Helyi közélet

2009.03.05. 20:52

Ülésezett a miskolci közgyűlés

<p>Miskolc - Cs&#252;t&#246;rt&#246;k&#246;n tartotta<br /> m&#225;rciusi &#252;l&#233;s&#233;t a miskolci<br /> k&#246;zgy&#369;l&#233;s. Az esem&#233;nyr&#337;l<br /> &#233;l&#337;ben tud&#243;s&#237;tottunk!</p>

19.49: Fidesz-KDNP-"alap" -

aligha 

A reagálásokból -

mindenekelőtt Szűcs Erika

miniszter, miskolci önkormányzati

képviselői szavai alapján - nem

nehéz arra következtetni, hogy aligha

születik meg a miskolci

Gazdaságiválság-kezelő

Pénzügyi Alap. (Az előterjesztők

hangsúlyozták: van már ilyen

kezdeményezés, a kereskedelmi és

iparkamarától, ahhoz kellene

csatlakozni.)

Az ugyancsak a Fidesz- és KDNP-frakció

közös javaslataként elővezetett

terv a Gazdasági Válságkezelő

Tanácsadó testületre akár

létre is jöhet. Indoklásában

Garamvölgyi Attila (KDNP)

és Lenártek

András (Fidesz) többek

között arról beszélt, hogy az

indulásként 500 milliósnak

szánt helyi (miskolci)

pénzügyi alap "kiváló

demonstráció" lehetne arra, hogy

bizonyítsa a kormánynak: Miskolc

komolyan gondolja a város gazdasági

életének segítését,

a munkahelyek megtartását, új

munkahelyek teremtését, és nemcsak

kormánysegítségre vár,

hanem maga is tesz a cél

érdekében.

A támogatást egy szakértői

testület ítélné oda,

megfelelő feltételekkel,

garanciákkal. A szándék minden

megszólalónak tetszett, de

aggályairól beszélt mások

mellett Kobold Tamás,

T. Asztalos Ildikó, és

Szűcs Erika is azt

hangsúlyozta: kár lenne lekötni 500

millió forintot a város

pénzéből, amikor számos

válságkezelő, országos alap

áll rendelkezésre több

tízmilliárd forint erejéig. Innen

kell eredményesen pályázni. A

miskolci közgyűlési

ülésen végéhez

közeledik a közérdekű

bejelentések sora, hogy azután

zárt ülésen tárgyalják

az erőművásárlással

kapcsolatos aktuális kérdéseket.

Ezt követi majd a szavazás a nap

során megtárgyalt javaslatokról.

Az eredményekre később

visszatérünk.


19.02: Miskolc nyerhet először a 20

milliárdból 
Szűcs Erika miniszter

csütörtökön reggel "hozta" a

miskolci városvezetésnek azt a

lehetőséget, amely azt kínálja,

hogy a város egy 20 milliárdos alapból

részesüljön a DAM

bezárása miatti helyzet

kezelésére. Az említett

válságkezelő alap még

érintetlen, és a miskolci

városvezetésen múlik,mennyi idő

alatt "rakja össze" azt a projektet, amellyel sikerrel

pályázhat az iparterület

rendezésére,

fejlesztésére, az ott

működő több mint 70 cég (bő

kétezer dolgozóval!) közül azok

megsegítésére, amelyek

elfogadható programmal rendelkeznek.

A miniszter szerint az elmúlt

évek-évtizedek

szándékainak-terveinek

összerendezésével Miskolc olyan

lehetőséghez juthat, amilyenhez eddig nem.

Jó esetben akár egy hónapon

megszülethet a döntés a

támogatásról, amennyiben arra

érdemes tervet nyújt be a város a

miniszterelnöknek. A miniszter nem titkolta:

támogatja a projektet, amely például

vonatkozhat az iparterület

fejlesztésére, az energiarendszer

korszerűsítésére, az ingatlan

feltárására. Lehet támogatni a

létező vállalkozásokat, vagy

akár újakat.
Szűcs Erika szerint fontos megtudni,

hogy mi a szándéka a DAM

vezetésének, mert annak

függvényében lehet lépni. 


