Forbes: változatlanul Ahmetov a leggazdagabb ukrán, Porosenko elnök 100 millió dollárral növelte vagyonát

Kijev – Változatlanul Rinat Ahmetov donyecki üzletember vezeti a száz leggazdagabb ukrán listáját, amelyet csütörtökön hozott nyilvánosságra a Forbes-Ukrajina című újság.

A lap Ahmetov jelenlegi vagyonát 2,3 milliárd dollárra becsülte, ami jelentős csökkenés a tavalyi 4,6 milliárd dollárhoz képest. A Forbes szerint az üzletember vagyona főként a vasérc és a fémek világpiaci árának esése miatt csökkent a felére, továbbá Ahmetov szinte valamennyi vállalata jelentős hiteltartozást halmozott fel.

A leggazdagabb ukránok rangsorában a második helyet Ihor Kolomojszkij, volt dnyipropetrovszki kormányzó foglalta el, akinek vagyonát az újság 1,3 milliárd dollárra becsülte, megjegyezve, hogy az elmúlt öt évben a milliárdos vagyona több mint felét veszítette el.

A harmadik helyre – szintén mintegy 1,3 milliárd dolláros vagyonnal – a Forbes-Ukrajina Hennagyij Boholjubovot, az ország legnagyobb pénzintézetének, a Privatbanknak a társtulajdonosát tette. Tavaly is harmadik volt a listán, és vagyona sem változott számottevően. Az újság megjegyezte, hogy a Privatbank 2014 óta több száz fiókját kényszerült bezárni az Oroszország által elcsatolt Krím félszigeten és a fegyveres konfliktus sújtotta Donyec-medencében.

A negyedik leggazdagabb ukrán Viktor Pincsuk, Leonyid Kucsma volt államfő veje lett 1,2 milliárd dolláros vagyonnal, az ötödik helyet pedig az ukrán elnök környezetéhez tartozó Jurij Koszjuk agrárbefektető foglalta el 1 milliárd dolláros vagyonnal.

A Forbes-Ukrajina szerint Petro Porosenko ukrán államfő vagyona egy év alatt 100 millió dollárral nőtt, elérve a 858 millió dollárt. Az elnök még mindig nem adta el a Roshen édesipari vállalatot, holott erre 2014-es hivatalba lépése óta többször is ígéretet tett. Tulajdonában van továbbá a Nemzetközi Befektetési Bank, részvényese a Ukrprominveszt-Agro holdingnak, valamint több gépkocsi-, hajógyártó és gépipari cégnek, tulajdonosa néhány országos, illetve regionális rádió- és tévétársaságnak, köztük az Ötös ukrán hírtévének.

– MTI –