BOON Sziréna

2018.01.20. 08:20

Halálút? A 37-est tartják a legveszélyesebbnek Borsodban

Borsod-Abaúj-Zemplén - Valamit tenni kellene, hogy kevesebben haljanak meg az utakon.

Borsod-Abaúj-Zemplén - Valamit tenni kellene, hogy kevesebben haljanak meg az utakon.

„A 37-es út. A 37-es. Szerintem is a 37-es. Ez egyértelmű, a 37-es. Csatlakozom többekhez, sajnos a 37-es…” Csak néhány hozzászólás azok közül, akik válaszoltak az Észak-Magyarország Facebook-oldalán feltett kérdésükre, hogy „írják meg, melyik utat, útszakaszt tartják megyénk halálútjának”. Legtöbben a 37-es utat emlegették. Az említések számát tekintve a 3-as, a 35-ös és a 26-os jutott még vokshoz, és a harsányi út. Emlegettek még több miskolci kereszteződést is, de a megyeszékhely veszélyes útjaival, csomópontjaival egy későbbi cikkünkben foglalkozunk.

Vannak necces szakaszok, ennek megfelelően kell közlekedni." Rudolfi Krisztián

Esztelen előzések

Mitől váltak halálutakká az említett utak? Mi az oka az egyre szaporodó és egyre súlyosbodó baleseteknek? Az Észak-Magyarország Facebookos véleménynyilvánítói erre is próbáltak magyarázatot adni.

Nagy István szerint például számos út lehet életveszélyes, ha az ember felelőtlenül és eszetlenül közlekedik, vezet. „A 37-es úton több be nem látható szakasz van, nyilván itt kellene életbe lépnie annak, hogy nem megyünk bele esztelen előzésekbe. Az út- és látási viszonyokhoz mérten a megfelelő sebességtartomány megválasztása is nehézkesen megy sok embernek…”

Hasonlóra jutott Rudolfi Krisztián is, aki annak a véleményének adott hangot, hogy „nem az utak veszélyesek, hanem az emberek, akik fejvesztve rohannak haza, vagy éhbérért gályázni…”

Orosz rulett az utakon

„A menet közbeni mobilozást is idesorolhatnánk, vagy akár az autópályákon egymástól mindössze 2–3 méter követési távolságot tartó vakmerő emberekékről is beszélhetnénk. Igen, vannak mindenhol neccesebb szakaszok, ennek megfelelően kellene közlekedni, de amint látjuk, jó néhányunk szereti az orosz rulett különböző változatait…”

Minden út veszélyes, ha az ember felelőtlenül közlekedik." Nagy István

Tény, hogy az utak sokat és joggal kritizált állapota mellett nagyban hozzájárul a balesetek kialakulásához az autók műszaki állapota és a közlekedők – gyalogosok, kerékpárosok, autósok – viselkedése. Utóbbi időben ráadásul megszaporodott a cserbenhagyás és a segítségnyújtás elmulasztása.

Sebességmérés, ellenőrzések

Mit tud tenni ebben a helyzetben az utakért felelős társaság és a közlekedésért felelős szervezet? „Vannak-e kifejezetten veszélyes közlekedési utak Borsod-Abaúj-Zemplén megyében?” Ezt pár éve kérdeztük az egyik illetékestől.

A válasz szerint kifejezetten veszélyes baleseti gócpontok nincsenek a megyében.

Megtudtuk, a forgalomcsillapító szigeteknek, a körforgalmaknak, vagy éppen a közlekedési lámpáknak köszönhetően jelentősen csökkentek a veszélyes útszakaszok. Vannak azonban terhelt utak, amelyekre a nagyobb átmenő forgalom miatt sokkal jobban oda kell figyelnie az arra közlekedőknek. A lista lényegében megegyezett az olvasóink által készítettel: 3-as számú főközlekedési út, a harsányi út, a 37-es út. A rendőrség pedig gyakoribb közúti ellenőrzésekkel, sebességméréssel igyekszik tompítani a veszélyt.


Jogi kislexikon

Segítségnyújtás elmulasztása

A hatályos magyar jog szerint a segítségnyújtás elmulasztásának vétségét vagy bűntettét követi el az, aki nem nyújt tőle elvárható segítséget sérült vagy olyan személynek, akinek élete vagy testi épsége közvetlen veszélyben van.

Alapvetően vétségnek számít, és büntetése két évig terjedő szabadságvesztés. Ha a sértett meghal, és életét a segítségnyújtás megmenthette volna, akkor bűntettnek számít, és három évig terjedő szabadságvesztés a büntetés felső határa. A büntetés öt évig terjedő szabadságvesztés is lehet, ha a veszélyhelyzetet az elkövető idézi elő, vagy ha a segítségnyújtásra egyébként is köteles. Ez arra nem vonatkoztatható, aki a segítségnyújtásra a közlekedési szabályok alapján köteles.

Cserbenhagyás

Ha a közlekedési balesettel érintett jármű vezetője a helyszínen nem áll meg, illetve onnan eltávozik, mielőtt meggyőződne arról, hogy valaki megsérült-e, illetve az életét vagy testi épségét közvetlenül fenyegető veszély miatt segítségnyújtásra szorul-e. A cserbenhagyás jogi tárgya komplex, elsődlegesen az összes közlekedési ágazat közlekedésének biztonságához, másodlagosan pedig ezen ágazatok közlekedésében részt vevő személyek életének, testi épségének és egészségének védelméhez fűződő társadalmi érdek. A bcs. bármely közlekedési ágazatban megvalósulhat, míg a légi és vasúti és a vízi közlekedésben elenyésző számú, addig a közúti közlekedésben fordul elő a leggyakrabban.

[related-post post_id="3736799"]

[related-post post_id="3735975"]

[related-post post_id="3714617"]

[related-post post_id="3702217"]

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!