Botrányos lesz az érettségi?

Akt.:
Botrányos lesz az érettségi?
Borsod-Abaúj-Zemplén – A szülők azon gondolkodnak, hogy a szakközépből átíratják gyereküket gimnáziumba.

Úgy tűnik, nagy gondok lesznek az érettségivel a gimnáziumokban is, de különösen a szakközépiskolákban. A Pedagógusok Szakszervezetéhez egyre-másra érkeznek az észrevételek a szülőktől és tanároktól, hogy a megváltozott érettségikövetelményeket nem fogják tudni teljesíteni a diákok. Az egyik szakközépiskolai tanár árult el részleteket, de kérte, a nevét ne írjuk meg, mert egyébként nem nyilatkozhat.

A szakmai érettségi eddig sem volt könnyű, nem csoda, hogy a diákoknak csupán a 10–12 százaléka választotta.

Nem volt könnyű

Mint mondta, a pedagógusok már régóta sürgették, hogy jelenjenek meg végre a szakközépiskolai érettségi­követelmények, mert nem tudják, mit kell tanítaniuk a diákoknak, de az egyre váratott magára. Végül február 22-én megjelent (szeptember 1-je helyett), de a tanárok nem sok hasznát veszik, mert a benne szereplő témakörök túl átfogóak, nincs bennük részletezés, így nem sok támpontot ad. Pedig a szakközépiskolás tanulók számára jövőre kötelező lesz az ágazati szakmai érettségi letétele, méghozzá emelt szinten. A lapunknak nyilatkozó tanár szerint ez súlyosan sérti a diákok jogait, hiszen nekik a törvény szerint joguk van az érettségi szintjét szabadon megválasztani. Ráadásul a szakmai érettségivel egyetlen szabadon választott tantárgyuk sem marad a szakközépiskolásoknak.

– A szakmai érettségi eddig sem volt könnyű, nem csoda, hogy a diákoknak csupán a 10–12 százaléka választotta. A nehézségét az adja, hogy a tananyag 5–6 tantárgyat is felölel, de olyan szakma is van, ami 9 tantárgyból tevődik össze. A minisztérium szerint azért van erre szükség, mert így érettségi után már dolgozhatnak a szakközépiskolát végzettek, de ez nem igaz, hiszen az OKJ-s bizonyítványt csupán a plusz egy év szakmai képzés után kapják meg a tanulók. Így tehát az ágazati szakmai érettségire semmi szükség nincs – érvel a pedagógus. Hozzáteszi: óriási probléma, hogy egyre több szülő jelzi, gyerekét átviszi gimnáziumba, és az ottani, könnyebb érettségi után íratja vissza a szakközépiskola szakmai képzésére. De így hogy valósul meg az a cél, hogy egyre több gyerek tanuljon szakközépiskolában? – kérdi a tanár.

Be kell magolni

Viszont a gimnáziumokban sincs minden rendben. Köteles Ádám 11.-es, miskolci gimnazista kissé szorongva gondol a következő tanévre, aminek végén érettségiznie kell. Mégpedig azért, mert a vizsgakövetelmények a mostani tanév elején változtak, amikor befejezték a kémia, a földrajz és az informatika tanulását. De a történelem­érettségi is aggodalomra ad okot, mert a korábban sok-sok információt tartalmazó történelematlaszokat lecserélték. Most a diákok újra kezdhetik bemagolni a pontos évszámokat.

– Úgy érzem, megint az a cél, hogy minél több lexikális ismeret legyen a fejünkben, és nem az, hogy helyesen lássuk az összefüggéseket. Nem örülünk neki, hogy így alakult. Az is más, ha 9. osztálytól erre készülünk, de most nagy a bizonytalanság, mert még képlékeny az egész érettségi rendszer – fogalmaz Ádám. Hozzáteszi: az ő iskolájában fakultáció keretében felkészülhetnek a diákok az új érettségire, de mi lesz azokkal a tanulókkal, akiknek nincs ilyen segítségük?

Nem ettől szép

Az új történelematlasz sokkal kevesebb információt tartalmaz, mint a régi, erősítette meg Ádám aggodalmait Kovácsné Szeppelfeld Erzsébet, a Földes Ferenc Gimnázium igazgatóhelyettese, magyar-történelem szakos tanár.

– Az előzőben volt egy komoly kronológia, ami nagy segítséget jelentett a gyerekeknek, hiszen a középszintű érettségin használhatták az atlaszt. Az persze követelmény volt eddig is, hogy a korban el tudják helyezni a diákok a különböző történelmi eseményeket, de az nem, hogy mindent napra pontosan a fejükben tartsanak. A történelemnek pedig nem ez a szépsége, hanem az, hogy a gyerekek felismerjék az összefüggéseket, az okokat és a következményeket – fogalmaz a pedagógus. Felhívja a figyelmet még egy problémára: újdonság lesz az is, hogy az esszétémák egy egész történelmi kort ölelnek majd föl, ami érdekes feladat, de a korábbi években nem erre készültek a diákok és a tanárok.

Nem történt változás

A Herman Ottó Gimnázium nyílt levelében és a pedagógus-szakszervezetek követelései között is szerepelt az érettségit érintő változtatások eltörlése. Azóta megalakult a köznevelési kerekasztal, melynek tagja Madarász Péter, a Herman gimnázium igazgatója. Tőle kérdeztük, történt-e az érettségit érintő változás. Mint mondta, egyelőre semmi.

– Hegyi Erika –


Nyílt levél a Herman Ottó Gimnáziumból

Miskolc – Kedden egy, a Herman Ottó Gimnázium tantestülete által megfogalmazott nyílt levél érkezett szerkesztőségünkbe. Úgy fogalmaznak: hiába juttatták el észrevételeiket az oktatás irányítóihoz, semmiféle választ nem kaptak.









hirdetés