2009.03.05. 20:52
Ülésezett a miskolci közgyűlés
<p>Miskolc - Csütörtökön tartotta<br /> márciusi ülését a miskolci<br /> közgyűlés. Az eseményről<br /> élőben tudósítottunk!</p>
19.49: Fidesz-KDNP-"alap" -
aligha
A reagálásokból -
mindenekelőtt Szűcs Erika
miniszter, miskolci önkormányzati
képviselői szavai alapján - nem
nehéz arra következtetni, hogy aligha
születik meg a miskolci
Gazdaságiválság-kezelő
Pénzügyi Alap. (Az előterjesztők
hangsúlyozták: van már ilyen
kezdeményezés, a kereskedelmi és
iparkamarától, ahhoz kellene
csatlakozni.)
Az ugyancsak a Fidesz- és KDNP-frakció
közös javaslataként elővezetett
terv a Gazdasági Válságkezelő
Tanácsadó testületre akár
létre is jöhet. Indoklásában
Garamvölgyi Attila (KDNP)
és Lenártek
András (Fidesz) többek
között arról beszélt, hogy az
indulásként 500 milliósnak
szánt helyi (miskolci)
pénzügyi alap "kiváló
demonstráció" lehetne arra, hogy
bizonyítsa a kormánynak: Miskolc
komolyan gondolja a város gazdasági
életének segítését,
a munkahelyek megtartását, új
munkahelyek teremtését, és nemcsak
kormánysegítségre vár,
hanem maga is tesz a cél
érdekében.
A támogatást egy szakértői
testület ítélné oda,
megfelelő feltételekkel,
garanciákkal. A szándék minden
megszólalónak tetszett, de
aggályairól beszélt mások
mellett Kobold Tamás,
T. Asztalos Ildikó, és
Szűcs Erika is azt
hangsúlyozta: kár lenne lekötni 500
millió forintot a város
pénzéből, amikor számos
válságkezelő, országos alap
áll rendelkezésre több
tízmilliárd forint erejéig. Innen
kell eredményesen pályázni. A
miskolci közgyűlési
ülésen végéhez
közeledik a közérdekű
bejelentések sora, hogy azután
zárt ülésen tárgyalják
az erőművásárlással
kapcsolatos aktuális kérdéseket.
Ezt követi majd a szavazás a nap
során megtárgyalt javaslatokról.
Az eredményekre később
visszatérünk.
19.02: Miskolc nyerhet először a 20
milliárdból
Szűcs Erika miniszter
csütörtökön reggel "hozta" a
miskolci városvezetésnek azt a
lehetőséget, amely azt kínálja,
hogy a város egy 20 milliárdos alapból
részesüljön a DAM
bezárása miatti helyzet
kezelésére. Az említett
válságkezelő alap még
érintetlen, és a miskolci
városvezetésen múlik,mennyi idő
alatt "rakja össze" azt a projektet, amellyel sikerrel
pályázhat az iparterület
rendezésére,
fejlesztésére, az ott
működő több mint 70 cég (bő
kétezer dolgozóval!) közül azok
megsegítésére, amelyek
elfogadható programmal rendelkeznek.
A miniszter szerint az elmúlt
évek-évtizedek
szándékainak-terveinek
összerendezésével Miskolc olyan
lehetőséghez juthat, amilyenhez eddig nem.
Jó esetben akár egy hónapon
megszülethet a döntés a
támogatásról, amennyiben arra
érdemes tervet nyújt be a város a
miniszterelnöknek. A miniszter nem titkolta:
támogatja a projektet, amely például
vonatkozhat az iparterület
fejlesztésére, az energiarendszer
korszerűsítésére, az ingatlan
feltárására. Lehet támogatni a
létező vállalkozásokat, vagy
akár újakat.
Szűcs Erika szerint fontos megtudni,
hogy mi a szándéka a DAM
vezetésének, mert annak
függvényében lehet lépni.
17.20: Kassa-Miskolc turisztikai
tengely
Évente egyszer szerepel a
közgyűlés napirendjén
az előző esztendő idegenforgalmi
feladattervének
teljesítéséről
szóló beszámoló és
az új évre vonatkozó
turizmusmarketing-feladatok ismertetése.
