Szabolcs-Szatmár-Bereg

2010.08.19. 12:06

Több autós ülhet át motorra

<p>Az Európai Unió ajánlásában már régóta olvasható egy olyan pont, melyet már több tagországban alkalmaznak, nálunk azonban ezt még nem vezette be a jogalkotó. A 125 köbcentis robogók „B” kategóriás jogosítvánnyal való vezetéséről van szó, mellyel kapcsolatban most úgy néz ki, talán megmozdult valami.</p>

Az egyik népszerű internetes portálon látható egy szavazás, mely szintén a kérdéssel foglalkozik. A válaszadók túlnyomó többsége azt szeretné, hogy lehessen nyolcadliteres gépeket nyúzni a „B”-s jogsival is. Sokan vannak azok is, akik ezt csak valamilyen korlátozással engedélyeznék: vagy két éves autós gyakorlathoz, vagy egy néhány órás tanfolyamhoz kötnék a B111-es kód jogsiba ütését. Természetesen olyanok is akadnak, bár igen kevesen, akik nem örülnének a „szabadságnak”.

De gondoljunk csak bele! Az ötvenes mocikkal eléggé körülményes közlekedni, hiszen ha 60 fölé gyorsul a tempó (ez leginkább Budapesten jellemző, de például Debrecenben is vannak 60-as szakaszok), akkor már csak föltartják a forgalmat, ez pedig veszélyes lehet, mert a sok kerülgetés, előzés közben könnyebben előfordulhat baleset.

A nagyobb hengerűrtartalom értelemszerűen nagyobb sebességet is jelent. Egy átlagos ötvenes robogó nagyjából 60-70 km/órás maximális sebességet érhet el, egy nyolcadliteres már a 90-et is tudja tartani. Ezzel a tempóval már nagyobb távokat is be lehet vállalni, ugyanakkor még nem akkora a sebesség, hogy azt egy tapasztalt autós vezető ne tudná megzabolázni. Sokan tartanak a motor súlyától is, de a kettő közt nincs jelentős különbség.

Autó helyett robogó?

Rengetegen az autó kiváltására használják a robogókat, így fontos szempont azok fogyasztása is. Az 50ccm-s motorok és a 125-ösök is nagyjából három litert esznek meg száz kilométerenként. Utóbbi azért fogyaszt körülbelül azonos mennyiségű naftát, mint a kisebb testvére, mert azzal szemben ez négyütemű, és ráadásul kevésbé erőlködik haladáskor.

Vannak, persze, szkeptikusok is, akik szerint már így is túl sok a robogó a városokban, és ha még több lenne belőlük, akkor a balesetekhez is sokkal többször kellene menniük a mentőknek, rendőröknek. Ez azonban nem feltétlenül igaz, hisz a 125-ösökkel már sokkal könnyebben föl lehet venni a forgalom ritmusát, így nem mozgó akadályok lennének.

További előnye lenne még, hogy ha többen ülnének át autóból robogóra, akkor csökkenne a városok forgalma, arról nem is beszélve, hogy parkolóhelyet is könnyebben találna az ember. Az állam is jól járna, hisz a rendszámköteles nyolcadlitereseket pont a hatósági jelzés miatt könnyebb lenne azonosítani, mondjuk egy gyorshajtás vagy bármi más esetén. Ezzel a ponttal pedig visszaértünk a kiinduláshoz, mely szerint az államnak is érdeke lenne a 125-ösök „B”-s jogsival való vezetésének engedélyezése.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!