17.20: Kassa-Miskolc turisztikai

tengely 

Évente egyszer szerepel a

közgyűlés napirendjén

az előző esztendő idegenforgalmi

feladattervének

teljesítéséről

szóló beszámoló és

az új évre vonatkozó

turizmusmarketing-feladatok ismertetése.

Most jött el az ideje az ezévinek.

Fedor Vilmos alpolgármester az

írásos előterjesztéshez

fűzött szóbeli

kiegészítésben arról is

beszámolt, hogy Miskolc túl van

az első fordulóján annak a

pályázatnak, amellyel

világörökségi helyek

közötti túrák

támogatását szeretné

elnyerni. Ilyen még egyáltalán

nincs az országban, itt

Hollókő-Aggtelek-Tokaj-Hegyalja és a

Hortobágy között utaztatnák az

idegent.

Az alpolgármester szerint jó

eséllyel indul Miskolc a második

fordulón. Egy másik idegenforgalmi

projekt: Miskolc és Kassa

közös pályázata,

egyrészt egy közös imázsfilmre,

másrészt a két város

"kitáblázására" a

másikat propagálva. Azután: a

határt átlépve a mobiltelefon

turisztikai információval jelzi e

tényt.

És még egy: nem olcsó, de hasznos

lehet az a GPS-rendszer Miskolcon, amelynek

meghonosítása eredményeként

az idegent több nyelvű

tájékoztató

szolgálná a város turisztikai

nevezetességeinél a GPS-ből. 


15.30: Fidesz: nincs válasz a

válságra 

A költségvetés

vitájában, ahogy annak a

koreográfia szerint történnie kell,

az ellenzék bírálja a tervezetet,

a kormánypárt pedig védi azt.

(Utóbbi képviselői az anyagi

kényszerre helyezik a hangsúlyt, valamint

azokra a tételekre, amelyekre némileg

több pénz jut.) Az ellenzék

nevében mások mellett

Lenártek András (Fidesz)

mondta el gondolatait.

Így fogalmazott: "Látszólag

úgy tűnik, mindenre van pénz." Majd

hozzátette: de csak látszólag.

Ezek után arról szólt, szerinte

milyen anyagi helyzetben van Miskolc.

Felhívta a figyelmet arra, hogy az

előző évhez képest

összességében csak annyival nő

a bevétel, amennyivel több helyi

adót kíván beszedni a

város. (Márpedig a válság

hatásai kiszámíthatatlanok,

nehéz kalkulálni az adók

növekedésével.)

Emlékeztetett rá, hogy Miskolc

adósságállománya 32

milliárd forint (kamatok, valamint az

árfolyamveszteség

kalkulálása nélkül). Az

összeg nagyságához támpontot

ad, hogy a város ezévi

költségvetése 47

milliárd forint.

Lenártek András

kijelentette: "Semmilyen utat nem látunk, amely

a válság hatásainak

kiküszöböléséhez vezetne.

Nincs olyan intézkedéscsomag, ami a

válság nyomán

bekövetkező gazdasági és

szociális hatásokkal

foglalkozna. 

Felidézte, hogy amikor februárban

javaslatot tett az ellenzék egy szociális

válságbizottság

felállítására, azt a

kormányoldal elutasította,

mondván: megvan erre az

intézményhálózat.

Lenártek András

hiányolja az önkormányzat

aktív szerepvállalását a

foglalkoztatás segítésében.

Kérte az erre vonatkozó

sürgősségi indítványuk

támogatását.

Hasonló értelemben fogalmazott

Garamvölgyi Attila (KDNP), aki

szerint nem néhány programra van

szükség, hanem alapos, átfogó

ntézkedésekre, amelyek - mint mondta

- hiányoznak 


11.27: Szebeni Péter

felszólalásában ismertette a

szocialista frakció

álláspontját.

Ismertette azokat a feladatokat, amiket a

tervezési folyamatban szem előtt kell

tartani, úgy mint takarékossági

intézkedések, a foglalkoztatottak

felülvizsgálata, intézményi

bevételek felülvizsgálata.

Elmondta a 2009. évi

költségvetési törvény

helyi önkormányzatokra vonatkozó

rendelkezései révén egyebek

mellett a gyermekszegénység elleni

program keretében lehetővé

válik, hogy a gyermekek nyári

étkeztetése 1 hónap helyett 2-re

nő. Az ingyenes étkeztetés kiterjed

a rászoruló 6. osztályos

tanulókrais, nő a

többcélú kistérségi

társulások támogatása.

