Felsőben is tanítanak olvasást jövő szeptembertől

Olvasás - illusztráció
Olvasás - illusztráció
Miskolc – A felmérések azt mutatják, hogy a 15 éves diákok közül csak minden második tudja elmondani elsőre, hogy mit is olvasott. Ezért jövőre a felsősöknek is lesz olvasásórájuk. A cselekvési terv [.pdf – 203KB] Olvasás 2007.03.20.video

Jövő szeptembertől már nem csak az alsósok, hanem az ötödikesek és hatodikosok is tanulnak majd olvasni. A tesztek azt bizonyítják: hogy a gyerekek nagy része hiába olvassa el a szöveget, nem érti meg. A 15 évesek közül például csak minden második tudja elsőre, hogy mit olvasott. De így van ez a matekkal is, amelyet nem tudnak a gyakorlatban használni.

“Ezek nem alakulnak ki időben. Ha tetszik, ez egy olyan befektetés az ismétlési, pótlási lehetőség, amely később busásan megtérül: mindenki képes legyen megfelelően olvasni és számolni” – mondta Arató Gergely, az Oktatási Minisztérium államtitkára.

Miskolci pedagógusokat is megkérdeztünk, szerintük szükségük van-e felső tagozatban az ólvasásórákra, és hogy megfelelő-e a gyerekek szövegértése.

Nem látja szükségesnek az olvasásórákat a felső tagozatban Bihariné Mating Judit, a miskolci Szilágyi Dezső Általános Iskola magyartanára. Mint fogalmazott, ebben az iskolában nincs probléma az ötödikesek olvasási készségével, mert a tanítók jó módszerekkel (betűk, szótagok, azt követően összeolvasás) oktatnak.

– A szövegértéssel azonban valóban baj van – tette hozzá a pedagógus. – A gyerekek keveset és felületsen olvasnak, azonban a szövegértésüket a mostani munkafüzetek és tankönyvek is megfelelően fejlesztik. Nagyobb problémának látom, hogy egyre több a dyslexiás gyerek, az ő fejlődésükhöz azonban szakemberre van szükség.

Kovács Béláné, a Petőfi Sándor Általános Iskola magyartanára is úgy látja, hogy baj van a tanulók szövegértésével. Ötödik-hatodik osztályban sok gyerek küzd olvasási problémákkal, de még a felsőbb évfolyamokon is.

– Az olvasásórák folytatása segítséget jelent majd a gyengén olvasó diákok számára – vélekesett a pedagógus.

KHE

Kutatások igazolják

– A felnőtteknek csupán a fele olvasott el legalább egy könyvet 1999-ben.

– A könyvolvasók aránya az 1985-ös 64 százalékról 2000-ben 49 százalékra esett; az úgynevezett rendszeres könyvolvasók köre pedig 19-ről 12 százalékra szűkült – erre az eredményre jutott a Kerkai Jenő Egyházszociológiai Intézet 2000-ben készült tanulmányában.

– A könyvet forgató fiatalok 31 százaléka kíváncsiságból, 28 százaléka művelődési, tanulási céllal olvas. Szórakozni vágyik 13 százalékuk, és 7 százalék azért olvas, mert kötelező. Mindössze 0,3 százalék keres örömöt az olvasásban.

– Huszonöt szabadidős tevékenység fontossági sorrendjében az olvasás a huszadik helyen áll. Ez azt jelenti, hogy 33 év alatt az olvasás jelentősége az első helyről az utolsók közé szorult – ez a Háttal a jövőnek? című jelentésből szűrhető le, amelyet Nagy Attila olvasáskutató végzett 2001-ben.

– A KSH adatai szerint 1986 és 1999 között minden rétegben és korosztályban csökkent az olvasásra fordított idő. A legdrasztikusabb változást a 15-19 éves fiataloknál észlelték: náluk napi 39-ről egy percre zuhant az olvasásra fordított idô egy átlagos őszi napon.

 

 

Megkérdeztük a diákokat: szeretnek-e olvasni?
Én szeretek olvasni, főleg regényeket. Nemcsak a kötelezőt, hanem mást is. Nagyon sok könyvünk van otthon. Az olvasásórák folytatása szerintem jó lehetőség lesz azoknak, akik még felsőben sem tudnak megfelelően olvasni.
Böszörményi Máté (12)

Szeretem a könyveket, sokat olvasok. Most éppen Gárdonyi Géza: A láthatatlan ember című regényét. Az olvasás jó időtöltés. Sok gyerekre azonban ráférne a gyakorlás. Nekik segít majd az olvasásóra folytatása.
Csorbai Tamás (12)

Én harmadik osztályban tanultam meg úgy olvasni, hogy már egy könyv is lekötötte a figyelmemet. Most éppen Gárdonyit olvasok. De nemcsak a kötelezőket szeretem, hanem például a lovakról szóló könyveket is.
Gulyás Dalma (12)

Történelmi regényeket szeretek olvasni. Jó ötletnek tartom, hogy folytatódnak az olvasásórák, mert vannak, akik rászorulnak a gyakorlásra. Ezzel azok is tanulnak, akik már tudnak olvasni, mert új ismereteket szereznek.
Csorba Bettina (12)

Szeretek olvasni, főleg kalandos regényeket. Jó, hogy felsőben is lesz olvasásóra, mert a környezetemben is vannak olyanok, akik rosszul olvasnak. A mai diákok inkább számítógépes játékokkal szeretnek játszani.
Szőr István (12)








hirdet�s