ECO 2007 – fókuszban az elhízás

Az elhízás kezelése a XXI. században már nem esztétikai vagy kozmetikai kérdés, hanem társadalmi elvárás – mondta Halmy László alelnök a 15. Európai Elhízástudományi Kongresszus (ECO2007) nyitó sajtótájékoztatóján vasárnap. A magyar felnőttek körülbelül 20 százaléka, a gyerekek 15 százaléka elhízott.

Az április 22. és 25.-e között zajló 2700 fős konferencián a szakma legnevesebb kutatói és orvosai tartanak előadást az elhízásról, annak kezeléséről és megelőzéséről.
Az elhízás a XXI. század egyik legnagyobb egészségügyi kihívása. Az 1980-as évek óta sok európai országban háromszorosára nőtt a felnőtt kori elhízás előfordulása, de hasonlóan érinti a gyerekeket is a probléma – hangzott el az eseményen.

Az elhízás jelentőségét kísérő betegségei, és az abból adódó halálozás adja: Magyarországon óránként 7 ember hal meg az elhízással összefüggő betegségekben. A magyar felnőttek körülbelül 20 százaléka, a gyerekek 15 százaléka elhízott.
A gyerekeknél azért nagy probléma a túlsúly, mert nagy valószínűséggel felnőtt korukra is elhízottak maradnak. Ezen kívül gyakran kialakulnak náluk olyan felnőttkori betegségek, mint például a II-es típusú cukorbetegség.
A gyermekkori elhízásért az ülő életmód és a táplálkozási problémák felelősek – mondta Halmy László. Ezek közül kiemelte: a gyerekek nem a szabadban játszanak, hanem inkább a tv előtt ülnek, vagy számítógépeznek. Ráadásul a család nem közösen étkezik, mint régen, hanem a fiatal pénzt kap ennivalóra és ebből nagy energiatartalmú rágcsálnivalókat, és édességet vesz magának – fejtette ki az ECO 2007 alelnöke.

Halmy László azt is elmondta: több szaktárca munkájának összehangolása lenne szükséges ahhoz, hogy kidolgozzák, miként lehetne egészségesebb életmódra nevelni a gyerekeket. Elképzelésük szerint akár a tantervben is lehetne foglalkozni az egészséges életmódra neveléssel, de ez egyelőre még nem megoldott.

A négynapos konferencián hat plenáris ülésen, négy workshopon és 700 poszteren mutatnak be olyan témákat, mint: bizonyítékok arról, hogy az élelmiszer reklámok hatására a gyermekek valóban többet esznek, egy oxigénszegény szobában végzett futás hogyan segít a súlycsökkentésben vagy azt, hogy a képzettség és az etnikai háttér valóban hajlamosít-e az elhízásra.