Most jött el az ideje az ezévinek.
Fedor Vilmos alpolgármester az
írásos előterjesztéshez
fűzött szóbeli
kiegészítésben arról is
beszámolt, hogy Miskolc túl van
az első fordulóján annak a
pályázatnak, amellyel
világörökségi helyek
közötti túrák
támogatását szeretné
elnyerni. Ilyen még egyáltalán
nincs az országban, itt
Hollókő-Aggtelek-Tokaj-Hegyalja és a
Hortobágy között utaztatnák az
idegent.
Az alpolgármester szerint jó
eséllyel indul Miskolc a második
fordulón. Egy másik idegenforgalmi
projekt: Miskolc és Kassa
közös pályázata,
egyrészt egy közös imázsfilmre,
másrészt a két város
"kitáblázására" a
másikat propagálva. Azután: a
határt átlépve a mobiltelefon
turisztikai információval jelzi e
tényt.
És még egy: nem olcsó, de hasznos
lehet az a GPS-rendszer Miskolcon, amelynek
meghonosítása eredményeként
az idegent több nyelvű
tájékoztató
szolgálná a város turisztikai
nevezetességeinél a GPS-ből.
15.30: Fidesz: nincs válasz a
válságra
A költségvetés
vitájában, ahogy annak a
koreográfia szerint történnie kell,
az ellenzék bírálja a tervezetet,
a kormánypárt pedig védi azt.
(Utóbbi képviselői az anyagi
kényszerre helyezik a hangsúlyt, valamint
azokra a tételekre, amelyekre némileg
több pénz jut.) Az ellenzék
nevében mások mellett
Lenártek András (Fidesz)
mondta el gondolatait.
Így fogalmazott: "Látszólag
úgy tűnik, mindenre van pénz." Majd
hozzátette: de csak látszólag.
Ezek után arról szólt, szerinte
milyen anyagi helyzetben van Miskolc.
Felhívta a figyelmet arra, hogy az
előző évhez képest
összességében csak annyival nő
a bevétel, amennyivel több helyi
adót kíván beszedni a
város. (Márpedig a válság
hatásai kiszámíthatatlanok,
nehéz kalkulálni az adók
növekedésével.)
Emlékeztetett rá, hogy Miskolc
adósságállománya 32
milliárd forint (kamatok, valamint az
árfolyamveszteség
kalkulálása nélkül). Az
összeg nagyságához támpontot
ad, hogy a város ezévi
költségvetése 47
milliárd forint.
Lenártek András
kijelentette: "Semmilyen utat nem látunk, amely
a válság hatásainak
kiküszöböléséhez vezetne.
Nincs olyan intézkedéscsomag, ami a
válság nyomán
bekövetkező gazdasági és
szociális hatásokkal
foglalkozna.
Felidézte, hogy amikor februárban
javaslatot tett az ellenzék egy szociális
válságbizottság
felállítására, azt a
kormányoldal elutasította,
mondván: megvan erre az
intézményhálózat.
Lenártek András
hiányolja az önkormányzat
aktív szerepvállalását a
foglalkoztatás segítésében.
Kérte az erre vonatkozó
sürgősségi indítványuk
támogatását.
Hasonló értelemben fogalmazott
Garamvölgyi Attila (KDNP), aki
szerint nem néhány programra van
szükség, hanem alapos, átfogó
ntézkedésekre, amelyek - mint mondta
- hiányoznak
11.27: Szebeni Péter
felszólalásában ismertette a
szocialista frakció
álláspontját.
Ismertette azokat a feladatokat, amiket a
tervezési folyamatban szem előtt kell
tartani, úgy mint takarékossági
intézkedések, a foglalkoztatottak
felülvizsgálata, intézményi
bevételek felülvizsgálata.
Elmondta a 2009. évi
költségvetési törvény
helyi önkormányzatokra vonatkozó
rendelkezései révén egyebek
mellett a gyermekszegénység elleni
program keretében lehetővé
válik, hogy a gyermekek nyári
étkeztetése 1 hónap helyett 2-re
nő. Az ingyenes étkeztetés kiterjed
a rászoruló 6. osztályos
tanulókrais, nő a
többcélú kistérségi
társulások támogatása.
