Édesség helyett ölelést

Vacsorára válasszunk salátát!
Vacsorára válasszunk salátát! - © Fotó: Dreamstime
Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza – A mennyiség legalább olyan fontos, mint a minőség – mondja a táplálkozás-szakértő.

Elmúltak az ünnepek, jönnek a dolgos hétköznapok, és igaz ez a táplálkozásunkra is. Az év vége alkalmat adott arra, hogy többet együnk, mint máskor, január elején aztán döbbenten néztük a mérleg kijelzőjét: bizony felszaladt pár kiló. Soltész Mónika táplálkozás-szakértőt arról kérdeztük, hogyan lehet gyorsan és könnyedén leadni azt a pluszt, amit az ünnepek alatt felszedtünk.

Mindenki tudja, mitől jött fel az a két-három kiló: sokat ettünk az ünnepek alatt. Sokaknak van ilyenkor refluxos tünete, mintha sok lenne a sava, pedig általában pont az ellenkezője történik: nincs elég gyomorsava. Az ünnepek alatt sok állati eredetű fehérjét toltunk le a torkunkon, és nincs annyi gyomorsavunk, hogy egészségesen megemésszük ezt – ezért is „csipked” az epénk. Ilyenkor azt szoktam ajánlani, ha nem csinált valaki ősszel egy tisztító kúrát, nem böjtölt, akkor itt az ideje. Nagyon jó gyógynövények vannak, amik segíthetnek ebben.

Érdemes ilyenkor mellőzni a húst egy ideig?

Mindenképpen kerülni kellene az állati fehérjéket, értem ez alatt a tejet és tejtermékeket is. Érdemes hajdinát enni, kölest és rizst, illetve zöldséglevessel helyettesíteni a húsleveseket. Ebbe is belevághatunk hajdinát, ami lúgosít és nagyon finom az íze.

Mi lehet a második? A tésztáktól sokan nem laknak jól.

Nem is tésztát ajánlanék. Nagyon finom zöldség-fasírozottakat lehet sütni. Répát, zöldséget, karalábét, zellert vagy sütőtököt reszeljünk le, ízesítsük, és süssük ki fasírozottként.

Nem lesz édes?

Nem. Nekem a sütőtök-fasírozott a kedvencem. Fokhagymával és sóval ízesítve nagyon finom. Szójalisztet is tehetünk bele, mert a glutént is érdemes kicsit visszaszorítani a szervezetünkben.

Az inzulinszintünkkel mi a helyzet januárban?

Azt mondják, az édesség hiányérzés szeretethiányra vezethető vissza. Szokták mondani a táplálkozás-szakértői, hogy ha valami édesre vágysz, ne csokit vagy cukrot egyél, hanem öleld meg valamelyik szerettedet. A régi öregek is azt tartották, hogy ne menjen le a nap a haraggal. Nemcsak az érzelmeikre volt ez jó hatással, hanem a szervezetükre is. Figyeljék meg, ha este összebújnak a párjukkal, másnap már nem fogják olyan intenzitással kívánni az édességet!

Hogyan tudjuk leadni a fölösleges kilókat?

A kenyér, vagyis a szénhidrát bevitelére figyeljünk oda. Legalább ilyen fontos a mozgás, anélkül nincs fogyás. Ha csak sétálunk naponta, azzal is jót teszünk magunknak. Az interneten sokféle fogyókúrareceptet találunk. Én abban hiszek, hogy legyen bőséges a reggelink: fehérje, szénhidrát, minden szerepeljen benne. Ebédre mindenképp együnk zöldséget – ha más nem, zöldségleves formájában –, valamint egy vékony szelet húst, krumpli helyett rizzsel. Vacsorára pedig salátát válasszunk. S mindig együnk keveset! Mert a mennyiség legalább olyan fontos, mint a minőség.

BTE