Első az utas: fiatalítják az autóbusz-állományt

Akt.:
Az idős, elavult járműveket fokozatosan újak, korszerűek váltják fel
Az idős, elavult járműveket fokozatosan újak, korszerűek váltják fel - © Fotó: ÉM
Borsod-Abaúj-Zemplén – A helyközi közlekedést ellátó buszok átlag­életkora ma még meghaladja a tizenegy évet. A kedvező árú és kiváló állapotú használt buszok is jók megoldásnak.

Tavaly év végén a megye helyközi és távolsági autóbuszos közösségi közlekedéséért felelős Észak-magyarországi Közlekedési Központ Zrt. által Borsod-Abaúj-Zemplén megyében üzemeltetett fél­ezres helyközi autóbusz-állomány műszaki átlagéletkora 11,73 év volt.

Cél: ne legyenek tíz évnél idősebb buszok…

A szolgáltatási színvonal emeléséhez szükséges a járműpark átlagéletkorának csökkentése. Ehhez nagyszabású jármű-modernizációs programot indított el a közlekedési társaság, amelynek eredményeként azt szeretnék elérni, hogy jövő év végére a helyközi járműállomány átlagéletkora ne haladja meg a 10 esztendőt. A programban mind új járművek, mind megfelelő állapotú és életkorú használtak vásárlásáról van szó.

A kedvező beszerzési ár miatt a megyei közúti közösségi közlekedésért felelős Észak-Magyarországi Közlekedési Központ Zrt.-nél már tavaly előtérbe került a kiváló állapotú, de használt járművek vásárlása. Minderről a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Közgyűlés legutóbbi ülésén volt szó, amikor a testület tájékoztatót hallgatott meg a megyei közösségi közlekedés helyzetéről.

Nálunk a Mercedes a jellemző

Ez egyúttal azt is lehetővé tette, hogy bizonyos mértékig „homogenizálják a járműállományt” a régión belül (a társasághoz tartozik Hajdú-Bihar és Szabolcs-Szatmár Bereg megye – a szerk.). Üzemeltetési, anyagellátási, karbantartási szempontból egyaránt ésszerűbb, ha egy adott terület minél egységesebb járműflottával rendelkezik. Ennek megfelelően a vásárolt autóbuszokat mindig oda telepítik, ahol jellemzően előfordulnak azonos gyártmányú, típusú járművek. Így Borsod-Abaúj-Zemplén megyében a Mercedes típusú járművek, míg Hajdú-Biharban az MAN-ek váltak meghatározóvá.

Az autóbuszok vásárlásával egy időben általános műszaki állapota alapján 104 selejt­érett, idős, nagy futásteljesítményű, költségigényes Ikarus 200 típuscsaládból származó, helyközi járművet vontak ki a forgalomból.

Kevesebb az elavult

Ez megyénket érintette leginkább, hiszen 90 ilyen futott az útjainkon. A társaság járműállományának átlagéletkora fél évvel csökkent. A beszerzések-selejtezések eredményeként idén év végére a hagyományos Ikarus családba tartozó autóbuszok aránya 29 százalékra csökkenhet, míg a korszerű járműtípusok aránya közel 70 százalék lehet.

Az Észak-magyarországi Közlekedési Központnál működtetett járműkarbantartási rendszer garanciát jelent arra, hogy az üzemelő járművek minden hatósági előírásnak megfelelnek, velük a szállítási feladat teljes biztonsággal elvégezhető, esztétikai állapotuk kielégítő. Mindezen követelmények azonban egyre nagyobb költségráfordítással és növekvő élőmunkaerő felhasználásával teljesíthetőek.
A műszaki és statisztikai életkor javítása hatékonyan csak új autóbuszok üzembe állításával valósítható meg, ezért helyez a társaság kiemelt hangsúlyt új járművek beszerzésére.

Nemcsak az új a jó

Az új generációs buszok részarányának növelése elsősorban az utaskényelmi megoldások és berendezések miatt javítja a közösségi közlekedés versenyképességét az egyéni közlekedéssel szemben.

A szolgáltatási színvonal emeléséhez szükséges járműpark átlagéletkorának csökkentését szem előtt tartva a jármű-modernizációs programban szóló és csuklós autóbuszok beszerzését tervezi a továbbiakban is a társaság. A rendkívül nagyszámú buszbeszerzési szükséglet miatt az új mellett továbbra is tervezik használt buszok beszerzését.

Intermodális csomópontokat terveznek

Megvalósíthatósági tanulmányok sora készült a városok közlekedésfejlesztésének lehetőségeit vizsgálva, különös hangsúlyt fektetve a közlekedési módok és eszközök összekapcsolásának lehetőségeire, a településen belüli intermodális közlekedési csomópontok kialakítására. Az ilyen közlekedési csomópontok megépítésének folyamata Miskolc esetében előrehaladott állapotban van, az engedélyezési és kivitelezési tervdokumentációt elfogadták. Jelenleg megyénkben a Mezőkövesden megépítendő intermodális csomópont tervezése zajlik.

A megyei jogú városok 2016-ban megkezdték a közép- és hosszútávú közlekedésfejlesztéssel összefüggő terveik előkészítését. Ennek keretében dolgozták ki Miskolc esetében a Fenntartható Városi Mobilitási Tervet, továbbá az erre épülő közlekedésfejlesztési koncepciót, melynek előkészítésében az Észak-magyarországi Közlekedési Központ is részt vett.

– Szaniszló Bálint –








hirdet�s