Egy kis porcsin meg kányazsombor, némi csalán, na és persze csorbóka

Egy kis porcsin meg kányazsombor, némi csalán, na és persze csorbóka
Miskolc – Fűben, fában nemcsak orvosság van, hanem élelmet is találunk.

Végy 10 deka porcsint, adj hozzá kányazsombort meg pár darab csorbókát. Első hallásra olyan, mintha valami boszorkányos varázs­ital receptjét sorolnánk, pedig ezen hozzávalókból csupán egy finom saláta készül. Ráadásul nem is valami különlegesség, nem is beszerezhetetlen alapanyagokból, hiszen a porcsint, kányazsombort és csorbókát megtaláljuk mindenhol, ezek ugyanis vadnövények.

Persze nem árt ismernünk hozzá, hogy mi micsoda, de messzire nem kell menni értük, az Avas gazos részein, a Bükkben és Miskolc számos területén akad belőlük bőven. Ahogy F. Nagy Zsuzsanna, az Ökológiai Intézet munkatársa mondta: „Városunk elképesztően jó élőhely, csak oda kell figyelnünk ezekre a növényekre.”

Eleinte rakjunk díszítésként virágot, szirmot az ételre.” F. Nagy. Zsuzsa

Öt gyomnövény

De azért érdemes tudni, mire is figyeljünk oda. Éppen ezért az intézet az Öko Klub keretében többször rendezett főzőiskolát, ahol a vadnövények gasztronómiában betöltött szerepéről tanulhattak a jelentkezők. Az első feladat az volt, hogy mindenkinek kellett hoznia öt gyomnövényt, csak úgy találomra, és ebből válogatták ki, mi az, ami ehető. A behozott dudvák 90 százaléka felhasználható volt az ételekben – jelentette ki Zsuzsanna.

file6yhc9626gdxajcjyn9m-1_650

A tudatos háztartást vezetők élelmiszer helyett élelmet tesznek a család asztalára – indokolta meg a főzőklub vezetője, miért is van szükség arra, hogy a vadnövényeket visszahozzuk a konyhánkba. – Az élelmiszerek csomagolva vannak, nem beszélve arról, hogy tartósítószerrel, adalék­anyaggal készülnek. Az élelem pedig helyből származik, lehetőség szerint a legtermészetesebb formában begyűjtve tálaljuk, és nem túlfőzve, kíméletes konyhai technológiával elkészítve kerül az asztalunkra. Ezekben sok a vitamin, tápanyag, és nincs semmilyen mellékhatásuk.

Újra kell tanulnunk

Miskolcon az Avasi kilátó és környéke, a Mendikás rét, a Bükk mind-mind olyan terület, ahol bátran begyűjthetjük a dudvákat. A felismerésük azonban nem könnyű, ráadásul vannak mérgező növények is. Régen, amíg az állatok a háztartásokban éltek, egyszerűbb volt felismerni, hogy mi a jó vagy rossz gyom. Amit az állat nagy ívben elkerült, az mérgező volt. Ma azonban ezt újra kell tanulnunk, könyvekből, internetről, vagy például az ilyen főző­iskolákban.

„Az elején azért pluszmunkát jelent, ha át akarunk állni az ilyen jellegű konyhára, talán kényelmetlenebb, mint a hagyományos ételek elkészítése, de hosszú távon megéri. Ráadásul minden hozzávaló a lábunk alatt, a szemünk előtt van nap mint nap” – fogalmazott Zsuzsanna.

file6yhc965fauo1iagpsbu5-1_650

A tavasz közeledtével érdemes megkóstolnunk a rügyeket – ajánlotta. Azért is, mert ezekben nagyon magas a hatóanyag-, az ásványianyag-tartalom, a vitaminról már nem is beszélve.

Szabadon szedhetjük

Eddig három főzőtanfolyamunk volt, ahol 4–5-féle ételt készítettünk a vadnövényekből – sorolta. – Különböző krémeket, de sütöttünk is, például kenyeret, vagy került a salátába is az értékes tápanyagokból. Elmagyaráztam azt is, hogyan kell a növényeket megtisztítani, felhasználni. Mindenki meglepődve tapasztalta, mennyire ízletesek ezek az ételek. Készült csalánleves is, amit már a háború idején is fogyasztottak őseink. Sokan ezeknek köszönhetik, hogy életben maradtak, hiszen sok vitamint nyertek ki így a növényekből. Régi, az első és második világháborús katonai szakácskönyvekben vannak is ilyen jellegű receptek. Mert nemcsak finomak, de gyógyhatásúak is ezek a táplálékok.