Továbbá: a
közszférában idén nem lesz
bérfejlesztés, a válság
miatt részben felfüggesztésre
került a közszféra 13. havi
jutattása is.
Ez utóbbi elmaradása 1,3 milliárd
forinttal csökkenti a
költségvetési főösszeget.
Csökkenést eredményez - 6,8
milliárd forintot - a Miskolci
Egészségügyi Központ nonprofit
kft.-vé alakulása (március
1-től), ugyanis mint ksg.vetési
intézmény, eddig kap a ksg.vetésen
keresztül támogatást. A MIK Zrt.
bérleményszolgáltatással
kapcsolatos bevételeinek és
kiadásainak beépülése 2
milliárd Ft-tal megnöveli a
költségvetés
főösszegét. A
bevételeket illetően ismertette:
- A költségvetési javaslat
44 milliárd 582,7 millió Ft
bevétellel és 2,4 milliárd Ft
bankhitel igénybevételével
számol.
− A
saját bevételeknél,
illetékeknél, helyi adóknál
összességében kb. 1,1
milliárd Ft-tal magasabb bevételt
tervezünk az előző évinél.
− A
fejlesztési nagy projektekhez
kapcsolódóan igénybe veszünk
a 2007-ben kibocsátott kötvény
forrásából 2,7 milliárd
Ft-ot, mint előző évi
pénzmaradványt, továbbá a
Miskolc-Diósgyőri Labdarúgó
és Atlétikai Stadion
rekonstrukciójához, illetve az Avasi
városőrség
működtetéséhez 2008.
végén kapott állami
támogatásból 300 millió Ft,
illetve 120 millió Ft
pénzmaradvány
igénybevétellel számolunk.
−
Forrásaink
kiegészítésére 200
millió Ft működési
célú hitel felvételével,
továbbá beruházásokhoz 2,2
milliárd Ft fejlesztési
célú banki hitel
felvételével számolunk.
Összességében a tavalyi
évinél 2,2 milliárd Ft-tal
kevesebb bankhitel igénybe vételét
tervezzük.
A kiadások pedig....A
költségvetési tervezet 2009.
évre összességében 46
milliárd 982,7 millió Ft
felhasználására tesz javaslatot -
tudatta Szebeni Péter -, mely közel 3,6
milliárd Ft-tal alacsonyabb az előző
év eredeti
előirányzatánál. A
korábban említett, mind bevételi,
mind kiadási oldalt érintő
változásokon túl a kiadási
oldalt érintő új elemek a
következők:
- 2009-től
alapvetően átalakul a szociális
segélyezési rendszer és ezzel
párhuzamosan a közcélú
foglalkoztatás rendszere is. Ennek
hatására a közcélú
foglalkoztatásnál közel 450
millió Ft-os növekmény jelentkezik.
- A kiadási
szint emelkedését eredményezte
ugyanakkor, hogy a gazdasági
válság okozta bizonytalanság
ellensúlyozására a helyi
adóbevételekkel
összefüggően 150 millió Ft
céltartalék
képzésére került sor,
valamint a felhalmozási kiadások
tervezett nagyságrendje is több mint 400
millió Ft-tal magasabb az előző
évinél.
- A
belépő új
létesítmények (pl. versenyuszoda),
az energia áremelések
kompenzálására
beépített fedezet, valamint az
élelmezési normaemelés is
növelték a kiadási szintet.
Elmondta az is, az intézményi
ktsg.vetésekben a feladatellátás
biztosításához jelentős az
önkormányzati
kiegészítés: 2009-ben 7,7
milliárd Ft-ot költ az
intézmények fenntartására
az önkormányzat saját
bevételeiből.
Ami a tartalékokat illeti:
összességében 330 millió Ft
szerepel a tervjavaslatban.Ebből az
általános tartalék
összege 150 millió Ft. A
céltartalékként
előirányzott 180 millió Ft-os
összegből a gazdasági
válság okozta bizonytalansággal
összefüggésben az esetleges
adóbevételek kiesésének
kompenzálására 150 millió
Ft-ot terveznek. Az
adósságszolgálattal kapcsolatos
kötelezettségek
teljesítésére pedig
összességében 1 milliárd
724,1 szerepel az előterjesztésben,
melyből a kamatfizetés összege 1
milliárd 465,3 millió Ft, a
hiteltörlesztés nagyságrendje 258,8
millió Ft.