Továbbá: a

közszférában idén nem lesz

bérfejlesztés, a válság

miatt részben felfüggesztésre

került a közszféra 13. havi

jutattása is.

Ez utóbbi elmaradása 1,3 milliárd

forinttal csökkenti a

költségvetési főösszeget.

Csökkenést eredményez - 6,8

milliárd forintot - a Miskolci

Egészségügyi Központ nonprofit

kft.-vé alakulása (március

1-től), ugyanis mint ksg.vetési

intézmény, eddig kap a ksg.vetésen

keresztül támogatást. A MIK Zrt.

bérleményszolgáltatással

kapcsolatos bevételeinek és

kiadásainak beépülése 2

milliárd Ft-tal megnöveli a

költségvetés

főösszegét. A

bevételeket illetően ismertette:
- A költségvetési javaslat

44 milliárd 582,7 millió Ft

bevétellel és 2,4 milliárd Ft

bankhitel igénybevételével

számol.

−       A

saját bevételeknél,

illetékeknél, helyi adóknál

összességében kb. 1,1

milliárd Ft-tal magasabb bevételt

tervezünk az előző évinél.

−       A

fejlesztési nagy projektekhez

kapcsolódóan igénybe veszünk

a 2007-ben kibocsátott kötvény

forrásából 2,7 milliárd

Ft-ot, mint előző évi

pénzmaradványt, továbbá a

Miskolc-Diósgyőri Labdarúgó

és Atlétikai Stadion

rekonstrukciójához, illetve az Avasi

városőrség

működtetéséhez 2008.

végén kapott állami

támogatásból 300 millió Ft,

illetve 120 millió Ft

pénzmaradvány

igénybevétellel számolunk.

−      

Forrásaink

kiegészítésére 200

millió Ft működési

célú hitel felvételével,

továbbá beruházásokhoz 2,2

milliárd Ft fejlesztési

célú banki hitel

felvételével számolunk.

Összességében a tavalyi

évinél 2,2 milliárd Ft-tal

kevesebb bankhitel igénybe vételét

tervezzük. 

A kiadások pedig....A

költségvetési tervezet 2009.

évre összességében 46

milliárd 982,7 millió Ft

felhasználására tesz javaslatot -

tudatta Szebeni Péter -, mely közel 3,6

milliárd Ft-tal alacsonyabb az előző

év eredeti

előirányzatánál. A

korábban említett, mind bevételi,

mind kiadási oldalt érintő

változásokon túl a kiadási

oldalt érintő új elemek a

következők:

-       2009-től

alapvetően átalakul a szociális

segélyezési rendszer és ezzel

párhuzamosan a közcélú

foglalkoztatás rendszere is. Ennek

hatására a közcélú

foglalkoztatásnál közel 450

millió Ft-os növekmény jelentkezik.

-       A kiadási

szint emelkedését eredményezte

ugyanakkor, hogy a gazdasági

válság okozta bizonytalanság

ellensúlyozására a helyi

adóbevételekkel

összefüggően 150 millió Ft

céltartalék

képzésére került sor,

valamint a felhalmozási kiadások

tervezett nagyságrendje is több mint 400

millió Ft-tal magasabb az előző

évinél.

-       A

belépő új

létesítmények (pl. versenyuszoda),

az energia áremelések

kompenzálására

beépített fedezet, valamint az

élelmezési normaemelés is

növelték a kiadási szintet.

Elmondta az is, az intézményi

ktsg.vetésekben a feladatellátás

biztosításához jelentős az

önkormányzati

kiegészítés: 2009-ben 7,7

milliárd Ft-ot költ az

intézmények fenntartására

az önkormányzat saját

bevételeiből.

Ami a tartalékokat illeti:

összességében 330 millió Ft

szerepel a tervjavaslatban.Ebből az

általános tartalék

összege  150 millió Ft. A

céltartalékként

előirányzott 180 millió Ft-os

összegből a gazdasági

válság okozta bizonytalansággal

összefüggésben az esetleges

adóbevételek kiesésének

kompenzálására 150 millió

Ft-ot terveznek. Az

adósságszolgálattal kapcsolatos

kötelezettségek

teljesítésére pedig

összességében 1 milliárd

724,1 szerepel az előterjesztésben,

melyből a kamatfizetés összege 1

milliárd 465,3 millió Ft, a

hiteltörlesztés nagyságrendje 258,8

millió Ft.

