Cannes – Favorit a francia versenyfilm

Cannes, 2012. május 19., szombat (MTI) – A 22 versenyfilm mintegy negyedének bemutatása után eddig egyértelműen a francia versenyfilm, Jacques Audiard De Rouille et d’os (Rozsda és csont) című drámája számít a favoritnak a 65. cannes-i filmfesztivál fődíjára. Az Oscar-díjas Marion Cotillard főszereplésével készült filmet találta eddig a legjobbnak valamennyi filmes szaklap.

A csütörtöki díszbemutató végén a francia alkotógárdát negyedórán át állva ünnepelte a közönség. Ilyen hosszú ovációra Thierry Frémaux fesztiváligazgató szerint évtizedek óta nem volt példa Cannes-ban. A szerelmi melodrámát a héten kezdték el vetíteni a francia mozikban, ahol az első napon 120 ezren nézték meg. Ez kétszer annyi, mint ahányan Audiard előző filmjét, – a 2009-ben a zsűri Nagydíját elnyerő – A prófétát látták a bemutató napján.
Második helyen áll a Holdfény királyság. Wes Anderson hollywoodi sztárokat (Bill Murray, Bruce Willis, Edward Norton, Frances McDormand, Tilda Swinton) felvonultató komédiáját május 31-től játsszák a magyar mozikban.
A kritikusokat eddig az osztrák Ulrich Seidlnek az afrikai szexturizmusról szóló filmje, a Paradies: Liebe (Mennyország – szerelem) osztotta meg a leginkább. Miközben a francia Cahiers du Cinéma című szaklap nézhetetlennek találta a filmet, a szintén francia szaklap, a Positif az Arany Pálmát adná neki.
Megosztotta a tudósítókat a szombaton bemutatott román versenyfilm is. A 2007-ben a 4 hónap, 3 hét, 2 nap című drámával fődíjat nyert Cristian Mungiu harmadik filmjét (Dupa dealuri – A hegyeken túl) a sajtóvetítésen néhányan búgással, mások viszont hatalmas tapssal fogadták.
Az egy elzárt moldovai kolostorban játszódó dráma egy 2005-ös igaz történeten alapul, amikor is egy a zárdába bevonult barátnője után érkező fiatal skizofrén lány egy ördögűzési ceremónia után meghalt. Tatiana Niculescu újságíró két könyvet is írt az események és a két árvaházban felnőtt lány életének hátteréről, Mungiu ezek alapján készítette a filmet, amely a szigorú ortodox szabályok szerint élő női közösség mindennapjaira koncentrál. A 2 és félórás alkotás egyben a mai román társadalomról is kritikus képet rajzol fel. A halálig vezető folyamatot a novíciának állt barátnő szemszögéből dolgozza fel a film, anélkül hogy megnevezné a valódi bűnösöket.
A román új hullám stílusában hosszú snittekkel, kevés vágással és zene nélkül készült dráma a rendező szerint nem valláskritika és alapvetően nem is a nők kapcsolatáról, hanem a szeretet és közöny problematikájáról szól. “Arról, hogy az emberek mire képesek a szeretet nevében, és hogy nem gondolják át előre, hogy a választásaiknak milyen következményei lehetnek” – hangsúlyozta Mungiu a filmje sajtótájékoztatóján.
A rendező a román filmművészet válságáról is beszélt, amely szerinte nem függ össze a gazdasági válsággal és jóval azelőtt kezdődött. Elmondta, hogy a világban egyre népszerűbb román új hullám alkotásait hazájában gyakorlatilag senki nem nézi, mert Romániában csak amerikai kommersz filmeket vetítenek a mozikban. Míg pár évvel ezelőtt még az volt az alapvető gond, hogy nem voltak mozitermek, az azóta megnyílt mozikban a művészfilmeknek egyáltalán nincs közönsége, mert felnőtt egy generáció, amely a filmművészet ismeretének hiányában nem érti a filmeket és csak szórakozni jár moziba. Ez pedig szerinte oktatási probléma.
Ezenkívül az állami támogatás is jelentősen csökkent a román filmgyártásra, ezért a rendezők kénytelen külföldi koprodukciókban gondolkodni. Ezt pedig Mungiu azért nem kedveli, mert “mindegyik producer bele akar szólni abba, hogy milyen legyen a film”.
A szombati másik versenyfilm az ausztráliai születésű John Hillcoat véres amerikai gengszterfilmje, a Lawless (Törvényen kívüliek), amelynek forgatókönyvét Nick Cave írta. A főbb szerepeket az Indiana Jones-filmekből ismerős Shia LaBeouf mellett Tom Hardy, Gary Oldman, Mia Wasikowska, Jessica Chastain, Jason Clarke és Guy Pearce alakítják.

– MTI, Venczel Katalin –








hirdetés




hirdet�s