Fiatal emberek, öreg motorok

Mondjon bárki bármit, van abban valami szívet melengető, ha tizenéves, illetve huszas éveik elején járó fiatalok olyan motorokért rajonganak, melyek akár jóval idősebbek, mint ők maguk, s egy letűnt kor sokak által avíttnak tekintett termékei.

Matkó Andrea áprilisban kapta családtagjaitól – meglepetésként – piros MZ ETZ
125-ösét. – Már korábban megtetszett nekem ez a motor. Az előző tulajdonosa
egyszer megmutatta, ki is próbálhattam, s nagyon a szívemhez nőtt. Egyszer aztán,
mikor hazamentem, ott várt a motor – mesélte el. Andrea 19 esztendős, s MZ-je
éppen vele egyidős.

Hámori Péter öt hónappal ezelőtt, az idei motorosszezon kezdetén vette meg
250-es MZ ETZ-jét – az új jogosítványához. Ez az első saját motorja, s azt is
tudja, hogy két hónappal idősebb, mint ő. Szerinte egy korosabb jármű éppen
jó ahhoz, hogy valaki megtanuljon motorozni. Elégedett a gépével: egy nagypapától
vette, aki a második tulajdonosa volt, s majd’ tizennyolc évig használta kíméletesen
a járgányt, ami most 5-5,5 litert fogyaszt 100 kilométeren.

INFOLINE:
A régi motorok tulajdonosai a Debrecenben a DRSE veteránmotoros szakosztályával
vehetik fel a kapcsolatot. Érdeklődni Csoma Istvántól a (30) 6262-288-as mobiltelefonszámon,
vagy a dr.csoma@axelero.hu e-mail címen lehet.

A huszonegyedik esztendejében járó Lékó Csaba már azt mondhatja, hogy idősebb,
mint a gépe: ő egy 1989-ben gyártott 251-es ETZ-vel büszkélkedhet. Korábban
egy 125-öse volt, amitől nagyon nehezen vált meg, hiszen újítgatta, festegette,
s nagyon a szívéhez nőtt. Csaba számára az MZ-k formája az igazi motorforma,
melynek lényege az, hogy látsszék az „erőmű”. Úgy gondolja a régi gépek tulajdonosai
– az óhatatlan javítgatási szükség miatt – sok olyan alapvető műszaki ismeretet
elsajátíthatnak, amit az új gépek gazdái nem.

Harsányi Ákos 1987-ben gyártott 350-es Jawájával kicsit „kakukktojás” a baráti
társaság MZ-sei között. De a motorok szeretete a lényeg, nem a márka. Neki korábban
egy 1978-as Simson Starja volt, amit édesapja segítségével újított fel. Az gép
már pihen, bevonult a „házi múzeumba”.

A „korelnök”

A társaság tagjai által birtokolt gépek „korelnöke” Nagy Gábor 1971-ben gyártott
250-es MZ Trophyja. – Romhalmazként, kissé hiányosan jutottunk hozzá 2000-ben
Derecskén, s ingyen odaadták, csak vigyük. Tavalyig őrizgettük, aztán egy év
alatt édesapám és a barátaim segítségével sikerült restaurálni. Ráköltöttem
az eredetileg négyütemű Trabantra szánt pénzemet, talán még többet is – mesélte
el Gábor, aki 5 éves kora óta motorozik. Van egy 150-es Trophyja is, de az még
vár arra, hogy főnixként újjáéledjen.

P. Cs.








hirdet�s