Félévszázados a Mályi-tavi vitorlázás

Színes vitorlák dagasztják a Mályi-tavon versenyző hajókat
Színes vitorlák dagasztják a Mályi-tavon versenyző hajókat - © Fotó: magánarchívum
Mályi – Nem túl sok, technikainak nevezhető vízisportág mondhatja el magáról, hogy megyénkben félévszázados múltra tekinthet vissza. Az egyik kivételt a Mályi-tavi vitorlázás jelenti, melynek alapjait 50 évvel ezelőtt rakta le dr. Molnár Adorján.

1961-ben történt, hogy Mályiban – az akkor még kristálytiszta kavicsbánya-tó vizén- horgászni indult  a bírósági üdülőben pihenő sporttársunk, dr. Molnár Adorján. Csónakjával a tó szemközti partjára evezett, s mikor délidőben visszaindult az üdülőbe, azért, hogy gyorsabb legyen, a nála lévő pokrócot maga előtt kitartva, a hátszél segítségével sokkal hamarabb visszaért ladikjával. Másnap négy kiselejtezett lepedőből vitorlát szerkesztett, s azt egy már kiszolgált csónakra szerelte, majd miután kormányt és uszonyt is szerelt rá, már csaknem oda ment vele, ahová akart. Természetesen kollégái, a megyei bíróság tóra kilátogató dolgozói is hamar megkedvelték a kezdetleges sporteszközt, s forszírozták, hogy több hajóra is szükség volna. Dr. Molnár Adorján az akkori megyei sportfelelőshöz, Földi Lászlóhoz fordult, aki csak sportegyesületi tagság esetén adhatott támogatást. Így alakult meg 1962. január 12.-én a B.-A.-Z. megyei bíróságok segítségével a Justitia S.E. Az alapító szándékot az akkori igazságügyi miniszter, Nezvál Ferenc is méltányolta, szponzorálta. A  támogatásokat a jogászbál bevételéből kipótolták, így indulhatott el a sportág helyi megalapítója  „hajóbeszerzés„ szándékával a Balatonra. Füreden, a Hajógyár Sporthajó-üzemében két darab „árleszállított” finn dinghyt  sikerült beszereznie. A klasszikus egyszemélyes hajó évtizedek óta olimpiai hajóosztályként ismert a világban. Gyakorlatilag ezzel a két hajóval indult Mályiban a versenyszerű vitorlázás. Az első versenyt 1962. augusztus 20-án rendeztük meg. Társadalmi munkában építettünk csónakházat is, melyhez az akkoriban induló Mályi Téglagyárból kaptunk nagy mennyiségű sérült téglát, a MÁV pedig a Miskolc-Budapest vasúti szakasz teljes felújítása idején annyi – kiváló alapot jelentő – beton talpfát bocsájtott rendelkezésünkre, amennyit elbírtunk hozni. Ide kapcsolódó részlet dr. Sarkadi Sándor visszaemlékezéséből: „Belejöttünk az építkezésbe,  bővítettük, csinosítottuk a telepet, ahol igyekeztünk minél több időt tölteni. Közben persze sokat vitorláztunk is. Nagyon jó társaság, baráti közösségek alakultak ki az évek során. Azt hiszem ez volt nekünk az, ami ma a televízió, a számítógép, az okos-telefon és a többi!”

Gyorsan elterjedt

Az egyre terebélyesedő tó körül csak vállalatok, sportegyesületek kaphattak telket ez időben. Ez is hozzájárult, hogy dr. Molnár Adorján és Hlavnyai László szervező munkájának eredményeként a MÉMTE, majd a DVTK is letelepedett, hajót, hajókat vásárolt. Nem sokkal később a Miskolci Egyetem, az Erdészet, a Tervezők Egyesülete is bekapcsolódott a vitorlázásba, megalakult a Gyógyszerész S.K. és a Színész S.K. is. Az elkövetkező évben már több mint 20 hajó volt a Mályi-tavon. Az évadnyitó versenyre Mályiba érkezett dr. Tarits Zoltán, a Magyar Vitorlás Szövetség elnöke, és dr. Springer Ferenc, a Velencei-tavi vitorlázás szülőatyja is. Megalakult a B.-A.-Z. Megyei Vitorlás Szövetség, melynek első elnöke ki más lehetett volna, mint dr. Molnár Adorján. A versenyvitorlázás, az élet- és vagyonbiztonság a  „versenyszabályzat” ismeretét és betartását tette szükségessé. 1964 tavaszán Hamvasi Imre tanár, a MAHART vitorlás szakosztályának edzője-versenyzője segítségével és támogatásával Hegedűs Béla helyi versenyző 40 példányban elkészítette a szabályzatot, melyből valamennyi versenyző vizsgát tett. Az 1965-ben kiadott szabálykönyv ”A  magyar vitorlás versenyek általános rendje” címet viselte. Újabb lendületet adott Mályiban a vitorlázásnak, amikor Kővári Károly, a BKV Előre mesteredzője látogatott el ide, s az európai kis-tavak vitorlázására hivatkozva biztatta a fehér vitorlák megszállottait.

Egy+öt Bódi ob-arany!