- Az elmúlt napokban a sajtóban az

ellenzék részéről több

kritika érte a költségvetést,

leginkább azt vélelmezték, hogy

koncepciótlanság fedezhető fel az

előterjesztésben. Mégis fontos

megállapítani, hogy az ellenzéki

oldalról semmilyen strukturális

módosító indítvány

nem érkezett a

költségvetéshez. Nem

javasolták a bevételek és

kiadások áttervezését, csak

és kizárólag a kiadási

oldalon szereplő tételekhez adtak be

javaslatot - hangsúlyozta Szebeni Péter,

hozzátéve: ha van is javaslat, azok

megdöbbentők, nem támogathatók.

Elmondta: támogatják viszont a Fidesz

Békás tóval kapcsolatos, az SZDSZ

mentori hálózattal kapcsolatos, a

Környezetvédelmi és Energiaügyi

és az Ifjúsági,

Szociálpolitikai és Sport

Bizottság fejezeten belüli

átcsoportosításokkal kapcsolatos

módosító

indítványai.


10.47: Levél megy Gyurcsány

Ferencnek 

Fél 11 előtt pár perccel

kezdődött meg a napirendi pontok

tárgyalása. (A legfajsúlyosabbal,

a költségvetésével.)Ami az

eddig eltelt időben történt,

arról részben beszámoltunk,

részben most adunk hírt. Fontos

információ: DAM-ügyben levél

megy Gyurcsány Ferencnek. Ezt,

ha jónak látják,

véleményezhetik a frakciók. De

akár rendkívüli

közgyűlési ülést is

összehívhatnak a levél

megfogalmazására, ez elől se

zárkózott el Káli

Sándor polgármester. 

Kobold Tamás korábbi

polgármester (FME) a csökkenő

lakosságszámot, foglalkoztatást

kérte számon a

városvezetésen, szemére vetve azt

is, hogy rengeteg munkahelyet szüntetett meg az

önkormányzat.

Káli Sándor

reagálásában egyebek

között szólt a külső

körülményekről - a

válságról -, valamint

például arról, hogy az

oktatásban dolgozók száma

függ a gyerekekétől. De szólt

arról is, hogy a munkanélküliek

végzettsége nem felel meg a

munkaadói igényeknek. 

Lenártek András (Fidesz)

szerint a DAM cégvezetésének

tudatos, fondorlatos manővere az

elbocsátás. Mint mondta:

részükről fel se merült

más alternatíva. A képviselő

úgy fogalmazott, hogy a kohászatot - a

teljes vertikumot - kell megmenteni, az elsődleges

szempont az újraindítás

feltételeinek megteremtése. A

dolgozókat ki kell menteni szorult

helyzetükből, együtt kell őket

tartani.Gyorsan kell lépni, hogy a DAM

területén levő cégek és

a beszállítók

elkerüljék a csődhelyzetet.

Ehhez azt javasolja Lenártek

András, hogy a testlüet forduljon

levélben a miniszterelnökhöz,

támogatást kérve a

válságtól különen

sújtott régiónak. (A

képviselő úgy ítélte

meg, hogy amikor Gyurcsány

Ferenc Miskolcon járt, "cikizte" a

DAM-ot, szembeállította

Kazincbarciával, és a

városvezetés ehhez aszisztált.)

Javaslata: hívjanak össze

renkívüli közgyűlést a

felterjesztés ügyében.

Káli Sándor

véleménye - szavai szerint - közel

áll az elhangzottakhoz, kivéve pár

"durva belemenést", de - tette hozzá -,

aki focizott valaha, tudja: van olyan, amikor az

ellenfél páros lábbal megy bele a

másikba. Mint mondta: két levél

megy: egy a DAM vezetésének, egy a

miszterelnöknek. Felajánlotta, hogy a

levelet egyeztetik a frakcióvezetőkkel,

illetve, ha igény van rá,

rendkívüli közgyűlési

ülést is összehívhat.

