Egészségre káros benzinkutak

Egészségre káros benzinkutak
Sydney legtöbb benzinkútja káros gázokat bocsát ki, a normál érték ezerszeresét is meghaladja a rákkeltő vegyületek mennyisége. Így a kormány arra kötelezi a kutakat, hogy olyan szűrőrendszert építsenek be, amely megakadályozza a szennyezést.

Új-Dél-Wales állam miniszterelnöke egy olyan kormányzati tervet hagyott jóvá hétfőn, amely arra kötelezi a benzinkutakat, hogy szűrjék a káros anyag kibocsátásukat – ahogy a többi fejlett ország is teszi. Az autósok Sydneyben, miközben tankolnak, a normálishoz képest ezerszeres mennyiségben lélegeznek be rákkeltőbenzolt.

A rákkeltő gőz egy illékony szerves vegyület, ami a benzinből csapódik ki, miközben az autós tölti az üzemanyagot a kocsiba. A szakértők szerint egyrészt a töltőpisztolyokat kellene átalakítani, hogy teljesen lefedjék a beöntőnyílást, másrészt csökkenthető a párolgás a benzin kémiai összetételének megváltoztatásával és illékonyságot gátló adalékok hozzáadásával is. Ezen kívül a benzintartály légzővezetékébe is be lehet építeni különféle szűrőket és abszorbereket (elnyelőket).

A káros anyag kibocsátásának megakadályozása 300 millió ausztrál dollárba, azaz 46 és fél milliárd forintba kerülne az olajipari cégeknek. Az átállás költségét akár meg is lehetne takarítani, amennyiben a vállalatoknak sikerülne a párolgásból újra benzint előállítani. Ha viszont az egész költséget áthárítják a vásárlókra, a benzin árának emelkedése akkor sem haladja meg a 0,25 centet, vagyis a 35 fillért.

Az így csökkentett károsanyag-kibocsátás egyenértékű lenne azzal, mintha 370 ezerrel kevesebb autó közlekedne Sydney útjain. A Környezet- és Klímaváltozási Központ kimutatta, hogy a tankoláskor felszabaduló gázok nemcsak az egészségre súlyosan károsak, de nagyban hozzájárulnak a levegőszennyeződéshez is.

Sydneyben évente 1600-an halnak meg levegőszennyeződéssel összefüggő betegségekben.

A Daily Telegraph-ban hétfőn közzétett jelentés szerint Sydney jelentősen lemaradt a levegőszennyeződés elleni harcban a világ többi fejlett országához képest: Európában és az Egyesült Államokban már a 90-es évek közepe óta használják a párolgást csökkentő technikákat.