Egyre kevesebb tejterméket veszünk

A tavalyi adatok szerint szinte az összes tejtermék forgalma csökkent Magyarországon, ez figyelhető meg az idei év első felében is – derül ki a GfK Hungária és az Agrár Európa Kft. közös, a tejszektort feltérképező tanulmányából.

A tanulmány szerint Magyarországon a kedvezőtlen makrogazdasági környezet a fizetőképes kereslet csökkenése miatt is közvetlenül hat a tejágazat szereplőire. Helyzetüket tovább nehezíti, hogy a piac kiszámíthatósága sokat romlott az elmúlt években. Ezen csak a szervezettség növelésével, a szövetkezéssel és stratégiai együttműködéssel lehet javítani, de szükség lenne a szabályozási környezet stabilizálására is.

A tavalyi év tendenciáit vizsgálva a GfK Hungária a háztartások fogyasztását vizsgáló ConsumerScan felméréséből kiderül, hogy majd mindegyik tejtermék-kategóriából kevesebbet vásároltak a fogyasztók. Ez a visszaesés az idei év januárjától áprilisáig tartó időszakában is folytatódott.

2007-ben a háztartások az otthoni fogyasztásra szánt tejtermékek 57 százalékát modern kereskedelmi egységekben, azaz hipermarketben, szupermarketben, diszkontban vagy cash&carry áruházakban vásárolták.

Eközben a tejszektor kilátásai is vegyesek. A tejtermelés csökkenésére már nem kell számítani; a nyerstej exportja idén várhatóan a 2007-es szint alatt marad. A szakemberek szerint a felvásárlási árak éves átlagban literenként 80-82 forint körül alakulnak.

A kutatás szerint miközben a tej világpiacán a kilátások továbbra is kedvezőek, növekszik a termelés, a felhasználás és a világpiaci forgalom is, az EU tejszektorának növekedése korlátozott, mert az szinte teljes mértékben a belső piac bővülésétől függ – áll a tanulmányban.

Az előrejelzések szerint az Európai Unióban 2014-ig a tejtermelés és a felvásárlás a tavalyi szinten marad. Ezen belül a régi tagok (EU-15) termelése előreláthatólag stagnál, az új tagoké (EU-12) pedig 3 százalékkal csökken.








hirdet�s