokról. Ezek a dokumentumok nyilvánosak, megrendelésükrõl és a szükséges forrásokról a képviselõk nyílt ülésen döntenek. Tavaly októberben például több közlekedés-fejlesztési projekt megvalósíthatósági tanulmányának összesen hatmilliárdos költségvetését az ellenzéki frakció is megszavazta.

Papcsák Ferenc fõvárosi fideszes képviselõ kedden beszélt arról, hogy másfélmilliárd forint értékben készíttetett megvalósíthatósági tanulmányokat a fõváros 2007 és 2008 között a BKV-val kapcsolatban. Szerinte a tanulmányok jogi, pénzügyi és szakmai szempontból is aggályosak. A budai fonódó villamosról szóló tanulmány például Buda ostromáig nyúlik vissza és betûnként 51 ezer forintba került, vagyis egy oldal több mint egymillió forint értékû. Az ellenzéki párt a hatósághoz fordul.








hirdet�s