Az igazi áttörés 1965-ben történt, amikor egy 11 éves kisfiú, Bódi Kornél, a Balatonon és a Velencei-tavon két részben megrendezett országos bajnokságon, nagynevű balatoni egyesületek versenyzői előtt, 14 futamból 14 futamot nyert meg a legkisebbeknek világszerte elfogadott Optimist-hajóosztályban. Ő volt az, aki később, a kalóz-hajóosztályban öt alkalommal nyert magyar bajnoki aranyat!
Tolnai Kálmán 1970-ben megjelent „Vitorlázás” című könyvében megemlíti, hogy akkoriban 6 klubházban, 6 sportkörben (Justitia VSE, MÉMTE, Miskolci Egyetem SK, Miskolci Erdész SK, DVTK), 180 fős taglétszámmal zajlik versenyszerű vitorlázás a Máyi-tavon.

Sikeres utánpótlást (is) neveltek

Az utóbbi négy évtizedben mindenekelőtt nevelőegyesületként tartották számon a Mályi-taviakat, akik közül ma már a Justitián kivűl csak a  MÉMTE utódja, a Miskolc-Mályi VSC működik. Kora tavasztól késő őszig, 5 hajósztályban 8-10 versenyt rendeznek, miközben  évente sok-sok gyermekkel ismertetik meg  ennek a szép sportnak az alapjait, szépségét a vitorlás-táborokban, napközikben. Versenyzőik rendszeresen részt vesznek a Balatonon, Velencei-tavon, Fertő-tavon, Orfűn rendezett országos viadalokon, bajnokságokon.
A Justitia VSE kalózosai rendszeres résztvevői az Európa-bajnokságoknak, ahonnan 2005-ben Koleszár Péter és Koleszár Zoltán csapatezüstöt hozhatott haza. Nevelőegyesület lévén kiemelkedő időszakot tudhattak maguk mögött a  80-as években, amikor Mályiban optimist és Kkdett hajóosztályban – a népszerű Csoki-kupákon – 60-80 hajó országos ranglistaversenyét rendezhették meg.  Számos bajnoki éremmel, helyezéssel fémjelzett eredményeikre joggal lehetnek büszkék.  Példaként Demjén Sándor (Justitia VSE) – Berki Győzővel – két alkalommal is ezüstérmet szerzett kalóz hajóosztályban az ob-n,  Molnár Eszter Szalay Anikóval – pedig a nők között lett harmadik helyezett ugyanezen hajók között. A közelmúltban a sikló és laser hajók megjelenése adott lendületet a kistavi vitorlázásban ideálisnak mondható bányatavon. 2012-ben a dr. Bödör Gergely-Koleszár Péter egység érdemelt ki ezüstérmet a Kalóz ob-n.

Kitörési pontot jelenthet

Biztató jövőt sejtet a Miskolc környéki vitorlázók számára,  hogy Hejőkeresztúrban 2003-ban megalakult a Hejőkeresztúr Tavi  Vitorlás- és Szabadidő Sport Egyesület, Demeter András és Gajdán József szervező tevékenységének eredményeként. Az elmúlt időszak legrangosabb megyei versenyeit ezen, az egyébként az M30-as útról jól látható, magántulajdonban lévő tavon, egyre növekvő vízfelületen rendezték meg a „mályitaviak”, a megyei szövetséggel közösen.  A tó partján vitorlásbázist alakítottak ki, 2012-ben pedig vállalták az országos sikló flottabajnokság megrendezését ezen a szörfösök által is rendkívül kedvelt, kristálytiszta kavicsbánya-tavon. A Miskolcról Debrecen felé vezető közút másik oldalán 2010-ben a Gólem-tavi Vízimentő- és  Vízisport  Egyesületet alakították meg Kalmár László (egykori MÉMTÉ-s)  vitorlázó  és barátai, akik az elmúlt években már több túraversenyt is rendeztek a Nyékládháza és az M30-as között kialakult vízfelületen. Örvendetes, hogy megyénkben folyamatosan növekszik a vitorlázásra alkalmas tavak száma, vízfelületük nagysága. Ha nem is tömegsportként, de mindenképpen idegenforgalmi, turisztikai, szabadidős sporttevékenységként kitörési pont lehet a fehér vitorlák szerelmeseinek megjelenése, térhódítása ezeken a tavakon.

Az alapító emléke

Dr. Molnár Adorjánt munkájának elismeréseként, 1996-ban a Magyar Vitorlás Szövetség örökös tiszteletbeli tagjává választották. A kiváló sportember és sportvezető, a Mályi-tavi vitorlázás  „atyja” idén tavasszal fejezte be földi pályafutását. Emlékét sporttársai egy, a Justitia VSE Mályi-tavi vitorlástelepén, az irányításával épített csónakház falára elhelyezett, a félévszázados múltra is utaló márványtábla felavatásával is megőrzik.

Az első vitorlázók

A Mályi-tavon „tanyát verő” első vitorlázók a következők voltak:
JUSTITIA SE: Dr. Molnár Adorján, Kendeházi Attila, Tóth Gusztáv, Dr. Sarkadi Sándor, Tóth Éva, Palócz Anna, Horváth Kálmán, Demeter András, Varga István, Hegedűs Béla, Bárdos Béla, Endrédi László 
MÉMTE: Hlavnyai László, Albert István, Bátori Gábor, Göndöcz János, Kinter Ferenc, Kóródi János, Perjési-testvérek
DVTK: Eisele Gyula, Ferenci János, Tavassy Viktor, Gyökér József, Horváth István, Kiss Zoltán, Oláh Ferenc, Tóth Ferenc
A klubokat összefogó B.-A.-Z. Megyei Vitorlás Szövetség eddigi elnökei: dr. Molnár Adorján, dr. Sarkadi Sándor, Báthori Gábor, dr. Koleszár Lajos.

– Dr. Koleszár Lajos –








hirdet�s