2009.09.10. 08:58
(Magas)feszültség a MÁV-nál
<p>Miskolc - A vasúti magasfeszültségű<br /> vezeték mágneses hatását<br /> gyanítják a vasutasok rákos<br /> elhalálozása mögött.<br /> „Maszek” adatgyűjtés alapján<br /> másfél év alatt 19<br /> kollégát vesztettek el,<br /> közülük 10 rákban halt meg.</p>
Az a személyes tapasztalat gondolkodtatott el,
hogy az utóbbi időben egyre több,
viszonylag fiatal kolléga
temetésén vettem részt –
meséli Cseh Béla
Zoltán, a Vasúti
Dolgozók Szabad Szakszervezetének
(VDSzSz) miskolci területi
vezető ügyvivője. –
Gondoltam, utánanézek, milyen
betegségben is hunytak el, s pontosan
hányan. Saját „maszek”
adatgyűjtésem alapján az
elmúlt másfél évben 19
kollégát vesztettünk el,
közülük 10 rákban halt meg, s
valamennyien a nagyfeszültségű
vezetékek alatti munkát végeztek.
Szakeszervezeti kollégáimmal
kértük a MÁV-ot, hogy
adjanak kimutatást, kik azok a
kollégák, akik az elmúlt
években nyugdíjba vonultak, és hol
találhatók meg. A korkedvezményes
nyugdíjazás a
kocsirendezőkre terjed ki, illetve
kértük
kocsivizsgálókra is
vonatkozóan. Véleményünk
szerint ez az a két munkakör, melyben
dolgozók a 12 órás
szolgálatok nagy részét
magasfeszültség alatt töltik.
Ezt személyiségi jogokra hivatkozva
megtagadták tőlünk. Személyes
kérdezősködés alapján
annyit tudtunk meg, hogy akik 55 éves korukban
korkedvezménnyel elmentek, azok 60
százaléka nem érte meg a 60.
évet. Ez volt az a korosztály, amelyik a
miskolci vasútvonal 70-es években
villamosítása idején kezdte a
pályáját, vagyis 30-35 éves
munkaviszonya alatt 12 órás
műszakokat húzott le a szabadban.
Vizsgálatot
kértek
Ezek a számok olyannyira riasztólag
hatottak, hogy a VDSzSz Szolidaritás
írásban fordult az
egészségügyi miniszterhez:
végeztessen átfogó
kivizsgálást a
magasfeszültség mágneses
hatását illetően: van-e,
lehet-e köze a kocsirendezők és
kocsivizsgálók nagyarányú
rákos megbetegedéséhez, illetve
elhalálozásához. A levélre
eddig válasz nem érkezett.
Mi a
céljuk?
Mit szeretnének elérni azzal, ha
beigazolódna az a feltevés? Cseh
Béla Zoltán szerint
eredmény volna, ha a 2-3 évente
kötelező időszakos orvosi
vizsgálatot rákszűrésekkel is
kiegészítenék, hogy még
idejében felfedezhető, kezelhető
legyen az elváltozás, illetve az
érintetteket
táplálékkiegészítőkkel
védenék a káros hatások
ellen. Kollégája, Kotta
István pályavasúti
ügyvivő ezzel szemben
egyértelműen azt reméli, hogy ha
megállapítják a fokozott
egészségügyi kockázatot, azt
veszélyességi pótlékkal
ellentételeznék, és ezen
munkaköri családok a
rekreációs programban kiemelt figyelemmel
vennének részt.
És a |
füstölés?
Felvetettük azt is: lapunk (az
Észak-Magyarország)
Rákgyógyász
sorozatából kiderült,
hogy a leggyakoribb
ráktípusoknál
elsőrendű szerepet játszik
a kiváltó okok
között a
dohányzás, de szinte
mindegyik típusánál
fokozza az egyéb
károsító
tényezők hatását.
Ugyanis
foglalkozás-egészségügyi
orvosuk egy másik
médiumnak azt nyilatkozta, hogy igen
nagyarányú a
dohányzás a vasúti
dolgozók körében.
Cseh Béla
Zoltán válasza erre
az volt: többek között ennek
megállapítását
is várják a remélt
vizsgálattól.
Dr. |
Ésik Olga onkológus
professzor:"Magyarországon az emberek
40 százaléka valamilyen
rákos megbetegedés
következtében hal meg,
döntően az 50-es, 60-as
éveiben. A megfigyelés
azonban mindenképpen figyelmet
érdemel, de az okokat komplex
módon érdemes
vizsgálni, amibe beletartozik az
életvitel, a
dohányzás, a
táplákozás, s
az is, ki mikor fordul a bajával
orvoshoz."
Ártalmak
Nehéz elfogadni, s az ember
önkéntelenül is az okok
után kutat. Így volt ezzel a
szakszervezeti vezető is, aki gyanítja:
kollégái halálos
betegségének
kialakulásában a
magasfeszültség mágneses
hatásának meghatározó
aszerepe. Szalóczi Katalin
jegyzete