Elment az utolsó vonat

Elment az utolsó vonat Rudabányáról
Elment az utolsó vonat Rudabányáról
Rudabánya – Ha mindig ennyien lettek volna rajta, egészen biztos megmarad a Rudabánya-Kazincbarcika vasútvonal.  video video

 „Kiütötte” már korábban a vasutat a busz – mondja a síneken ásóval a kezében Ormosbányáról Rudabánya felé sétáló idősebb úr, aki a nevét nem óhajtotta felfedni, de később megbarátkozott velünk. Azt azért elárulta a nyugdíjas bányász, hogy nem a sínpárt akarja felszedni, hanem vadkörte-, vadalmahajtásokat keres az oltáshoz.

Tizennégy éves kora óta mindig utazott, de nem vonattal. A vonat előnye, hogy kényelmes, járkálni is lehet rajta. Szerinte ennek keletje akkor volt, amikor az itteniek bejártak dolgozni és vásárolni Barcikára, de ez sajnos már a múlté.

Felgyertyázott sín

– Látványturizmusnak is beillett a felgyertyázott sín, amikor szombaton 20 óra 50 perckor az utolsó „szerelvény” is elindult a rudabányai pályaudvarról – tekint vissza a búcsúra Szobota Lajos polgármester. – A „Piroska” kibővült még egy kocsival, mert igen sok utas akart szemtanúja lenni a nosztalgiamenetnek. Ha mindig ennyien lettek volna rajta, egészen biztos megmarad. Végig szólt a vonatkürt a 15 kilométeres szakaszon, jelezve, hogy nincs tovább. Este kilenc után tíz perccel aztán begördült Kazincbarcikára, amely nemcsak erre a napra jelentette a végállomást. A hiányérzet megmarad, mert a kis „Piroshoz” hozzászoktak az emberek. Még akkor is, ha nem harcoltak a vonatért, bár több százan aláírták a petíciót a bezárás ellen.

Szabad a pálya

A múlt szép emlékeit beárnyékolja a jelen sivársága. Azt már a 4-es őrhelynél tudjuk meg a kitérőket átrakó munkásoktól, hogy a vég nem derült égből villámcsapásként érte őket, hiszen már 1990-től folyamatosan azzal riogatták őket, hogy felszámolják az 1947-ben bevezetett személyszállítást. A mostani sínek 1961-től állnak itt, de lehet, hogy már nem sokáig.

A nehéz súlyuk miatt ezeket ugyan nem nagyon babrálják, jóllehet a vonalon eltűnt már 80 méter, és a hétvégén 40-50 darab hevedert, csavart is elvittek. A szakemberek ezért amit lehet rögzítenek és lehegesztik. A hat sorompó is igyekszik dacolni az idővel.

A hírek szerint gyakori téma a kocsmában: „nem jár a vonat negyedikétől, szabad a pálya, mehetünk vasért”.

A térségben felnövőknek siralmas, hogy szétporlad minden, ami megszűnik. S hogy mit hoz a jövő ? Rudabánya, Ormosbánya, Izsófalva és Szuhakálló önkormányzata együttműködési nyilatkozatot írt alá a MÁV-területek átvételére, amelyet eljuttattak a MÁV Miskolci Igazgatóságára.

 A Norda felajánlotta segítségét a pályázati pénzek elnyerésére. Megkezdődött a volt vasércdúsítói meddőbánya hasznosítása, ez másfél millió tonna anyagot jelent, aminek a zömét vasúton szállítják majd el.

- Fontos számunkra, hogy a vágányok megmaradjanak – mondja Szobota Lajos –, ez a köldökzsinór, amely a településeket összeköti a várossal.








hirdet�s