Fedezethiány miatt szabják ki legtöbb e-útdíj büntetést

Budapest – Az e-útdíjjal kapcsolatban fedezethiány miatt szabják ki a legtöbb büntetést Magyarországon az áruszállítókra a rendszer három évvel ezelőtti bevezetése óta – derül ki a járműkövető technológiával foglalkozó magyar tulajdonú WebEye Magyarország Kft. legfrissebb elemzéséből.

Az egyik legnagyobb magyarországi bevallási közreműködő az MTI-nek csütörtökön megküldött közleményében emlékeztet arra, hogy három éve, július 1-jén vezették be Magyarországon az e-útdíjat a 3,5 tonna feletti járművekre.

A cég több mint 25 ezer jármű adatainak elemzésével összeállította a gyakori, de elkerülhető hibáknak a listáját, amelyek még most is több esetben eredményeznek büntetést a közúti áruszállítás szereplőinek.

A szolgáltató tapasztalatai szerint a leggyakoribb problémát a HU-GO folyószámla fedezethiánya jelenti. Ezekben az esetekben bár az úthasználat bevallása (az adatszolgáltatás) megtörténik, mivel nincs elegendő összeg a megadott számlán, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt. visszautasítja a szolgáltatott adat befogadását, és ez büntetést von maga után.

A WebEye ezért az egyenleg rendszeres ellenőrzését javasolja azoknak az úthasználóknak, akiknek egy folyószámlához több jármű is van rendelve, mivel a lefogyott egyenleg az egyidejűleg úton lévő összes járműnél jogosulatlan úthasználatot fog eredményezni.

Az úthasználók interneten és telefonon is lekérdezhetik az aktuális egyenlegüket a NÚSZ-on keresztül, de lehetőségük van egy megállapított minimumösszeg rögzítésére is a számlájukhoz. Amennyiben elérik ezt a határt, a rendszer automatikus értesítést küld számukra az alacsony egyenlegről.

A kutatás szerint visszatérő probléma a nem megfelelő jármű és vontatmány tengelyszámának beállítása. Ennek a beállításnak az ellenőrzésére is érdemes figyelni, mivel 24 órán belül akár 3 darab, egyenként 140 ezer forintos bírságot is elkerülhetnek vele a fuvarozók egy általánosnak tekinthető 4 tengelyes jármű esetében.

A harmadik leggyakoribb büntetést eredményező eset a szivargyújtóról működtetett, úgynevezett OBU egységek nem megfelelő installálásához köthető – közölték.

Április óta a NÚSZ külön nyilvántartásban rögzíti az érvénytelenített fedélzeti eszközöket. Az erre vonatkozó email értesítésre érdemes odafigyelniük a fuvarozóknak, mivel az itt regisztrált egységekkel – mindaddig, amíg a listán szerepelnek – nem tudják teljesíteni az útdíjtörvény alapján őket terhelő úthasználati bevallási kötelezettségüket – figyelmeztet a közlemény.

– MTI –








hirdetés