Felelõtlen demagógiának tartja az ingyenes BKV-t a VEKE

Felelõtlennek, szakmailag teljesen megalapozatlannak és nevetségesnek tartja a Városi és Elõvárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) Horváth Csaba szocialista fõpolgármester-jelölt javaslatát. A szervezet szombati közleményében úgy fogalmaz: a BKV ingyenességérõl szól felelõtlen, demagóg ígéret a tömegközlekedés csõdjét okozná. Arra kérik a pártok képviselõit és döntéshozóit, hogy az MSZP javaslatát tekintsék “megkésett áprilisi tréfának”.

A VEKE hosszas dokumentumban foglalja össze, mit kifogásol az MSZP javaslatában. A szervezet szerint a BKV összes jegybevétele 2010-ben várhatóan 51 milliárd forint, amihez 17 milliárd forintot ad még az állam a nyugdíjasok és tanulók kedvezményes utazása után. Ez a tömegközlekedési vállalat 130 milliárd forintos költségvetésének több mint fele, ami kiesne az utazás ingyenessé tételével. A közlemény szerint ez a társaság azonnali csõdjét jelentené. Ráadásul a javaslat közgazdasági nonszensz, ami adóemelést, vagy a költségvetési hiány növekedését is maga után vonhatja – teszik hozzá.

A VEKE emlékeztet: a budapesti városvezetés a BKV problémáira mindig rossz válaszokat adott, Hagyó Miklós és Horváth Csaba volt fõpolgármester-helyettesek többször is járatritkításokkal és jelentõs jegyáremelésekkel próbálták orvosolni a hiányt. Példaként említik a 2010-es, vitatott tarifaemelést, ami kimutathatóan az utasszám csökkenését eredményezte. A szervezet ezekkel szemben többször is az idõalapú jegyrendszer és a korszerûbb tarifastruktúra bevezetését javasolta. Az egyesület arcátlannak tartja, hogy éppen azok a politikusok tesznek úgy, mintha semmi közük nem lenne a társasághoz, akik elõidézték a mai tarifaszintet, a jármûpark leromlott állapotát és a korrupciós ügyekkel a mûködésképtelenségig züllesztették a BKV-t.

Az egyesület szakemberei szerint szakmaiatlan, ráadásul alkotmányos aggályokat is felvet, hogy csak a budapestieknek lenne ingyen a közösségi közlekedés. Az utazásért lényegében senki sem fizetne, az ellenõrzés és az értékesítés rendszerét viszont továbbra is fenn kellene tartani azok miatt az utasok miatt, akikre nem vonatkozik a díjmentesség.

A VEKE azt írja: a dugódíj bevezetésével egyetértenek, de ennek feltételei egyelõre nem adottak a fõvárosban. Kifejtik: hiányzik a valós alternatívát kínáló tömegközlekedés és a P+R parkolók, a tömegközlekedésnek sem kapacitása, sem szolgáltatási színvonala, sem jármûparkja nincs az autósok átvételére. A szervezet hangsúlyozza: a dugódíj nem pénzbeszedési, hanem forgalomszabályozási eszköz, a bevezetése hosszú évekig nem termel bevételt a városnak. Az egyesület szerint a Horváth Csaba által remélt bevétel nagyságrendje irreális, számításaik szerint körülbelül 8-9 milliárd forint várható 50 milliárd helyett. A VEKE úgy véli: ezzel szemben 80 milliárd forint forrást kellene találni, hogy finanszírozható legyen a BKV. Hozzáteszik: a fõvárosiaknak önmagában nem azzal van problémájuk, hogy fizetni kell a tömegközlekedéséért, hanem azzal, hogy évrõl évre egyre többet, aránytalanul sokat az egyre romló és lezüllõ szolgáltatásért.

Horváth Csaba szombaton a párt majálisán jelentette be, hogy 2013-ig fokozatosan díjmentessé tenné a BKV-t a fõvárosiaknak. Az MSZP fõpolgármester-jelöltje a tömegközlekedési vállalatot a környezetvédelmi zónák fizetõssé tételébõl és a parkolási díjakból finanszírozná.








hirdet�s