Tény - szögezte le -, hogy

Dunaújváros és

Diósgyőr érdekei teljesen

szembemennek egymással,és a

cégvezetés Diósgyőr

kárára oldja meg a

dunaújvárosi

munkaerőproblmákat. Ez pedig politikalag

megengedhetetlen - mondta. Kiegészítve

azzal, hogy egy magáncég ügyeibe

nehéz beleszólni.  


10.02: Mit akar a

DAM-tulajdonos? 

A napirendi pontok tárgyalása előtt

Káli Sándor

polgármester szólt a DAM-helyzetről.

Elmondta: újabb ülést tartott a

kohászati krízis munkacsoport. Egyebek

között egyetértettek abban, hogy a DAM

tulajdonosi körétől

elvárják: pontosan fogalmazza meg

szándékát, vagyis, hogy akarja-e

vagy sem újraindítani a termelést.

Elégtelennek tartják azt, hogy a tervek

szerint egy évre leállnak, és majd

azután... Egy évig nem tartható

egyben az elbocsátott gárda - mondta a

polgármester. Hozzátette:

személyesen járt több

követségen, és nem egy helyen

érdeklődést tapasztalt mind

megrendelői, mind tulajdonosi

pozícióra. Az is elhangzott, hogy

támogatást kért és arra

ígéretet kapott Szűcs Erika

minisztertől, hogy a szükséghelyzetet

kihasználva megszüntetik a terület

osztatlan közös tulajdonát, rendezik a

tulajdonviszonyokat.A polgármester úgy

ítéli meg, hogy Pelczné

dr. Gáll Ildikó (Fidesz)

pontosan fogalmazott, amikor arról

beszélt, hogy jelenleg egymással szemben

áll a tulajdonosi kör és a

város érdeke. Arról is

szólt a polgármester, hogy nehéz

helyzetbe kerülhetnek,

ellehetetlenülhetnek a területen

levő cégek (számos ilyen van),

amennyiben a DAM kiszáll az

energiaszolgáltatásból.

Káli Sándor

megismételte: egyértelmű

állásfoglalást vár(nak) a

DAM Kft. tulajdonosaitól, mert annak

függvényében tudják megtenni

a következő lépést.


9.44: Szmogriadó -

szmogriadó? 

A napirendi javaslatok között szerepelt

Miskolc rendkívüli

levegőtisztaság-védelmi

intézkedési tervének

felülvizsgálata.

Magyarul: a szmogriadóterv

pontosítása, hiszen új,

uniós jogszabályokhoz kell alkalmazkodni.

Nem tárgyalja a

képviselőtestület, a

következő okból: Káli

Sándor polgármester elmondta: a

jövő nemzedéke

országgyűlési biztosa több

ponton kifogásolta a tervezetet, és azt

ajánlotta, hogy ebben a formában ne

tárgyalják, ne fogadják el. A

szavazás eredménye: a testület

hozzájárult, hogy a polgármester

vonja visza az előterjesztést.


9.36: Felvették a Fidesz-KDNP

javaslatát 

Amint arról az

Észak-Magyarországban és a BOON-on

beszámoltunk, a miskolci

Fidesz-frakció és

KDNP-frakció előterjesztést

tesz (immár: tett) a nemrég

megkezdődött közgyűlési

ülésre, mégpedig a tárgyban,

hogy az önkormányzat hozzon létre

egy válságkezelő

tanácsadó testületet és egy

válságkezelő alapot

(indulásként 500 millió forintos

kerettel). A miskolci

képviselő-testület márciusi

ülése azzal kezdődött, hogy a

sürgősségi

előterjesztésekről szavaztak. A

fentebb említettet egyöntetűen

felvették az ülés

napirendjére. Mint ahogy a töbit is

(összesen 13 sürgősségi

előterjesztés volt), annak az egynek a

kivételével,amit Káli

Sándor polgármester

további egyeztetés céljábl

visszavont. (A Városgazda Kht-val

kötendő szerződés

szövegmódosítása.)


Napirendi

javaslatok:

1. Javaslat a 2008. évi

önkormányzati

költségvetés

előirányzatainak

módosítására
Előterjesztő: Káli

Sándor polgármester

2. Javaslat az

önkormányzat 2009.

