Életveszélyes telefonozás

Komoly bajbasodorhat, ha vezetés közben használják az okostelefont (illusztráció)
Komoly bajbasodorhat, ha vezetés közben használják az okostelefont (illusztráció) - © Fotó: Dreamstime
Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza – Életveszélyes vezetés közben mobiltelefonozni – a közelmúltban több, halálos baleset is bizonyította ezt.

Miért nem bírja megállni mégsem sok sofőr, hogy vezetés közben használja a telefonját? Van-e valamilyen különös oka, hogy a robogó autóból, a volán mögül élő közvetítéseket indítanak emberek? A jelenséggel foglalkozik mai összeállításunk, amelyben a szakértő egyebek között azt is mondja: az a legveszélyesebb, ha a vezető gondolatban máshol jár…

A vezetés közbeni mobilhasználattal nem az a legnagyobb baj, hogy lefoglalja a kezünket.

Több, megdöbbentő haláleset is történt a közelmúltban, amely azért következett be, mert az autó vezetője élő videót készített a közösségi oldalra, vezetés közben.

Ezzel ismét a figyelem középpontjába került a vezetés közbeni mobiltelefonozás, amelynek kapcsán már a rendőrök is visszasírják a „hőskort”, amíg a sofőrök még „csak” telefonáltak vezetés közben. Hiszen ezt követte az sms-írás, a webes böngészés, a közösségi oldalon szörfölés, és most a legutóbbi őrület, az élő videóközvetítés.

Közvetlen és közvetett

De pontosan, technikailag milyen problémát is okoz a mobilozás vezetés közben, és miért annyira veszélyes? Erről kérdeztük Mihály Zsoltot, a Turbócsiga Autósiskola vezetőjét, aki harminc éve dolgozik oktatóként.

– Sajnos az ember gyarló, bűnbe esik mindenki. Az a gond, hogy ennek van közvetlen, és közvetett hatása is. Meg szoktam kérdezni a tanulóimtól, hogy szerintük, ha valaki egy órát vezet, akkor az elején, a közepén, vagy a végén valószínűbb, hogy balesetet szenved. Egy óra nem hosszú idő, nem lehet azt mondani, hogy elfáradunk a végére, mégis az utolsó részén az útnak valószínűbb, hogy gond lesz. Mert mi is történik? Amikor hazafelé megyünk például, és már közel vagyunk, akkor elkezdünk gondolkodni, hogy mi vár otthon, mi lesz a vacsora, mit szeretnénk csinálni, mit kell megbeszélni a párunkkal, elvégezni és így tovább. És az történik, hogy az autó gurul alattunk, de a figyelmünk már nem ott van – magyarázza Mihály Zsolt.

Ha a mobilunkat használjuk vezetés közben, akkor a közvetlen probléma, hogy fizikailag vonja el a figyelmünket a vezetéstől, amíg elővesszük, megnézzük a telefont, nyomunk rajta valamit. Ha ez csak egy-egy pillanat, akkor az még a kisebbik baj, egyéb helyzetben is előfordul, hogy a tekintetünket elvesszük az útról, ha a tükörbe nézünk, utastársunkra nézünk, kinézünk az autóból, és ez még nem jelent rögtön balesetveszélyt. A nagyobbik baj a közvetett folyománya a mobilozásnak, az, hogy agyban vonja el a figyelmünket, hogy gondolatban nem a vezetésre koncentrálunk, mert olvasunk, videót nézünk, értelmezünk valamit, sms-t fogalmazunk, mondja a szakember.

Az is lehet, hogy csak egy pillanatra figyelünk a telefonra, amíg átfutunk egy üzenetet, vagy megnézzük: ki hívott, de aztán ezen kezdünk el gondolkodni, és már nem is a vezetésé a figyelmünk elsődlegesen. Ebből pedig nagyon sok baleset származik. Több konkrét eset van, amikor egy kamionos végigvezeti Európát, több ezer kilométert megy és az úti célja, az otthona előtt néhány tíz kilométerrel éri a baleset, mert fejben már nem ott van, gondolatban már nem ott jár, ahol a fizikai valóságban és elveszti azt a koncentrációt, ami egyébként az út alatt végig megvolt. A mobilozásnak pont ugyanez a veszélye, hogy fizikailag ott vagyok, vezetek, de agyilag, gondolatban nem vagyok jelen, mentálisan más foglal le, és nem tudjuk lereagálni a közlekedési helyzetet – magyarázza Mihály Zsolt.

Csak a megvonás

– Ezt sehogy máshogy nem lehet kiküszöbölni, csak ha nem használjuk a telefont. Hiába a kihangosító, a headset, azért mert nem vesszük kézbe a készüléket még a figyelmünket, a koncentrációnkat elvonja. Ugyanakkor vannak egyéb érdekességek is, én megfigyeltem, hogy ahogy szoktam mondani: sok ember csak a jobb fülére hall. Vagyis azt látom, hogy minden áron a jobb fülükhöz teszik a telefont, mivel azonban a jobb kézre szükség van a sebességváltáshoz, így sokakat látok bal kézzel a jobb fülükhöz tartott készülékkel telefonálni vezetés közben. Ezzel pedig a hallásukat és a látásukat is korlátozzák, ami újabb veszélyforrást jelent – teszi hozzá az oktató.

ÉM-HI


facebal
Újabb halálos balesetet közvetített élőben a Facebookon egy tini Romániában. A kocsiban ülők közül ketten meghaltak, a fiatalabbik még csak 14 éves volt. Az autó éppen a közvetítés miatt borult fel, miután egy hídpadkának rohantak, mert a sofőr is a telefont babrálta. Forrás: tenyek.hu...