2009.06.25. 15:21
Ez egy "nehéz" fesztivál volt
<p>Kornya István újságíró<br /> egyike volt azoknak, akik két kanállal<br /> fogyasztották a fesztivált. Szalóczi<br /> Katalin interjúja Kornya Istvánnal a<br /> Bartók+Bécsről.</p>
Újságíró és
interjúalanya általában
magázódnak. Ez esetben kivételt
teszünk, aminek oka az azonos szakmán
túl, hogy Kornya István
éveken át szintén az
Észak-Magyarországnál dolgozott.
ÉM: – A fesztivál
honlapján azt ígérted,
Méhes László
kollégáddal együtt, hogy minden
programon részt vesztek, s a
Fesztiválnaplóban követitek az
eseményeket, s ezt be is tartottátok.
Talán könnyebb egy-egy előadást
értékelni, mint egy egész
fesztivált, én mégis
elsőként összegzésre
kérnélek: milyen volt ez az idei
fesztivál, mi jellemezte?
Kornya István: Ez egy
„nehéz” fesztivál
volt, nemcsak komoly – mármint zenei
értelemben. Alban Berg
operáira, a Lulura és a Wozzeckre,
Arnold Schönberg Mózes
és Áronjára nem lehet csak
úgy beülni. Fel kell készülni
rájuk. Én is meghallgattam otthon a
Mózes egyik híres
felvételét, és olvastam
hozzá a librettót. Az új
bécsi iskola atonális, ez nem
Puccini vagy Verdi.
Ezt a zenét nem csak szeretni kell, meg is kell
dolgozni az élményért.
ÉM: – A fő programokra
koncentrálva: miként illeszkedett az
eddigi fesztiválok sorába a
Bartók+Bécs?
Kornya István: –
Melyek is voltak az eredeti
célkitűzések? Legyen a
fesztivál kelet-európai
operamustra. Az idén itt volt Bukarest, Riga
és Pozsony állami operatársulata,
valamint Moszkva egyik különleges
operaháza, a Helikon. Adjon a
fesztivál csemegéket! A
Mózes ősbemutató volt, a Lulut
ötven éve nem játszották
Magyarországon. A szegedi egyetem
operistái között a jövő
hangjaira vadászhattak az
impresszáriók. Amikor a jövő
nézőit emlegeti Bátor
Tamás fesztiváligazgató,
azt nem azért teszi, mert ez olyan jól
hangzik, hanem rendkívül gazdag
kínálatot is nyújt: az idén
két gyerekopera volt műsoron és
számos bábelőadás.
ÉM: – Mi jelentette számodra a
legkiemelkedőbb élményt?
Kornya István: – A
varázsfuvola. A rigaiak Taminója egy
aktatáskáját szorongató mai
harmincas évei végén
járó pasi, és ahogyan ő az
identitását keresi, az engem
megszólított. Abban a csodában
volt részem, hogy Mozart zseniális
műve hagyta magát egy újabb, az
ezeregyedik szemszögből is
megvilágítani. És
felfénylett a gondolat.
ÉM: Született-e olyan produkció,
amelyet bizonnyal sokáig felemleget a szakma,
akármilyen szempontból is: „Ez volt
az a fesztivál, tudod,
amelyiken...”?
Kornya István: A Wozzeck.
Egyrészt, mert minden tekintetben nagyszerű
színház volt.
Másrészt az embert a sárga
irigység eszi: Németországban
harminc kilométerenként van egy
operaház vagy színház,
ahol évente több operapremiert is tartanak.
Ez a mennyiségi termelés
szükségszerűen csap át
minőségbe, és mi csak
ámulunk, hogy a százezer lakosú
Gera színháza olyan előadást
produkál, amelyért a kényes
ízlésű hazai kritikusok is
lelkesednek.
ÉM: A fesztivál ideje alatt volt
alkalmad kritikusokkal – hazaiakkal és
külföldiekkel egyaránt –
találkoznod, beszélgetned. Milyen
visszajelzéseket kaptál,
jókat-rosszakat?
Kornya István: Nagy a
fesztivál iránti szakmai
érdeklődés. Ma már senki nem
teheti meg, hogy ne írjon a
„Bartók+…”-ról. Ha
mondanak rosszakat is, belefér: nem illik
csupán lelkesedni. Egy angol kritikus azt
mondta, egész Európában
egyedülálló, ahogy Miskolc
pár napba sűrítve műsorra
tűzte Schönberg, Berg és Strauss
operáit.
ÉM: Mi volt a legkellemetlenebb
fesztiválélményed (maradva a
fő programoknál)?
Kornya István: Hogy
lemaradtam Rimszkij-Korszakov Mozart és Salieri
című operájáról. Aznap
koraeste láttam a Wozzecket, ami után
képtelen lettem volna még egy nagy
élményt befogadni.
ÉM: Bizonnyal Te is észlelted:
több előadáson (szerintem
élvezhető és értékes
előadásról, például a
Lulu jut eszembe) a szünetben sokan
„elpárologtak”. Vajon miért?
(Szokás ez másutt is?
Befolyásolhatja-e ez a későbbi
fesztiválok sorsát?)
Kornya István: - Aki a Lulut
vagy a Mózes és Áront otthagyta,
szerintem egyszerűen eltévesztette a
házszámot.