Egyre jogkövetőbbek vagyunk

Akt.:
Horváthné Szendrei Szilvia
Horváthné Szendrei Szilvia - © Fotó: Bujdos Tibor
Miskolc – Mit tegyünk, ha egy termék vásárlása után vitába kerülünk az üzlettel a jótállás vagy a garancia kérdésében?

Általánosságban bármi nemű fogyasztóvédelmi rendeltetésű vagy tárgyú panasz esetében van lehetősége a fogyasztóvédelemnek eljárni. Többnyire, ha valakit vásárlása során valamilyen érdeksérelem ér, minden esetben van lehetősége a fogyasztóvédelem felé is kezdeményezni a panasz bejelentését – nyilatkozta szakértőnk, Horváthné Szendrei Szilvia, a megyei kormányhivatal miskolci járási hivatala fogyasztóvédelmi főosztályának vezetőhelyettese. – Illetve lehetőségünk van utat mutatni, milyen hatóságok felé fordulhat a vevő. Felmerült az igényérvényesítés, a jótállás szavatosságával való problémakör, ami egy szerteágazó téma. A főosztályvezető-helyettes szerint alapvetően ketté kell választani az igényérvényesítést, hiszen a vásárlásból eredően egyfajta szerződést köt a fogyasztó. Panaszt emelhetünk, ha minőségi kifogásunk van, illetve – a jog nyelvén – hibás teljesítés miatt. A hibás teljesítés egy technikai fogalomkör, amely akkor is előfordulhat, ha nem fizikálisan a termékkel, hanem például a kiszolgálással van gond.

– A fogyasztóvédelemnek a szerződésből eredő jogvita esetében a körülményekre nyílik vizsgálati lehetősége – fogalmazott Horváthné Szendrei Szilvia. – Magának a szerződésnek az igényérvényesítése pedig polgári peres úton bíróság előtt valósítható meg.

Kiderült: ha például vásárolunk egy bútort és a szerelési útmutatónak voltak elírásai, az is egyfajta hibás teljesítés, ami miatt ugyancsak fogyasztói reklamációra kerülhet sor. De lehet az is hibás teljesítés, hogy hazavittem a bútort, de hiányzott belőle alkatrész, elem, netán csavar.

Tudnivalók

– A minőségi kifogások intézésénél a Polgári Törvénykönyv ad lehetőséget arra, hogy a fogyasztó döntse el, milyen igényt szeretne. A PTK két lépcsőben határoz meg öt igényérvényesítés-lehetőséget – tudtuk meg.

Először a termék javítását, illetve cseréjét ajánlja fel. A fogyasztó dönti el, hogy neki mi a jobb, vagy azt mondja: újat szeretne, ugyanolyan típusút. Ezt mérlegeli a kereskedő, és amennyiben lehetősége van ezt megoldani, azzal lezárult az ügy. Ha nem tudja javítani vagy kicserélni, akkor a PTK által további lehetőségek vannak. Kérhetünk árengedményt, vagy mondhatjuk azt is, hogy visszaadjuk a terméket, a kereskedő pedig vissza­adja nekünk a termék árát. Végül lehetőségünk van arra, hogy ha egyik sem működik, egy harmadik személlyel megjavíttatom és a javítás költségeit polgári peres eljárás keretében perelhetem vissza a kereskedőtől.

– Mi hatósági szempontból vizsgáljuk a panaszügyintézés módját, a jótállási jegyek kitöltését, tartalmát – mondta Horváthné Szendrei Szilvia.

Erre vonatkozóan kijelenthető, hogy egyre inkább jogkövetők a vállalkozók és tudatosak a fogyasztók. Tipikus ügyek? Termékcsoportok jelennek meg: ősszel és tavasszal természetesen a lábbelik minőségi kifogásának panasz­aránya nő meg jelentősen, míg karácsonykor a műszaki termékek igényérvényesítési moráljára igaz mindez.

– Juhász-Léhi István –


Van cégnyilvántartó

Termékbemutatón vásárolt lézeres eszközt a telefonáló, ám meghibásodott a készülék töltője. Bejelentette a céghez, akik megígérték, hogy küldenek egy másikat, de nem küldtek. A céget felkeresték személyesen, ám nem találták a helyén. Mit tehetnek? Van egy cégnyilvántartó adatbázis, ami bárki által elérhető az interneten, és az adószám alapján a cég lekövethető, hogy létezik-e. A székhelycímre írásban kell megtenni a panaszt, majd cégbírósági eljárásban nyomoztathatja a cég megkeresését.








hirdet�s