évi

költségvetésének

megállapítására,

a költségvetési

rendelet

megalkotására

Javaslat az élelmezési

nyersanyagköltség

megállapítására
Előterjesztő: Káli

Sándor polgármester

3. Javaslat a szociális

ellátásokról

és a

lakbértámogatás

helyi szabályairól

szóló 19/2003. (V. 12.)

sz. rendelet

módosítására
Előterjesztő: dr. Mokrai

Mihály alpolgármester

4. Javaslat az

önkormányzati

fenntartású

általános

iskolákba felvehető,

illetve átvehető

tanulók sajátos

helyzetének

megállapításáról

szóló rendelet

megalkotására
Előterjesztő: Fedor

Vilmos alpolgármester

5. Miskolc Megyei Jogú

Város települési

szilárd

hulladékkezelési

közszolgáltatásról

szóló rendelet

módosítására

és a

hulladékkezelési

közszolgáltatási

szerződés

jóváhagyására
Előterjesztő: Káli

Sándor polgármester

(Az előterjesztés

később kerül

kiküldésre.)

6. Javaslat a Belvárosi

Településrészi

Önkormányzat

létrehozására
Előterjesztő: Káli

Sándor polgármester

7. Javaslat Miskolc Megyei

Jogú Város

rendkívüli

levegőtisztaság-védelmi

intézkedési

tervének

felülvizsgálatára
Előterjesztő: Káli

Sándor polgármester

8. Javaslat Miskolc Megyei

Jogú Város

közoktatásának

feladatellátási,

intézményhálózat

működtetési és

fejlesztési tervének

2007-2013. évi

felülvizsgálatára
Előterjesztő: Fedor

Vilmos alpolgármester

10. Javaslat könyvtári

érdekeltségnövelő

pályázat

benyújtására
Előterjesztő: Fedor

Vilmos alpolgármester

11. Javaslat a MIK Zrt. 2009.

évi

ingatlangazdálkodási

tervére
Előterjesztő: Káli

Sándor polgármester

(Az előterjesztés

később kerül

kiküldésre.)

12. Javaslat a Miskolci

Operafesztivál Nonprofit Kft.

Alapító Okiratának

módosítására
Előterjesztő: Fedor

Vilmos alpolgármester

13. Javaslat magasabb vezetői

álláshelyekre

történő

pályázat

kiírására
Előterjesztő: Káli

Sándor polgármester

14. Javaslat a Miskolc Holding Zrt.

mint elismert vállalatcsoporttal

kapcsolatos tulajdonosi

döntésekre
Előterjesztő: Káli

Sándor polgármester

(Az előterjesztés

később kerül

kiküldésre.)

15. Beszámoló a

Miskolc Holding Zrt. által

lefolytatott helyben

központosított

közbeszerzéseiről
Előterjesztő: Káli

Sándor polgármester

16. Beszámoló

,,Miskolc városi

villamosvasút

fejlesztése” nagyprojekt

megvalósításáról
Előterjesztő: Káli

Sándor polgármester

17. Tájékoztató

a 2008. évre vonatkozó

idegenforgalmi feladatterv

teljesítéséről.

Javaslat a 2009. évre

vonatkozó turizmus-marketing

feladattervre
Előterjesztő: Fedor

Vilmos alpolgármester

18. Tájékoztató

az Állami

Számvevőszék –

az önkormányzat

gazdálkodási

rendszerének

ellenőrzése

tárgyú – 2008.

évi

vizsgálatáról
Előterjesztő: Káli

Sándor polgármester

ZÁRT ÜLÉS

19. Javaslat a Miskolci

Városi Könyvtár

igazgatója közalkalmazotti

jogviszonyának

felmentéssel

történő

megszüntetésére
Előterjesztő: Káli

Sándor polgármester

20. Javaslat fellebbezések

elbírálására

egyedi szociális

hatósági

ügyekben
Előterjesztő: Káli

Sándor polgármester

Kapcsolódó cikk:

közgyűlés -

költségvetés, oktatás,

zöldnyíl
A miskolci

képviselő-testület

csütörtökön

ülésezik. A fontosabb napirendi

pontokról kérdeztük a

közgyűlési pártok

vezetőit, köztük a

költségvetésről is.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában