Cseleznek a dohánygyártók – elmarad a drágulás?

Budapest – A gyártók betárazással védekeznek az adóemelés ellen.

Jövedéki adóemelések előtt jellemzően növekszik a cigaretta-adójegyek forgalma: a gyártók betáraznak a papírból, hogy a közteher növekedését követően sokáig tarthassák még az alacsonyabb árat.


Áprilistól emelkedik a jövedéki adó
A cigarettát terhelő jövedéki adó áprilistól 2,7 százalékkal emelkedik, majd szeptemberben ugyanekkora mértékben nő az adó. A megszorító csomag részeként tavaly szeptemberben már végrehajtottak egy 5,7 százalékos emelést.

Várhatóan így lesz ez az április elsejei jövedéki adóemeléskor is – ám ezt nem tehetik nyakló nélkül. A hatályos szabályok szerint ugyanis a gyártóknak nincs lehetőségük az adóemelés előtt korlátlanul bevásárolni az adójegyekből. Az utolsó hónapban már csak a közteherváltozást megelőző 45 nap átlagos forgalmát vehetik alapul a jegyigényléskor.


Úgy tudjuk, hogy a szabály módosítása napirendre került, ugyanis a törvény szellemisége világos, viszont egyszerűen kijátszható. A VPOP korábbi adatai szerint az adójegyforgalom a (jó előre meghirdetett) jövedéki adóemelkedést megelőző három-négy hónapban havi 10-15 százalékkal erősödik, vagyis a gyártók a szabályt megkerülve már jó előre készletet építenek, amellyel akár egy évig is alacsonyabban tarthatják a termékük árát.

Ez viszont kiszámíthatatlanná teszi a költségvetés számára a cigarettából befolyó jövedéki adót és keresztülhúzhatja a Pénzügyminisztérium számításait. A bevételnövekedés ugyan teljesül, de nem akkor, amikorra tervezik, ezért került a szabály módosítása napirendre.

Addig azonban várhatóan a gyártók-forgalmazók élnek a készletépítés „jogával”, és a mostani, áprilisi adóemelést követően is hosszú ideig még a jelenlegi áron kerülnek majd a kereskedőkhöz a cigarettamárkák.








hirdet�s