Cannes – Sikerfilmekkel zárult a verseny, vasárnap díjkiosztó

Cannes – Két sikerfilmmel zárult szombaton a 69. cannes-i fesztivál hivatalos versenyprogramja. Az Elemi ösztön holland rendezőjének, Paul Verhoevennek Elle című erotikus thrillerét Isabelle Huppert-rel a főszerepben és az Oscar-díjas iráni Aszgar Farhadi The Salesman című letisztult családi drámáját is a vasárnapi díjkiosztó nagy esélyesei közé sorolják a kritikusok.

“Perverz, vicces, óriási élvezet. Huppert és Verhoeven álomcsapat” – írta a brit The Guardian, amíg a francia L’Express szerint “a sokféle érzés, a frontális erőszak és a burleszk elképesztő palettáját” kínálja az Elle című alkotás.

Az Elemi ösztön 77 éves rendezőjének első francia filmje, amely a szexet és az erőszakot hangos nevetésre késztető humorral ötvözi, egy videojátékok gyártásával foglalkozó üzletasszonyról szól, akit egy este az otthonában megerőszakol egy álarcos férfi. A főszerepet alakító Isabelle Huppert száz filmmel a háta mögött visszatérő vendégnek számít Cannes-ban, ahol már kétszer is elnyerte a legjobb női alakítás díját, 1978-ban és 2001-ben, és a kritikusok szerint vasárnap este esélye lesz harmadik alkalommal is felmennie a színpadra.

A szombati másik és egyben utolsó versenyfilm Iránból érkezett. A Nader és Simin – Egy elválás története című Oscar-díjas film rendezője, Aszgar Farhadi másodszor kapott meghívást a cannes-i versenybe. A The Salesman egy színészpár szétesésének a története, miközben Arthur Miller Az ügynök halála című darabját próbálják a teheráni lakásukban, ahonnan kénytelennek kiköltözni az épületben tervezett munkálatok miatt. Egy barátjuk talál nekik egy új lakást, de nem mondja meg nekik, hogy a korábbi bérlő egy prostituált volt. A film főszerepeit Sahab Hosszeini és Taraneh Aliduszti alakítja.

A rendező felváltva mutatja a pár, illetve a próbák történetét, amely a főhősben rejlő ellentmondás megvilágítására szolgál. Emad empátiát és tiszteletet érez az általa megformált szereplő iránt, miközben a valós életben erőszakosan viselkedik.

A társadalmi és erkölcsi dráma fokozatosan fordul egy pszichológiai thrillerbe. A rendező korábbi filmjeihez hasonlóan az iráni középosztály családi konfliktusaiban realista és finom módon tárja fel a társadalmi és emberi viszonyokat.

Az Oscar-díjas rendező szerint elsősorban azt kívánta megmutatni, hogy a 44 éves főhőse miért gondolja elfogadottnak, hogy erőszakhoz folyamodjon.

“Úgy vélem, hogy az erőszakot az teszi veszélyessé, hogy jelenleg az egész világban szenvedünk tőle. Ez nemcsak Iránban probléma. Mindenhol a világon a legfőbb probléma az erőszak és főleg az, hogy az erőszakot legitimnek gondolják éppen azok, akik gyakorolják” – mondta a rendező a cannes-i bemutató előtti sajtótájékoztatón.

A zsűri vasárnap reggel ül össze egy titkos helyen Cannes-ban, hogy az esti díjkiosztó előtt meghozza a döntését.

A Toni Erdmann című német versenyfilm, Maren Ade vígjátéka vezette továbbra is szombaton valamennyi francia és külföldi lap pontozási listáját. Második helyen a Cannes-ban visszatérő vendégnek számító amerikai Jim Jarmusch költői filmje, a Paterson és Cristian Mungiunak az Érettségi című drámája áll, amely a román társadalmat eluraló korrupcióról és megalkuvásról szól.

A 63 éves amerikai rendező egyébként szombat délután ráérősen sétálgatott a cannes-i utcákon, ami arra utal: a szervezők arra kérték, ne utazzon haza a díjkiosztó előtt, mert díjra számíthat.

A zsűri kilenc tagja, köztük Nemes Jeles László, az Oscar-díjas Saul fia rendezője hét díjat oszt ki vasárnap este: az Arany Pálma mellett a Nagydíjat, a legjobb rendezés díját, a zsűri díját, a legjobb forgatókönyvnek járó díjat, valamint a legjobb női és férfi alakítás díját. Csak egy díjat adhatnak át megosztva, és egy film csak egy díjat kaphat.

– MTI –



Sporthírek