- Az elmúlt napokban a sajtóban az
ellenzék részéről több
kritika érte a költségvetést,
leginkább azt vélelmezték, hogy
koncepciótlanság fedezhető fel az
előterjesztésben. Mégis fontos
megállapítani, hogy az ellenzéki
oldalról semmilyen strukturális
módosító indítvány
nem érkezett a
költségvetéshez. Nem
javasolták a bevételek és
kiadások áttervezését, csak
és kizárólag a kiadási
oldalon szereplő tételekhez adtak be
javaslatot - hangsúlyozta Szebeni Péter,
hozzátéve: ha van is javaslat, azok
megdöbbentők, nem támogathatók.
Elmondta: támogatják viszont a Fidesz
Békás tóval kapcsolatos, az SZDSZ
mentori hálózattal kapcsolatos, a
Környezetvédelmi és Energiaügyi
és az Ifjúsági,
Szociálpolitikai és Sport
Bizottság fejezeten belüli
átcsoportosításokkal kapcsolatos
módosító
indítványai.
10.47: Levél megy Gyurcsány
Ferencnek
Fél 11 előtt pár perccel
kezdődött meg a napirendi pontok
tárgyalása. (A legfajsúlyosabbal,
a költségvetésével.)Ami az
eddig eltelt időben történt,
arról részben beszámoltunk,
részben most adunk hírt. Fontos
információ: DAM-ügyben levél
megy Gyurcsány Ferencnek. Ezt,
ha jónak látják,
véleményezhetik a frakciók. De
akár rendkívüli
közgyűlési ülést is
összehívhatnak a levél
megfogalmazására, ez elől se
zárkózott el Káli
Sándor polgármester.
Kobold Tamás korábbi
polgármester (FME) a csökkenő
lakosságszámot, foglalkoztatást
kérte számon a
városvezetésen, szemére vetve azt
is, hogy rengeteg munkahelyet szüntetett meg az
önkormányzat.
Káli Sándor
reagálásában egyebek
között szólt a külső
körülményekről - a
válságról -, valamint
például arról, hogy az
oktatásban dolgozók száma
függ a gyerekekétől. De szólt
arról is, hogy a munkanélküliek
végzettsége nem felel meg a
munkaadói igényeknek.
Lenártek András (Fidesz)
szerint a DAM cégvezetésének
tudatos, fondorlatos manővere az
elbocsátás. Mint mondta:
részükről fel se merült
más alternatíva. A képviselő
úgy fogalmazott, hogy a kohászatot - a
teljes vertikumot - kell megmenteni, az elsődleges
szempont az újraindítás
feltételeinek megteremtése. A
dolgozókat ki kell menteni szorult
helyzetükből, együtt kell őket
tartani.Gyorsan kell lépni, hogy a DAM
területén levő cégek és
a beszállítók
elkerüljék a csődhelyzetet.
Ehhez azt javasolja Lenártek
András, hogy a testlüet forduljon
levélben a miniszterelnökhöz,
támogatást kérve a
válságtól különen
sújtott régiónak. (A
képviselő úgy ítélte
meg, hogy amikor Gyurcsány
Ferenc Miskolcon járt, "cikizte" a
DAM-ot, szembeállította
Kazincbarciával, és a
városvezetés ehhez aszisztált.)
Javaslata: hívjanak össze
renkívüli közgyűlést a
felterjesztés ügyében.
Káli Sándor
véleménye - szavai szerint - közel
áll az elhangzottakhoz, kivéve pár
"durva belemenést", de - tette hozzá -,
aki focizott valaha, tudja: van olyan, amikor az
ellenfél páros lábbal megy bele a
másikba. Mint mondta: két levél
megy: egy a DAM vezetésének, egy a
miszterelnöknek. Felajánlotta, hogy a
levelet egyeztetik a frakcióvezetőkkel,
illetve, ha igény van rá,
rendkívüli közgyűlési
ülést is összehívhat.
