Friss hírek

2009.12.07. 15:39

FEOSZ: Jobban kellene védeni a fogyasztókat

<p>A jelenlegi fogyasztóvédelmi rendszer nem jól mûködik, a szociális minisztérium pedig gyenge fellépni a fogyasztók érdekében, ezért számos jogszabály módosításra lenne szükség - jelentette ki a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének (FEOSZ) ügyvezetõ elnöke hétfõi sajtótájékoztatóján. Baranovszky György szerint az utóbbi idõben fõleg a hibás mûszaki termékek, az autópályamatricák és az utazással kapcsolatban felmerülõ problémák miatt érkezett a legtöbb panasz.</p>

A szakemberek szerint nem egyszerû a dolga annak, aki például valamilyen elekronikai cikket vesz, amirõl kiderül, hogy hibás. Blokk ellenében a kereskedõnek elvileg 15 napon belül cselekednie kell, a pórul járt vásárlóknak azonban sokszor 2-4 hónapig is várniuk kell - a határidõ túllépéséért ugyanis nem jár szankció. A vállalkozók visszaélnek a jogszabályokkal, és sokszor a külföldi gyártóhoz küldik javításra a készüléket, ami rengeteg idõt vesz igénybe. Sõt, a jegyzõkönyvet is visszakérik a vásárlótól, így az egy újabb probléma esetén nem tudja bizonyítani, hogy a termék eredendõen hibás volt - hangzott el.

Sok panasz érkezik a fogyasztóvédõkhöz az autópályamatricák miatt is. A 4, illetve 10 napos matrica érvényessége ugyanis már aznap "ketyegni" kezd, hogy megvásárolták. Ez azt jelenti, hogy egy 10 napos matrica esetében a vásárlás napja beleszámít a tízbe. Ez sok autósban nem tudatosul, az autópálya-kezelõ pedig megbünteti õket - mondta Kispál Edit szóvivõ. Hozzátette, sokszor a vásárlást igazoló szelvényt sem ellenõrzik, így fordulhat elõ, hogy eltévesztik a rendszámot, amiért szintén megbírságolhatják õket.

Továbbra is sok panasz érkezik a hírközlési szolgáltatók miatt, amelyek némelyike rendkívül magas kötbért ír elõ akkor, ha valaki el akar állni a hûségidõtõl. Indokolatlanul magas tarifára számíthat az is, aki mobilinternetet használ, és véletlenül átlépi az elõírt adatforgalmat - hangzott el. A fogyasztók emellett számos alkalommal sérelmezik azt, hogy a pénzintézetek rögzítik ugyan a beszélgetéseket, de nem adják ki azokat az ügyfeleknek, így azok egy vitás kérdésben nem tudják bizonyítani, hogy mirõl tárgyaltak az ügyintézõvel.

Baranovszky György megjegyezte ugyanakkor, hogy a vétkes cégeket feltüntetõ, úgynevezett "feketelista" az utóbbi idõben veszített jelentõségébõl. A vállalkozások, illetve szolgáltatók magatartása feltehetõen a gazdasági válság hatására megváltozott, és ma egyre inkább törekszenek megegyezni a fogyasztókal. A vitás ügyeket az 1997 óta mûködõ Békéltetõ Testületek segítségével lehet elsimítani, amelynek keretében egyre több egyezség születik - mondta a FEOSZ elnöke.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!