Emmi: magasabb szinten kívánják erősíteni az antropológiai képzést

Akt.:
Budapest, 2015. július 16., csütörtök (MTI) – Magasabb szinten kívánja erősíteni az antropológiai képzést az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) felsőoktatásért felelős államtitkársága.

Az államtitkárság csütörtöki online fogadóóráján a kérdések között felvetették, hogy több nemzetközi szervezet is tiltakozik a kulturális antropológia szak megszüntetése miatt. Erre válaszolva azt írták: a kulturális antropológia alapszak megszüntetésének indoka, hogy az alapképzés látható módon nem tudott elegendő hallgatót vonzani: 2013-ban 13, 2014-ben 6 hallgatót vettek fel.

Ugyanakkor a mesterképzésre lényegesen több hallgató jelentkezett: 2013-ban 102 jelentkezőből 31, 2014-ben 116 jelentkező közül 38 hallgatót vettek fel. Ez – mint kiemelték – az antropológiai képzés magasabb szintű erősítését indokolja.

“Ilyen módon sem a kutatási terület, sem az oktatási terület és így az adott tanszékek sorsa sem kérdőjeleződött meg” – közölte a felsőoktatási államtitkárság.

Jelezte továbbá, hogy november végére fejeződhet be a felsőoktatási képzési és kimeneti követelmények átdolgozása.
Kifejtették: a képzési és kimeneti követelmények tartalma egy nagyon fontos eleme a felsőoktatási szakok minőségi fejlesztésének, ezért a Magyar Rektori Konferenciával (MRK) úgy döntöttek, hogy a korábbi augusztus végi határidőt kitolják. A jelenlegi állapot szerint november végén fejeződhet be a munka – tették hozzá.

Kitértek arra is, az MRK szakbizottságai számára általában feladat, hogy a kidolgozott követelményeket a szakmai környezet képviselőivel egyeztessék. A duális képzés vállalati tananyagai nem tartoznak a rendelet hatálya alá, azt az adott vállalati kör dolgozza ki, és a Duális Képzési Tanács ellenőrzi.

A felsőoktatási intézmények lehetséges átalakítási tervein jelenleg is dolgoznak a munkacsoportok. A részletes munkatervek, stratégiai dokumentumok, üzleti és működési elvek kidolgozása megkezdődött, ezekről az államtitkárság július végén tájékoztatja a nyilvánosságot.

Kiemelték: nemcsak egy intézmény működési problémái miatt lehet szükség átalakításra, hanem például a teljes intézményrendszer fenntartható, optimális, versenyképes működése, egy adott diszciplína hazai, nemzetközi fejlesztése is az indokok között szerepel.

Ismét leszögezték: céljuk, hogy minden, intézményátalakításra vonatkozó döntés még augusztus vége előtt megszülessen.
A doktori iskolák átalakításának javaslatán is dolgozik még a doktori képzéssel foglalkozó bizottság. A testület csütörtök délután tartja következő ülését. Kérdésre válaszolva azt írták, mivel a doktoranduszok egy adott intézmény hallgatói, ilyen értelemben bármilyen, az intézményt érintő változásnak megfelelően fog változni a jogviszonyuk: ha egy kar átkerül egy másik intézményhez, akkor a hallgató is a jogutód intézmény hallgatója lesz.

– MTI –