Tény - szögezte le -, hogy
Dunaújváros és
Diósgyőr érdekei teljesen
szembemennek egymással,és a
cégvezetés Diósgyőr
kárára oldja meg a
dunaújvárosi
munkaerőproblmákat. Ez pedig politikalag
megengedhetetlen - mondta. Kiegészítve
azzal, hogy egy magáncég ügyeibe
nehéz beleszólni.
10.02: Mit akar a
DAM-tulajdonos?
A napirendi pontok tárgyalása előtt
Káli Sándor
polgármester szólt a DAM-helyzetről.
Elmondta: újabb ülést tartott a
kohászati krízis munkacsoport. Egyebek
között egyetértettek abban, hogy a DAM
tulajdonosi körétől
elvárják: pontosan fogalmazza meg
szándékát, vagyis, hogy akarja-e
vagy sem újraindítani a termelést.
Elégtelennek tartják azt, hogy a tervek
szerint egy évre leállnak, és majd
azután... Egy évig nem tartható
egyben az elbocsátott gárda - mondta a
polgármester. Hozzátette:
személyesen járt több
követségen, és nem egy helyen
érdeklődést tapasztalt mind
megrendelői, mind tulajdonosi
pozícióra. Az is elhangzott, hogy
támogatást kért és arra
ígéretet kapott Szűcs Erika
minisztertől, hogy a szükséghelyzetet
kihasználva megszüntetik a terület
osztatlan közös tulajdonát, rendezik a
tulajdonviszonyokat.A polgármester úgy
ítéli meg, hogy Pelczné
dr. Gáll Ildikó (Fidesz)
pontosan fogalmazott, amikor arról
beszélt, hogy jelenleg egymással szemben
áll a tulajdonosi kör és a
város érdeke. Arról is
szólt a polgármester, hogy nehéz
helyzetbe kerülhetnek,
ellehetetlenülhetnek a területen
levő cégek (számos ilyen van),
amennyiben a DAM kiszáll az
energiaszolgáltatásból.
Káli Sándor
megismételte: egyértelmű
állásfoglalást vár(nak) a
DAM Kft. tulajdonosaitól, mert annak
függvényében tudják megtenni
a következő lépést.
9.44: Szmogriadó -
szmogriadó?
A napirendi javaslatok között szerepelt
Miskolc rendkívüli
levegőtisztaság-védelmi
intézkedési tervének
felülvizsgálata.
Magyarul: a szmogriadóterv
pontosítása, hiszen új,
uniós jogszabályokhoz kell alkalmazkodni.
Nem tárgyalja a
képviselőtestület, a
következő okból: Káli
Sándor polgármester elmondta: a
jövő nemzedéke
országgyűlési biztosa több
ponton kifogásolta a tervezetet, és azt
ajánlotta, hogy ebben a formában ne
tárgyalják, ne fogadják el. A
szavazás eredménye: a testület
hozzájárult, hogy a polgármester
vonja visza az előterjesztést.
9.36: Felvették a Fidesz-KDNP
javaslatát
Amint arról az
Észak-Magyarországban és a BOON-on
beszámoltunk, a miskolci
Fidesz-frakció és
KDNP-frakció előterjesztést
tesz (immár: tett) a nemrég
megkezdődött közgyűlési
ülésre, mégpedig a tárgyban,
hogy az önkormányzat hozzon létre
egy válságkezelő
tanácsadó testületet és egy
válságkezelő alapot
(indulásként 500 millió forintos
kerettel). A miskolci
képviselő-testület márciusi
ülése azzal kezdődött, hogy a
sürgősségi
előterjesztésekről szavaztak. A
fentebb említettet egyöntetűen
felvették az ülés
napirendjére. Mint ahogy a töbit is
(összesen 13 sürgősségi
előterjesztés volt), annak az egynek a
kivételével,amit Káli
Sándor polgármester
további egyeztetés céljábl
visszavont. (A Városgazda Kht-val
kötendő szerződés
szövegmódosítása.)
Napirendi |
javaslatok:
1. Javaslat a 2008. évi
önkormányzati
költségvetés
előirányzatainak
módosítására
Előterjesztő: Káli
Sándor polgármester
2. Javaslat az
önkormányzat 2009.
