Frissítve:

Bringás KRESZ: mit lehet és mit nem kerékpáron ülve?

Archív felvétel Fotó: Racskó Tibor Archív felvétel Fotó: Racskó Tibor
Nyíregyháza – Az időjárás enyhülésével egyre több kerékpáros pattan nyeregbe, s közlekedik főútvonalon éppúgy, mint a forgalmas belvárosi területen. Érdemes tehát feleleveníteni a rájuk vonatkozó KRESZ-t.

hiba beküldése

A járdán a mozgáskorlátozott személy (illetve az őt szállító jármű vezetője), a betegszállító gépjármű, a kerékpár, a kétkerekű segédmotoros kerékpár és a kétkerekű motorkerékpár akkor is megállhat, ha a megállást jelzőtábla vagy útburkolati jel nem engedi meg.

A gyalog- és kerékpárúton a biciklis a gyalogosokat nem akadályozhatja, nem veszélyeztetheti. Ha az út mellett, annak vonalvezetését követve kerékpárutat jelöltek ki, a bicikliseknek ott kell közlekedni! Ha az „Egyirányú forgalmi út” jelzőtábla alatt kiegészítő táblán autóbuszt és kerékpárt mutató ábra jelenik meg, akkor az autóbuszok és kerékpárok a megjelölt iránnyal szemben is közlekedhetnek.

Ha a járművek útkereszteződésben, útszűkületben, szintbeli vasúti átjárónál vagy egyéb forgalmi okból megállnak, motorkerékpárral, illetve segédmotoros kerékpárral az álló járművek mellett, vagy azok között, kerékpárral az úttest szélén, az álló járművek mellett jobbról szabad előrehaladni. Ez csak akkor lehetséges, ha elég a hely, és az irányváltoztatási szándékot jelző járműveket nem akadályozzák a kétkerekűek.

Kerékpárral lakott területen kívül, a főútvonalról balra bekanyarodni vagy megfordulni tilos, ilyenkor le kell szállni és a biciklit tolva — a gyalogosok közlekedésére vonatkozó szabályok szerint — kell az úttesten átmenni. Ugyancsak tilos biciklivel a kerékpárútról a vele párhuzamos útra balra bekanyarodni. Itt is le kell szállni és gyalogosan átkelni az úton.

Kétkerekű kerékpáron csak 16. életévét betöltött személy szállíthat 10 évnél nem idősebb utast pótülésen. Kettőnél több kerekű kerékpáron pedig csak 17. életévét betöltött személy szállíthat a kerékpárt nem hajtó utast.

Hol tilos kerékpározni?

Tilos kerékpározni autópályán és az „autóút” táblával jelölt autóúton, továbbá ott, ahol ezt tábla tiltja:
Kerékpárral behajtani tilos
Mindkét irányból behajtani tilos
Behajtani tilos

Egyirányú utcába értelemszerűen tilos a forgalommal ellenkező irányból behajtani kerékpárral is, kivéve, ha kerékpárt jelző kiegészítő tábla ezt megengedi. Ez utóbbi esetben szigorúan az úttest jobb oldalán kell haladni kerékpárral, ha van felfestett kerékpársáv, akkor ott.

A 2010-es KRESZ-módosítás csak minimális változást hozott az egyirányú utcákra vonatkozóan. A téves sajtóhírekkel ellentétben továbbra is csak akkor szabad szemből behajtani, ha a kiegészítő tábla ezt megengedi!

Nagyon fontos, hogy ha nincs kiegészítő tábla, ne hajtsunk be az egyirányú utcába forgalommal szemben! A keresztező utcákban közlekedők ugyanis nem számítanak a kerékpárosokra!

Buszsávban
Gyalogúton
Gyalogos zónában

Amennyiben egyéb tábla ezt nem engedélyezi, akkor gyalogos zónában tilos kerékpározni. Ha a kiegészítő tábla csak bizonyos időszakokban tiltja a behajtást, akkor a többi időszakban legfeljebb 10 km/h sebességgel szabad kerékpározni. A kerékpárt tolni természetesen mindig szabad.

Járdán

Járdán tilos kerékpározni! Kivétel ez alól a 12. évnél fiatalabb gyerek, mivel főútvonalon még nem kerékpározhat, így a párhuzamos járdán haladhat, legfeljebb 10 km/h sebességgel.

Lakott területen csak akkor szabad a járdán kerékpározni (legfeljebb 10 km/h-val), ha az úttest kerékpáros közlekedésre alkalmatlan (például földút). A hivatalos értelmezés szerint az, hogy az útesten nagy a járműforgalom, vagy tábla tiltja az úttesten a kerékpáros közlekedést, még nem jelenti, hogy szabadna a járdán tekerni.

A KRESZ jó okkal tiltja a járdán való kerékpározást: a járda a gyalogosoké. A gyalogosok mozgása (főıleg a gyerekeké és időseké) gyakran kiszámíthatatlan, így veszélyhelyzetek sokasága adódik. Emellett a kapualjakból kihajtó autósok nem számítanak a járdán nagy sebességgel közlekedőbiciklisre. A mellékutcák keresztezése szintén veszélyes a járdáról lehajtva ugyanezen okból.

Külföldi tanulmányok szerint a járdán biciklizni 2-3-szor veszélyesebb, mint az úttesten.

