Együnk egészségesen karácsonykor is!

Miskolc – Közeledik a karácsony, a nagy ebédek és vacsorák, az egész napos sütés-főzés ideje. A családi és baráti összejöveteleken, a bőséges étel- és italválaszték láttán hajlamosak vagyunk a megszokottnál többet enni, ami gyomorpanaszokhoz, hosszabb távon pedig testsúlygyarapodáshoz vezethet.

De valóban így kell ennek lennie? Mindenki számára békésebben telhetnek az ünnepek, ha közben nem azon aggódik, hogyan is fogja leadni a felgyülemlett plusz kilókat.

Az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet munkatársai ezúton szeretnének néhány jó tanáccsal hozzájárulni ahhoz, hogy a nehéz fogások és a túlevés senki számára ne árnyékolja be az ünnepek hangulatát, meghittségét. Nem szükséges koplalnia a családnak az egészségért, és lemondanunk sem kell a már megszokott és kedvelt ételeinkről. Elég, ha csupán néhány apróbb változtatást vezetünk be a hagyományos ünnepi ételek elkészítése során. Íme néhány példa…


Tippek

A főfogásokhoz, különösen a nehezebb ételekhez mindig fogyasszunk friss salátát vagy savanyúságot. A majonézes saláták helyett próbáljuk ki a joghurtos, kefires öntettel készült változatokat.

A bő olajban sütés helyett válasszuk a zsírszegény ételkészítési módokat, mint a párolás vagy a sütőben sütés. A rántott ételeket elkészíthetjük zsírszegény módon is: egy konyhai ecsettel a bepanírozott hússzeletek mindkét oldalát vékonyan kenjük át olajjal, majd a szeleteket tegyük sütőpapírral bélelt tepsibe.

Ne csak a halászlé vagy a rántott hal jusson eszünkbe az ünnepi menü tervezésekor. Készíthetünk halat párolva, egészben sütve, töltve, grillezve.

A töltött káposzta és egyéb rakott vagy töltött ételeink élelmirost-tartalmát barna rizs vagy zabpehely hozzáadásával növelhetjük.

Használjunk olyan fűszereket, amelyek kedvező hatással vannak az emésztésre. Ilyen például a kömény, a kakukkfű, a babérlevél, a majoránna, a bazsalikom és a fahéj.

A burgonya- vagy rizsköret helyett, ha az étel jellege megengedi, fogyasszunk vegyeszöldség-köretet!

A sütemények készítésekor adjunk a fehér liszthez fele- vagy harmadrész teljes kiőrlésű lisztet.








hirdetés