2008.06.10. 17:51
Vedd és védd! - a B.-A.-Z. megyei Kereskedelmi és Iparkamara akciója
<p>Miskolc – Sok pártolója akadt kedden a Borsod-Abaúj-zemplén megyei Kereskedelmi és Iparkamara Vedd és védd akciójának – legalábbis szóban...</p>
A sárgabarnás bácsit kell keresni, mutatja az emblémát a geleji sajtokat és egyéb termékeket árusító standon a hölgy, miközben azt magyarázza a kóstolással igen elégedett érdeklődőnek, hol kaphatók a Sajt Kft. finomságai. Közben a szomszéd pavilonban épp egy elektromos kenyérszeletelővel igyekeznek felszeletelni „kezelhető méretűre” a sajtot, hogy minél gyorsabban készülhessenek a falatkák, amiket már várnak a sorban állók. Odébb pillantva azt látjuk, hogy szinte egy lélegzetnyi idejük sincs a Tanoda Sütőipari Kft. standján sürgölődnek. S azt is meglestük, hogy nem igazán kenyérre várnak, sokkal inkább a finom péksütemények vonzották a tekinteteket...
Ráirányítani a figyelmet
– Máskor is Tanodás péksüteményeket vesz? – kérdeztük Turzó Lászlónétól. A válasz azonban kissé bizonytalan volt, mint mondta, a lakásukhoz közeli kisboltban szokott vásárolni, de nem figyelte még, hogy ott milyen termékeket árulnak. Éppen ezért is véli úgy, hogy több hasonló bemutatóra lenne szükség, mert így megismerhetjük és megszerethetjük a helyi termékeket.
És éppen ez a lényege a megyei kereskedelmi és iparkamara kezdeményezésének, vagyis hogy ráirányítsák a figyelmet a helyi termékekre és szolgáltatásokra. Mint azt Bihall Tamás, a kamara elnöke a nyitóbeszédben megjegyezte: tudja és érti is, hogy mindenkinek fontos az ár-érték arány, amikor vásárol, de legalább az is ilyen fontos lenne, hogy végiggondoljuk, amikor leveszünk a polcról egy terméket, azzal melyik céget támogatjuk, s hol erősítjük a munkahelyeket. Ezért is kérik, hogy ha lehet, részesítsük előnybe az itt készülő produktumokat.
Mit gondolnak az érintettek?
Varga Lajos, az Abaújtej kereskedelmi vezetője szerint a helyi termelők zöme jelen van a Coop-oknál, az egykori Miélker üzleteiben és az egyéni vállalkozók kisboltjaiban, viszont kevésbé megtalálhatók a multiknál. Ezért is fontos ez a kezdeményezés, mert így azok is megismerhetik a termékeiket, akik csak a „nagyoknál” vásárolnak. Ezt erősítette meg Bana Edit, a geleji Sajt Kft. kereskedelmi előadója is. Hozzátette: a multikhoz nagyon nehéz bekerülni, ráadásul ott nem a minőség, hanem az ár számít, azaz nagy mennyiségben minél olcsóbban bevinni és eladni a terméket. Nekik viszont más a filozófiájuk. Mint mondta, Gelej egy kis falu, s az ő cégük is egy kis vállalkozás, s jobban szeretik a helyi boltokat, ahol arra is van mód, hogy az üzletben családias környezetben elmondják a vevőnek, mit kell tudni a termékről.
Gyógyító teák |
Gyuri bácsi standjánál ott jártunkkor jobbára olyanok érdeklődtek, akik rendszeres fogyasztói a bükki füvesember teáinak. Az árusításban segédkező hölgyek szerint fontos, hogy az ilyen és hasonló rendezvényeken azok is megismerhetik a helyi termékeket, akik eddig nem találkoztak azokkal, vagy nem tudták, hogy azok. |
Vásárlói szemmel |
Csontos Márta Molnár Éva |