Bódvalenke – A falu profitáljon a benne rejlő lehetőségekből

Akt.:
Bejárták a Freskófalut a szakemberek
Bejárták a Freskófalut a szakemberek
Bódvalenke – Bemutatták Bódvalenkét a turisztikai szakembereknek.

A Bódvalenke Freskófalu mára híressé vált, több ezer érdeklődő látogat el minden évben a faluba, hogy megcsodálja a világon egyedülálló művészeti projektet. Az idei év nagy kihívása azonban, hogy Bódvalenke a turisztikai térképen is elfoglalja méltó helyét, és minél több, a környékre látogató vendég számára a falu vonzó utazási célponttá váljon. Ezért a Bódvalenke és Környéke TDM Egyesület a hazai turisztikai szakma képviselőit látta vendégül a közelmúltban, hogy egy kötetlen látogatás keretén belül bemutassák a falu által kínált turisztikai szolgáltatásokat és termékeket.

Azóta 18 művész 33 gigantikus festményt alkotott. Pásztor Eszter.

Láthatóvá vált

A Freskófalu „megálmodóját”, Pásztor Esztert kértük meg, hogy mondja el a Freskófalu történetét azoknak, akik még nem hallottak róla.

– Hét éve kezdődött, amikor meghívtunk magyar és más európai országokban élő, roma származású festőművészeket, hogy fessenek képeket a házak falára – emlékezett a Bódvalenke Freskófalu projektvezetője. – Azóta 18 művész 33 gigantikus festményt alkotott, amik világhírűvé tették a falut. Ahogy egy szerb roma művész, Zoran Tairovic mondta: „Bódvalenke azért fontos, mert általa az évszázadok óta láthatatlanul velünk élő roma művészet láthatóvá vált a világ előtt”.

Eljött az idő

Arra a felvetésünkre, hogy évek óta szerveztek rendezvényeket, ami most a turisztikai szakmai nappal új lendületet kaphat, Pásztor Eszter azt mondta: „Eljött az idő a professzionalizálódásra. Eddig nem folytattunk marketingtevékenységet, így is évente 4–6000 látogatónk volt. Most azonban sztenderdizált szolgáltatásokat nyújtunk, ezeket mutattuk be a turisztikai szakmai szervezeteknek. Keressük az együttműködés lehetőségeit a régió más turisztikai szolgáltatóival, mert úgy véljük, együtt, valódi desztinációmenedzsment megvalósításával mindannyian jobban járhatunk. Csak egy példa: a projekt első éveiben többnyire úgy jöttek látogatók Bódvalenkére, hogy ha már elmentek Agg­telekre, akkor ellátogattak Bódvalenkére is. Az utóbbi 1–2 évben azonban már sokan Bódvalenke kedvéért jöttek, és – ha már itt voltak – megnézték a barlangot, vagy visszafelé az Edelényi Kastélyszigetet. Célunk, hogy ebben az évben elérjük a 10 000 látogatót és a 3 000 fesztiválozót a júliusi fesztiválunkon. Azon vagyunk, hogy a falu végre profitáljon a benne rejlő lehetőségekből. Az emberi erőforrások fejlesztésében nagyon jól állunk – kialakult azoknak a köre, akik tudnak idegenvezetni, akik szakácsművészetükkel és vendégszeretetükkel elbűvölik az idelátogatókat. Tervezzük egy vendégház, egy kemping és egy étterem létrehozását. Jó jel, hogy már akadt egy vállalkozó, aki kávézót és helyi termékeket is árusító boltot hoz létre a faluban, amely nemsokára megnyit”.

– Pásztor Attila –