Kíváncsiak voltunk arra, Zsuzsanna is ilyen háztartást vezet-e otthon. „Én a törekvők táborát erősítem, de amikor csak tehetem, odafigyelek erre, és gyűjtöm a vadnövényeket” – válaszolta.

De azt javasolja, nem kell egyből, drasztikusan átállítani az otthoni konyhánkat ezekre, elég, ha szép lassan csempésszük be az étrendünkbe. „Például eleinte díszítésként rakunk az ételre egy-egy virágot, szirmot. Vagy ha palacsintát sütünk, akkor, mondjuk, három darabba vágunk csalánt, hogy a család megkóstolhassa. A legtöbb vadnövénynek nincs karakteres íze, de a beltartalma sokkal jobb, egészségesebb. Ráadásul olcsó is, szabadon szedhetjük, és az ökológiai lábnyomunk is kisebb lesz, ha ezeket fogyasztjuk” – javasolta.

file6yhc96fo5nmlfn3yn9m-1_540

A főzőklub résztvevői pedig otthon is szívesen alkalmazzák a tanultakat. Volt, aki a karácsonyi menübe is becsempészte a vadnövényt. Persze télen inkább csak szárított változatban tudjuk használni ezeket, de hamarosan itt a tavasz, a nyár, lesz kínálat bőven.

Energia egész napra

Érdemes például a cickafark virágát salátába beledobálni, pikáns lesz tőle. A százszorszép virága pedig szendvicsek díszítéseként is jól mutat, és finom is. De ajánlják a reggeli turmixokat is, amibe bőven kerülhet vadnövény, egy kis mézzel, vízzel energiát ad egész napra.

N. Szántó Rita


Alapanyagok

Fák friss hajtásai, közönséges párlófű, palástfű, vetési pipacs szirma, hagymaszagú kányazsombor, közönséges borbálafű, orvosi vizitorma, réti kakukktorma, útszéli zsázsa, sárgarepce, pásztortáska, mezei tarsóka, réti legyezőfű, vörös here, réti füzény, erdei deréce, borzas füzike, parlagi ligetszépe, ibolya, mezei árvácska, árvacsalán, erdei mályva, cikória, vadkömény, porcsin, ökörfarkkóró, hólyagos habszekfű, apró szulák, vasfű, pettyegetett tüdőfű, közönséges gyujtoványfű, tejoltó galaj, medvehagyma

Néhány recept

Kenyérpótló ropogós

Hozzávalók:

1 marék csalán, egy marék vegyes vadnövény, 40 g szezámmag, 120 g zabpehely, 120 g tönkölyliszt, 150 g napraforgó stb. mag, 2 lapos teáskanál só, 2 evőkanál olívaolaj és kb. 3 deci víz, szurokfűvirág, kakukkfű, fokhagyma

Elkészítése:

Sütőpapírral bélelt tepsibe simítjuk, tetejét magokkal megszórjuk. 170 fokon kb. egy órát sütjük. Fontos: 15 perc után kivesszük, bevágjuk a kekszeket.

Zöld fűszeres csőben sült

Hozzávalók:

1 marék mályvalevél, 1 marék útifű­levél, 1 marék lóromlevél

Elkészítése:

Sós vízben főzzük meg, vágjuk fel, 10 dkg sajttal, liszttel készült mártással keverjük be. Tetejét sajttal szórva tegyük a sütőbe.

Zöldmártás

Hozzávalók:

1 babérlevél, kakukkfű, 10 mályva (lósóska) levél, fél citrom, 1 dl fehérbor, 2 dl tejföl

Elkészítése:

A hagymát, kakukkfüvet, babérlevelet lábosban a borral 2–3 percig forraljuk. Tejfölt, citrom levét adjunk hozzá és 10 percig sűrítsük. Tűzről levéve adjuk hozzá a borágóleveleket. Például rizzsel, kölessel, virágdísszel tálaljuk.

Fekete bodza zselé (készülhet például málnából, szederből is)

A bodzabogyót főzzük 20 percig, szitán átnyomjuk, a mennyiség 30 százalékának megfelelő cukrot adagoljuk hozzá. Literenként 1 agaragart/zselatint langyos lében oldva 5 percig főzzünk vele.