Egy nem várt útakadály ellehetetlenítheti a munkát

Akt.:
A múlt héten a 37-es számú úton is volt „műsor”
A múlt héten a 37-es számú úton is volt „műsor” - © Fotó: Vajda János
Borsod-Abaúj-Zemplén – „Ha vannak hóátfúvásos szakaszok B.-A.-Z. megyében, miért nem tesznek ki hófogókat?” Ilyen kérdést is megfogalmaztak olvasóink a múlt heti hóátfúvás kapcsán, lapunk pedig „tovább kérdezett”.


– Ahhoz, hogy egy útszakasz esetében hófúvásról beszéljünk, megfelelő mennyiségű és állapotú hónak, kellő erősségű, az útszakasz tengelyére közel merőleges szélnek (a hó állapotától függ, de 20 km/h-nál erősebb), valamint kellő nagyságú hógyűjtő területnek egyidejűleg szükséges teljesülniük – válaszolta kérdésünkre Velkei Lilla, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályvezetője. – Az utak mentén elhelyezett hófogó hálók, rácsok az esetlegesen kialakult hófúvások enyhítésére nyújtanak segítséget, teljes körű kiküszöbölésére sajnos nem.

Hóátfúvásban az összes munkagép dolgozik. Velkei Lilla

A megye úthálózatán nem mellékesen összesen 31 200 méter hosszan állított fel a Magyar Közút mobil hóvédművet a téli időszakot megelőzően. Ezek főként a forgalmasabb közutakon, az előző évek tapasztalatai alapján meghatározott hófúvásveszélyes szakaszok mentén kerültek kihelyezésre. A megye hófúvásveszélyes szakaszairól nagy általánosságban elmondható, hogy főként a Hernád völgyében és a dél-borsodi területeken az uralkodó szélirányra (É-ÉK-i) merőleges tájolású (K-Ny-i) országos közutakat érinti.

Kérdésünkre, hogy mennyi gép és ember dolgozik – mára: dolgozott – a megoldáson, úgy felelt Velkei Lilla, hogy „ha hóátfúvás van, akkor az érintett mérnökségeink összes bevethető munkagépe a hófúvással érintett utak járhatóságának fenntartásán dolgozik”.

– Ez folyamatos, oda-vissza hóekézést és az utak hómarókkal történő kiszélesítését jelenti – tudtuk meg. – A lezárt útszakaszok hómarókkal történő járhatóvá tételét megkezdik, azonban a forgalom előtti megnyitásuk csak a szél csendesedése, elállása után kivitelezhető. Hóátfúvás esetén közel 50 munkagép teljesít szolgálatot a megye országos közúthálózatán. A kombinált hóeltakarító gépeink jellemzően egyfősek, míg hómaró gépeinken 2 fő kezelőszemélyzet együttes ott tartózkodását teszik lehetővé.

Mi okozhat gondot?

Igyekeztünk megtudni azt is, „mi a legnagyobb gond ilyenkor”. Mint az kiderült, a hófúvással érintett útszakaszok takarítása eleinte tartható folyamatos hóekézéssel. Egy útszakasz „elesésének” legjellemzőbb oka ilyenkor, hogy egy nem várt forgalmi akadály (pl. árokba hajtott teherautó) hosszú időre ellehetetlenítheti a hóeltakarító gép munkáját, mely idő alatt (a folyamatos hófúvás következtében) az érintett útszakasz járhatatlanná válik.

– Nehezíti a hóeltakarítási munkákat továbbá, hogy a hófúvással érintett útszakaszokon a sózás inkább ront a helyzeten, mint segít, mivel a burkolatra folyamatosan érkező hószemeket a só meg­olvaszthatja, majd az erős szél és a hideg burkolat miatt az ráfagyhat az úttestre – jelentette ki Velkei Lilla, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztály­vezetője. – Ilyen esetben zúzalék kiszórásával próbáljuk a le­fagyott útszakaszok síkosságmentesítését elvégezni, de a viharos erejű szél a kiszórt zúzalékot is rövid időn belül lehordhatja a burko­latról.

A Magyar Közút arra kéri az autósokat, hogy hófúvással érintett útszakaszokon a sebességüket mérsékelve közlekedjenek, és a lezárt útszakaszokra semmi esetre se kíséreljék meg a behajtást.

– Juhász-Léhi István –


Több hófogó, kevesebb hóátfúvás? Kíváncsiak vagyunk, így van-e…

Több hófogó, kevesebb hóátfúvás? Kíváncsiak vagyunk, így van-e…

Borsod-Abaúj-Zemlén – A hófúvások elleni hatékony védekezés hóvédő erdősávokkal lehetséges.









hirdetés










hirdet�s