Elsőbbségi szabályok:

Az elsőbbségi szabályok határozzák meg, hogy a kereszteződésben ki mehet, és kinek kell megállnia (azaz elsőbbséget adnia). Mivel (kerékpárút hiányában) kerékpárral szabályosan az úttesten lehet közlekedni, ezek a szabályok a kerékpárosokra is vonatkoznak. Azért is érdemes ismerni őket, mert az autósok ezek szerint a szabályok szerint közlekednek. A kereszteződésen való áthaladást az alábbiak szabályozzák, rangsorban:
1. A gyalogosok elsőbbsége a kanyarodó járművekkel szemben, illetve a zebrán.
2. Rendőr.
3. Forgalmi lámpa.
4. Elsőbbségadást szabályozó táblák.
5. Jobbkéz-szabály.

A számozás rangsort is jelent, tehát a rendőr felülbírálhatja a lámpa jelzését, de a zebrán haladó gyalogosoknak még akkor is meg kell adni az elsőbbséget, ha a rendőr egyébként szabad utat adott.

A gyalogosok elsőbbsége a kanyarodó járművekkel szemben, illetve a zebrán

A kanyarodó járműveknek elsőbbséget kell adniuk azoknak a gyalogosoknak (valamint kerékpárúton vagy gyalogos- és kerékpárúton haladó bicikliseknek), akik keresztezik az utat ,amelyre éppen kanyarodik a jármű.

Vigyázat: A kanyarodó járművezetők gyakran nem figyelnek a párhuzamos kerékpárúton közlekedő biciklisekre. Minden ilyen kereszteződésben készüljünk fel a megállásra!

A zebrán áthaladó gyalogosoknak (ha már a zebrán haladnak) elsőbbségük van minden járművel szemben. A gyalogosokat még csak zavarni sem szabad az átkelésük során. Ha többsávos úton az egyik sávban valaki már megállt a zebra előtt, akkor a többi sávban is meg kell állni! A zebrára lépés előtt természetesen a gyalogosnak meg kell győződnie arról, hogy biztonságosan átkelhet az úttesten. Ha kerékpárral a zebrát keresztezzük, akkor ugyanúgy meg kell adnunk a gyalogosoknak az elsőbbséget, mint ha autót vezetnénk!

Megjegyzés: zebrán az elsőbbség csak a gyalogosokra vonatkozik. A biciklisekre csak akkor, ha a zebránál leszállnak és tolják a biciklit. Az autósok ugyanis csak gyalogosokra számítanak, száguldozó biciklisekre nem

Kanyarodási szabályok:

Irányjelzés

A kerékpárosnak is, mint minden járművezetőnek, jeleznie kell minden irányváltoztatási szándékát, mégpedig balra kanyarodva bal, jobbra kanyarodva jobb kézzel. Az irányjelzést az irányváltoztatás előtt megfelelő távolságban és időben kell megkezdeni, a kanyarodás során azonban már nem szükséges jelezni. A következő manőverek előtt kell jelezni:
Kanyarodás.
Sávváltás.
Kikerülés.
Sávon belül balra húzódás.
Megállás.

Az irányjelzés a közlekedés többi résztvevője számára jelzi a szándékainkat, így felkészülhetnek a manővereinkre, tehát végsőı soron a saját biztonságunkat növeljük ezzel.

A BOON LEGFRISSEBB HÍREI A CÍMLAPON: KATTINTSON IDE!



Zsani, a nap szépe

Zsani 19 éves tibolddaróci diáklány. Bármilyen helyzetben feltalálja magát. Mottója: “Magabiztos fellépés a kulcsa mindennek!”
tovább »

További hírek a Magyarország kategóriából
Ukrán válság – Az OTP kivonul a Krímből
Kijev/Budapest, 2014. április 16., szerda (MTI) - A további banki működés ellehetetlenülése miatt az OTP Bank [...] tovább »
Mumifikálódott holttestet találtak egy győri padláson
Győr, 2014. április 16., szerda (MTI) - Mumifikálódott holttestet találtak kedden egy győri belvárosi ház [...] tovább »
Pert nyert Budaörs, nem kell büntetést fizetnie a közüzemi számlák miatt
Budaörs, 2014. április 16., szerda (MTI) - Pert nyert a Budaörsi Településgazdálkodási (BTG) Kft., miután [...] tovább »
Az idén 2-3 százalékkal növekedhet a haltermelés Magyarországon
Budapest, 2014. április 16., szerda (MTI) - Az idén 2-3 százalékkal növekedhet a haltermelés Magyarországon, ami [...] tovább »
Szijjártó Péter: az Eximbank megállapodása újabb lendületet ad a magyar exportnak Fehéroroszországba
Budapest, 2014. április 16., szerda (MTI) - Az Eximbank megállapodása újabb lendületet ad a magyar exportnak [...] tovább »
Még több kategóriábol »


Login2


Autentificati-va sau adaugati un comentariu pe TION.ro

Autentificati-va pe TION.ro:




Elfelejtetted a jelszavad?

Comentati pe TION.ro:

Completati numele si e-mailul dvs. in casutele de mai sus pentru a putea comenta ca utilizator neinregistrat.

Új felhasználó regisztrálása