Csütörtökön kezdődik a Rákóczi téren a metróépítés

Csütörtökön a közműkiváltásokkal elindul a 4-es metró Rákóczi téri állomásának építése. A közlekedésben már márciusban és áprilisban is kell kisebb forgalomelterelésekkel és időszakos lezárásokkal számolni. Májusban kezdődik az állomás szerkezetének építése, ekkor lezárják a Rákóczi teret és megszűnik a parkolási lehetőség a tér körül. A metróbiztos jelentése az építkezés jelenlegi állásáról március végén a Fővárosi Közgyűlés elé kerül. A dokumentum részletezi azokat az adatokat, amelyeket Demszky Gábor főpolgármester a múlt héten hozott nyilvánosságra: a metró első szakaszának átadása egy évet biztosan csúszni fog és költsége a tervezett 233,5 milliárd forint helyett minimum 43 milliárd forinttal több lesz.

Március 22-től közműkiváltásokkal kezdődnek a munkák a Rákóczi téren. Emiatt a Nagykörút tér felőli oldalán időszakos forgalomterelésekre kell majd számítani. A tér két oldalán egy-egy sáv áll majd az autósok rendelkezésére, a parkolási lehetőség pedig fokozatosan megszűnik. Az előkészítés után májusban megindul az állomás szerkezetének építése, ekkor lezárják a Rákóczi teret és megszűnik a parkolási lehetőség a tér körül.

Március végén a Fővárosi Közgyűlés elé kerül Becker László metróbiztos jelentése az építkezés jelenlegi állásáról. A jelentés alapján hozta nyilvánosságra múlt héten Demszky Gábor főpolgármester: a metró első szakaszának átadása egy évet biztosan csúszni fog, 2009 helyett csak 2010 decemberétől szállíthat utasokat. Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes, Dancs Gábor közlekedési tanácsnok és Becker László metróbiztos szerda délutáni sajtóbeszélgetésén elhangzott: ez az időpont is csak akkor tartható, ha a Kálvin téri állomás a jövő hónapban megkapja a szükséges építési engedélyeket.

Az első, a Kelenföldi és a Keleti pályaudvar közötti szakasz költsége a 2005 januárjában tervezett 233,5 milliárd forint helyet 43,1 milliárd forinttal több lesz. Emellett a kapcsolódó felszíni beruházások 49,7 milliárd forinttal, a közelező tartalékképzés 28,1 milliárddal drágítják a beruházást.

A metró második, a Baross és a Bosnyák tér közötti szakasza a felszíni költségekkel együtt az előzetes kalkulációk szerint 131,2 milliárd forint lesz, a korábban becsült 96,5 milliárd helyett. 2010 helyett várhatóan 2012 végére készülhet el. A metróbiztos jelentése szerint a csúszás okai döntően tulajdonjogi viták az építési telkek körül, illetve az engedélyezési eljárások lassúsága. A költségeket az engedélyező hatóságok által előírt műszaki megoldások, illetve a forint-euró árfolyamának változása növelte. A tervezett ár feletti költségeket a fővárosban kell viselnia, mert a szerződés szerint abból nem vállal részt az állam.

A jelenleg érvényes szerződések szerint a 4-es metró 75 százalékát az Európai Beruházási Bank (EIB) hiteléből fizetné az állam, illetve a főváros. Tavaly decemberben kezdődtek a tárgyalások az Európai Unióval, hogy Magyarország a Kohéziós Alapból vissza nem térítendő kölcsönt kaphasson a metróépítéshez. A kormány és a főváros 250 millió szeretne, az eddigi tárgyalások szerint az összeg 100-250 millió euró között lehet. Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes elmondta: reményeik szerint legkésőbb nyárra befejeződnek a tárgyalások az Unióval és addigra kiderül, mennyi vissza nem térítendő támogatást ad Brüsszel a metróépítéshez, és mennyit kell hitelből fedezni.



Sporthírek






hirdet�s