Elit szakká tennék a pedagógusképzést

A közoktatás számára kell képezni szakembereket: kevesebbet, de jóval magasabb színvonalon – jelentette ki a parlament oktatási bizottságának elnöke. Pokorni Zoltán egy budapesti szakmai konferencián tartott előadásában hozzátette: a közoktatási rendszer 4-5 ezer új pedagógust igényel évente, jelenleg azonban ennek majdnem a kétszeresét képzik.

A politikus elmondta: az a feladat, hogy a pedagógusképzés elit szakká váljon, nemzetközi példák azt mutatják, hogy ez azokban az országokban lett sikeres, ahol a felsőoktatás legvonzóbb ösztöndíjrendszerével csábították a képzésbe a legjobb diákokat.

A Bolognai-rendszer felülvizsgálatra, de nem kidobásra szorul: csiszolni, javítani kell rajta – jelentette ki a parlament oktatási bizottságának elnöke a Független Hírügynökségnek. Pokorni Zoltán szerint számos területen fel kell vetni az osztatlan képzést, például a pedagógusképzésben is lehetővé kell tenni. A pedagógus életpályamodell keretében tervezett minősítő vizsgákkal kapcsolatban hozzátette: a magyar gazdaság és a társadalom akkor hajlandó a jelenleginél jóval nagyobb mértékben megfizetni a pedagógusokat, ha garanciát lát arra, hogy jóval magasabb, garantáltabb minőséget várhat el tőlük. A politikus szerint ehhez van szükség egy külső szereplőket is bevonó minősítő eljárásra.

Pokorni Zoltán a konferencián tartott előadásában beszélt arról is, hogy az általános iskolai tanárok alapbére pótlékok nélkül tavaly 165 ezer forint, a középiskolában tanító pedagógusoké pedig 185 ezer forint volt, ezzel szemben a diplomás alapbér 273 ezer forint volt 2009-ben.

Jelenleg nincs pénz arra, hogy tőkeinjekcióval finanszírozzák meg a pedagógus társadalmat – jelentette ki a közoktatásért felelős helyettes államtitkár. Gloviczki Zoltán hozzátette: komoly kormányzati elhatározás van arra, hogy kiemelten kezeljék ezt a területet. Előadásában beszélt arról is, hogy a pedagógusoknak megmaradna a közalkalmazott státusz, ezen belül azonban önálló bértáblában és ehhez kapcsolódó követelményrendszerben gondolkodnak.

Egy lehetséges életpályamodell kapcsán 5+1 éves pedagógusképzést említett a közoktatásért felelős helyettes államtitkár. Gloviczki Zoltán a Független Hírügynökségnek elmondta: a plusz egy év gyakorlatorientált képzés lenne egyetemi keretek között. A minősítő vizsga után ezt követné egy kétéves gyakornoki idő már munkahelyen, esetleg mentortanár segítségével. Ebben az időszakban kevesebb lenne a pedagógusok óraszáma és kezdő fizetést kapnának. A helyettes államtitkár hozzátette: ezt a szakaszt a pedagógus I. és II. szakasz követné, de ezen felül elérhető akár a mesterpedagógusi, tudós tanári szint is.

A koncepció szerint a pedagógus életpályának lenne egy záró szakasza is, amely nem lenne kötelező. Ha valaki ezt választja, akkor kevesebb lesz az óraszáma és csökken a fizetése is. Gloviczki Zoltán ezzel kapcsolatban úgy fogalmazott: legfeljebb az 50 százalékával csökkenne a bér ahhoz képest, mint ami a kevesebb munkáért reális lenne. A közoktatásért felelős helyettes államtitkár hozzátette: ez a fázis valamelyest hasonlítana a jelenlegi prémiumévek rendszeréhez, vagyis választható lenne, és nem befolyásolná a nyugdíj mértékét.
– Független Hírügynökség –