évi
költségvetésének
megállapítására,
a költségvetési
rendelet
megalkotására
Javaslat az élelmezési
nyersanyagköltség
megállapítására
Előterjesztő: Káli
Sándor polgármester
3. Javaslat a szociális
ellátásokról
és a
lakbértámogatás
helyi szabályairól
szóló 19/2003. (V. 12.)
sz. rendelet
módosítására
Előterjesztő: dr. Mokrai
Mihály alpolgármester
4. Javaslat az
önkormányzati
fenntartású
általános
iskolákba felvehető,
illetve átvehető
tanulók sajátos
helyzetének
megállapításáról
szóló rendelet
megalkotására
Előterjesztő: Fedor
Vilmos alpolgármester
5. Miskolc Megyei Jogú
Város települési
szilárd
hulladékkezelési
közszolgáltatásról
szóló rendelet
módosítására
és a
hulladékkezelési
közszolgáltatási
szerződés
jóváhagyására
Előterjesztő: Káli
Sándor polgármester
(Az előterjesztés
később kerül
kiküldésre.)
6. Javaslat a Belvárosi
Településrészi
Önkormányzat
létrehozására
Előterjesztő: Káli
Sándor polgármester
7. Javaslat Miskolc Megyei
Jogú Város
rendkívüli
levegőtisztaság-védelmi
intézkedési
tervének
felülvizsgálatára
Előterjesztő: Káli
Sándor polgármester
8. Javaslat Miskolc Megyei
Jogú Város
közoktatásának
feladatellátási,
intézményhálózat
működtetési és
fejlesztési tervének
2007-2013. évi
felülvizsgálatára
Előterjesztő: Fedor
Vilmos alpolgármester
10. Javaslat könyvtári
érdekeltségnövelő
pályázat
benyújtására
Előterjesztő: Fedor
Vilmos alpolgármester
11. Javaslat a MIK Zrt. 2009.
évi
ingatlangazdálkodási
tervére
Előterjesztő: Káli
Sándor polgármester
(Az előterjesztés
később kerül
kiküldésre.)
12. Javaslat a Miskolci
Operafesztivál Nonprofit Kft.
Alapító Okiratának
módosítására
Előterjesztő: Fedor
Vilmos alpolgármester
13. Javaslat magasabb vezetői
álláshelyekre
történő
pályázat
kiírására
Előterjesztő: Káli
Sándor polgármester
14. Javaslat a Miskolc Holding Zrt.
mint elismert vállalatcsoporttal
kapcsolatos tulajdonosi
döntésekre
Előterjesztő: Káli
Sándor polgármester
(Az előterjesztés
később kerül
kiküldésre.)
15. Beszámoló a
Miskolc Holding Zrt. által
lefolytatott helyben
központosított
közbeszerzéseiről
Előterjesztő: Káli
Sándor polgármester
16. Beszámoló
,,Miskolc városi
villamosvasút
fejlesztése” nagyprojekt
megvalósításáról
Előterjesztő: Káli
Sándor polgármester
17. Tájékoztató
a 2008. évre vonatkozó
idegenforgalmi feladatterv
teljesítéséről.
Javaslat a 2009. évre
vonatkozó turizmus-marketing
feladattervre
Előterjesztő: Fedor
Vilmos alpolgármester
18. Tájékoztató
az Állami
Számvevőszék –
az önkormányzat
gazdálkodási
rendszerének
ellenőrzése
tárgyú – 2008.
évi
vizsgálatáról
Előterjesztő: Káli
Sándor polgármester
ZÁRT ÜLÉS
19. Javaslat a Miskolci
Városi Könyvtár
igazgatója közalkalmazotti
jogviszonyának
felmentéssel
történő
megszüntetésére
Előterjesztő: Káli
Sándor polgármester
20. Javaslat fellebbezések
elbírálására
egyedi szociális
hatósági
ügyekben
Előterjesztő: Káli
Sándor polgármester
közgyűlés -
költségvetés, oktatás,
zöldnyíl
A miskolci
képviselő-testület
csütörtökön
ülésezik. A fontosabb napirendi
pontokról kérdeztük a
közgyűlési pártok
vezetőit, köztük a
költségvetésről is.