Felüljáró és körforgalom is készül a 4-es mellett

Szokványos forgalmi helyzet a Határ út torkolatánál. Itt körforgalom lesz, előtte pedig a 4-es 2x2 sávos
Szokványos forgalmi helyzet a Határ út torkolatánál. Itt körforgalom lesz, előtte pedig a 4-es 2x2 sávos - © Fotó: Matey István
Hajdú-Bihar – Nemcsak a vasúti pálya újul meg, alaposan átalakul a 4-es főút bevezető szakaszának közlekedése is.

  • Várhatóan hamarosan kezdődik és a tervek szerint 2019 őszén fejeződik be a 100-as vasútvonal Ebes és Debrecen közötti pályaszakaszának felújítása.
  • A nettó 13,7 milliárdos beruházásnak azonban a vasúténál sokkal látványosabb része lesz a 4-es számú főút városba tartó szakaszának, valamint a Debrecent Hajdúszováttal összekötő mellékút megyeszékhely felőli részének átépítése.
  • Szintbeli vasúti átkelő szűnik meg, megépül egy felüljáró, elkészül egy öt kivezetési pontú körforgalom, továbbá a lehajtást segítő sávok miatt négysávossá bővül a 4-es főút.
  • A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztési Zrt. (NIF) információiból azt is megtudtuk, hogy az említett vasútvonal alkalmas lesz a vonatok 160 kilométer/óra sebességgel történő közlekedésére, ám a gyorsabb haladásra a biztosítóberendezések hiányában még várni kell.
  • A biztosítóberendezéseket egy későbbi időpontban, külön közbeszerzési eljárással szerelik majd be.

A 100-as vasútvonal Ebes–Debrecen közötti szakasza teljes átépítésére és az ehhez kapcsolódó munkák megvalósítására megkötötte a kivitelezési vállalkozói szerződést a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztési Zrt. (NIF) a közelmúltban. Ennek eredményeként már megkezdődtek az előkészületi munkák. A beruházás az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Programban (IKOP) valósul meg, európai uniós és hazai költségvetésből. A tervek szerint a felújítás 2019 őszén fejeződik be, és nettó 13,778 milliárd forintba kerül – válaszolta Kiss Boglárka, a NIF sajtószóvivője a Napló megkeresésére.

Fejlődhet a térség

A beruházással megvalósul az Ebes–Debrecen közötti vasútvonalszakasz engedélyezett sebességének 160 kilométer/órára, míg a megengedett tengelyterhelésének 225 kilonewtonra növelése, valamint az ezzel kapcsolatos feltételeket megteremtő infrastrukturális fejlesztés, ami a pálya átépítését és létesítményeinek felújítását (vágányhálózat, mérnöki létesítmények, felsővezeték) foglalja magában”

– folytatta Kiss Boglárka, hozzátéve, hogy a felújítás, korszerűsítés után emelkedik a közlekedési szolgáltatás színvonala, csökken a menetidő, ezzel megteremtve a biztonságos és környezetbarát közlekedést. Mindez együtt pedig magában hordozza a terület további fejlődésének lehetőségét.

A 2019 őszén záródó korszerűsítés után a vonatok azonban még nem közlekednek a pályaszakaszon 160 kilométer/óra sebességgel. Hogy ezt elérjék, annak további feltétele a biztosítóberendezés és távközlés Debrecen állomásig történő kiépítése, amely a tervek szerint egy későbbi időpontban, külön közbeszerzési eljárásban valósul majd meg.

Ötkijáratú körforgalom

A projekt nemcsak a vasutat, hanem vágányokat keresztező közutakat, valamint a 4-es főút Debrecenbe bevezető szakaszának átépítését is tartalmazza – derült ki Kiss Boglárka tájékoztatásából. A megyeszékhely előtt megépül egy új felüljáró, amely jelentősen megváltoztatja majd a Debrecen–Hajdúszovát közötti (4805-ös), valamint a Szepesre tartó út jelenlegi közlekedési módját.

szv

Fotó: Matey István

– A 4805 jelű út nyomvonala megváltozik, a Szepesi úti (Sárga dűlő) csatlakozás előtt elfordul a vasútvonal irányába, majd áthalad a vasútvonal és a 4-es számú főút felett. A felüljáró után déli irányból új, ötágú körforgalomba csatlakozik, amelynek északi ága a Határ út lesz. Megszűnik tehát a Határ út és a 4-es számú főút jelenlegi kereszteződése, azok között a körforgalom összekötő ága teremt új csatlakozási lehetőséget. A Határ út mostani burkolatát a 4-es számú főúttól mintegy 340 méter hosszon elbontják, annak helyén épül az új körforgalom. A felüljáró környezetében a 4-es számú főút a jelenlegi 2×1 sávosról 2×2 sávosra bővül azért, hogy biztonságosabban lehessen megközelíteni a leágazásokat. A főút burkolatát 11,5 tonnás tengelyterhelésre erősítik meg – részletezte a NIF sajtószóvivője.

Szükségtelen, megszűnik

A fejlesztési projektben a vasúttal párhuzamosan, annak déli oldalán szervizút épül, mintegy 730 méter hosszúságban. Ez a 4805-ös út korábbi nyomvonalának meghosszabbítása a szenny­víztelep irányába. Ennek eredményeképpen a 4805-ös út, valamint a szennyvíztelepi út átjáróját megszüntetik, mivel az szükségtelenné válik. A projektben tervezetten átépül Ebesen a „téeszút” útátjárója, amely Ebes település közigazgatási határán belül elhelyezkedő mezőgazdasági területek megközelítését szolgálja a vasútvonal déli oldalán.

Kovács Zsolt


Szubjektív

Na végre! Újabb szakasza lesz 2×2 sávos a 4-esnek! Mégpedig Debrecen délnyugati bejáratánál. Igaz, csak a majdani felüljáró környezetében. Na, de a négy az nem kettő, még akkor is, ha rövidke. Épüljenek csak azok a felüljárók, a környezetükben pedig a mellékutak, mert a sok rövidből majd egyszer talán végig 2×2 sávos lesz az a 4-es. Cinikus vagyok? Igen, az akartam lenni! Ugyanis mindennap 100 kilométert autózom a 4-esen. Kovács Zsolt


Speciális gépekkel is dolgoznak az érintett szakaszon
Hajdú-Bihar - Mindezek megépítése, modernizálása szintén része a vasút-korszerűsítési munkáknak. Változó menetrend, az ebben szereplő hosszabb menetidő, valamint a deklaráltan megnövekedett utazási időhöz képest is olykor fellépő késések jellemzik az utazást ezekben a hónapokban a 100-as vasúti f...